35 mm diameter på styre, vad är dina erfarenheter?

OlofSx

Aktiv medlem
I tidernas begynnelse cyklade jag helstelt och styret hade diametern 25.4 mm vid fästpunkten mot styrstammen. Efter en cykeltur var jag skönt trött i hela kroppen.

För ~15 år sedan cyklade jag med enklare framdämpare och styret hade nu diametern 31.8 mm. Fortfarande samma goa känsla i kroppen efter ett pass.

Sedan några år har jag en cykel med mer kompetent framdämpare och styret har nu en diameter på 35 mm vid fästpunkten mot styrstammen. Dock blir händerna otroligt mycket tröttare nu.

Försökt med ett gäng olika handtag och samma resultatet. Har kvar och cyklar på de äldre cyklarna ibland och upplever inte samma problem där, så det beror inte bara på att pojken bakom styret blivit till gubbe.

Till viss del skulle det kunna bero på att framdämparen är bättre och ger möjlighet att köra stök i mycket högre hastighet än på tidigare cyklar.

Lutar dock mer och mer åt att prova byta bort 35 mm styret till ett 31.8 mm igen för att se om det löser problemet.

I det här fallet pratar vi aluminiumstyren i prisklassen 200-400 kronor. Jag tror säkert att jag kan komma tillbaka till bra handkomfort med 35 mm diameter och dessutom spara 10 gram vikt om jag lägger mycket pengar, men då kanske jag får ännu bättre komfort genom att lägga mycket pengar på ett 31.8 mm styre?

Vad är dina erfarenheter av att jämföra känslan hos styren med 31.8 mm mot 35 mm diameter vid infästningen?

Har samma upplevelse som dig. Körde 35mm klämma på en tidigare hoj och fick rätt ont i händer och leder. Byta tillbaka 31.8mm gjorde stor skillnad. Jag ser inte riktigt anledningen till 35mm för en vanlig amatörcyklist.

Har inte erfarenhet av 35mm vs 31.8mm men upplevde enorm skillnad när jag bytte till kolfiber styre!
på vilket sätt?
Jag aldrig snöat in på styren och läste först nyligen något lite om olika styva styren. Har aldrig haft kolstyre (men kommer snart ha det på ny hoj). Nyfiken...

Koilfiber flexar endel och plockar bort endel vibrationer. Aluminium är ju mer eller mindre stumt.
När jag får grönt ljus från min fru kommer jag handla ett kolstyre... :)

jag kräver referens till blindtest här.

det låter helt osannolikt att styrets påstådda vibrationsdämpning skulle vara i samma härad och solsystem som handtagens, däckets och den fjädrade framgaffelns.

jag märker ingen skillnad i handtrötthet på olika styren. har haft styvt kolfiberstyre, mjukt kolfiberstyre, styvt alustyre och mjukt alustyre.

tills bevis finns är det rimliga grundantagandet att företagen försöker lura på oss dyrare styren som inte gör någon skillnad.

35mm är designat att vara styvare så din erfarenhet att bli trött i händerna är vanligt. 35mm är inte så populärt av den anledningen

Koilfiber flexar endel och plockar bort endel vibrationer. Aluminium är ju mer eller mindre stumt.
När jag får grönt ljus från min fru kommer jag handla ett kolstyre... :)
Nja, bra konstruerat kolfiber kommer dämpa vibrationer bättre än dåligt konstruerat aluminium men även det omvända är sant. Ett dåligt kolfiberstyre kommer vara MYCKET sämre än ett bra styre i aluminium.

Styrets diameter bör passa din handstorlek enligt min erfarenhet. Linda på ditt befintliga på något sätt så det motsvarar det tjockare styret och känn efter om greppet blir bra då.
men...det här avsåg väl diameter för infästning i styrstammen...?

Nja, bra konstruerat kolfiber kommer dämpa vibrationer bättre än dåligt konstruerat aluminium men även det omvända är sant. Ett dåligt kolfiberstyre kommer vara MYCKET sämre än ett bra styre i aluminium.
finns det inte mer och mindre styva både kolfiber- och aluminiumstyren också? Är det inte äpplen och päron att bara jämföra material generellt? Eller är de ena i en helt annan härad än de andra?

Min personliga erfarenhet efter att ha haft alu, kol, 31.8 och 35 så beror det mer på styrets design än styrstammen. Har haft flexiga kolstyren och såna som är stumma som ett spett. Vinklarna spelar också stor roll för hur "bekvämt" det uppleves i min erfarenhet. Ett av mina skönaste styren var ett alu Syntace Vector med 12 graders sweep. Så svaret är som så ofta "det beror på" :)

Som flera har skrivit, berör det mycket på. Med kolfiber har man dock mer frihet att konstruera styret så att den dämpar bättre. Jag märkte en riktigt stor skillnad när jag bytte till en OneUp kolstyre. Den är gjort för att flexa vertikalt och vara styv horisontellt. Den tar bort mycket små vibrationer och dämpar också lite vid större slag (som är viktigt för mig på min helstel MTB).

