Klara av brant backe om 8 veckor

Jag har precis tackat ja till att ställa upp på en stafettävling. Loppet är en rolig grej och inget superseriöst. Sträckorna ser ut så här:
Cykling 4km
Löpning 1km
Simning ca150m
Löpning 3km
Rodd 1km
Löpning 3km

Jag är otränad och överviktig men har trots detta tackat ja till att ställa upp äå cykelsträckan. Tävlingen går av stapeln om 8 veckor.
Jag är överviktig och otränad. Distansen är jag inte orolig över men problemet är att det är ungefär 2 kilometer hyfsat brant uppför som avslut på cykelsträckan.

Där jag bor har jag knappt några backar så blir svårt att cykla i backar... Är det ens rimligt att jag kommer klara det eller ska jag redan nu be laget hitta en annan cyklist? Hur ska jag tänka med träningen? Cykla lite varje dag första veckorna och sedan när kroppen vant sig vid att sitta på cykeln köra mer strukturerat? Körde första rundan igår, en sväng runt om i samhället där minsta motlut kändes trögt...

Vad har du för lättaste utväxling på cykeln?

Hur brant är backen? T.ex. maxlutning och snittlutning eller ännu hellre en höjdprofil.

Är det asfalterat, grus eller stig?

Kul utmaning. Klart du kommer klara det!

Är du inte van att träna alls så skulle jag