Andra styre verkar vara bara marketing snack (lögner?), som Spank Vibrocore.

Har 35mm på min nya hoj, om jag vill ha ett mjukare/flexigt kolstyre vilket gäller då?

Renthal Fatbar? OneUp?

finns det inte mer och mindre styva både kolfiber- och aluminiumstyren också? Är det inte äpplen och päron att bara jämföra material generellt? Eller är de ena i en helt annan härad än de andra?
Det är ju just det jag skriver. Mitt inlägg var ett svar på ett påstående att kolfiber dämpar och aluminium är stumt.

Har 35mm på min nya hoj, om jag vill ha ett mjukare/flexigt kolstyre vilket gäller då?

Renthal Fatbar? OneUp?
Vad som är inbillning och placebo och vad som faktiskt är verklig skillnad vågar jag inte säga, men jag har ett Renthal Fatbar carbon och ett Oneup-styre. Oneup känns tveklöst mjukare och flexigare, Renthal upplevs som styvare.

Min upplevelse är att diametern har mindre betydelse för komforten , jag har ett gäng kolfiberstyren och alla är typ ”mjuka ” utom ett vidrigt nukeproof horizon 31.8 25mm rise, det är stenhårt och det trots att man har 150mm fjädring fram . På stela pendelcykeln sitter det oxå ett gammalt nukeproof ( vet ej modelll) men som har bra komfort ?, så hur de designat styret är nog viktigare än diametern.(killgissning)
Mange

Senast ändrad:
hur är det med "attackpositionen"? att aktivt tänka på att ha böjda armbågar är ju superviktigt, särskilt med modernare geometri med branta sadelrör och längre framända som betyder och kräver mer vikt på händerna för att få vikt på framdäcket och grepp.

baksvepsvinkeln och bredden på styret? de moderna breda styrena kan ge en konstig vinkel på handleden, särskilt om en slarvar med attackpositionen.

hur är det med gaffelns inställning?

däcktryck fram? däcktyp fram? stora tjocka downhilldäck som blivit moderna absorberar ju inte småtjattret lika bra.

jag efterlyser fortfarande ett blindtest. högst tveksamt att logotypen på styret kommer lösa ts problem.

Jag röstar också för omtest med samma bålstyrka vid alla tillfällen. Bålstyrka och attack verkar göra mest skillnad. Rimliga handtag gör väl lite också

Jag köpte ett renthal 35mm och det gick fan inte att använda, bytte till ett oneup coolfiber med vibrationsdämpere [sic] och ångrar det inte.

på vilket sätt?
Jag aldrig snöat in på styren och läste först nyligen något lite om olika styva styren. Har aldrig haft kolstyre (men kommer snart ha det på ny hoj). Nyfiken...
Jag tycker att det tar bort mycket av småstöket, jag köpte ganska dyrt Newmen styre som gjorde stor skillnad. Jag har också köpt billigt kolfiber styre och det ändrade inget mot alu.

11E58061-B1C7-460F-9CCF-1D2D1A362FFA.jpeg

Så här såg det ut , det mest komfortabla carbonstyret
jag haft , numer svartmålat det var att färgmatcha det orangea.

jag efterlyser fortfarande ett blindtest. högst tveksamt att logotypen på styret kommer lösa ts problem.
Blindtest är bra och något folk borde uppmärksamma mer i övrigt, medhåll på det.

Men i detta fall så är det kanske inte så konstigt, med kolfiber så kan du designa var det ska vara styvt kontra mjukt/flexibel. Så inte så mycket logotype som design mao.

Ett styre som nämns väldigt mycket här i tråden är OneUp kolfiberstyre, en titt på hur det är designat brukar snabbt skilja alla frågetecken om hur eller varför det känns mjukare på ett håll, och styvare på ett annat håll.

Men med det sagt så har jag själv ett OneUp och ett RaceFace kolfiberstyre, och personligen så har jag tyvärr inte märkt någon skillnad i mängden domnade händer. Det enda som hjälper för mig är bra handskar. Tjejen däremot trivs betydligt bättre med sitt än sitt gamla och upplever inga domningar i händerna längre.

Dock så känner man(Jag) att OneUp är mycket styvare i horisontella läget när man verkligen drar i styret, typ när man attackerar en backe och verkligen står på pedalerna.

Tillbaka
Topp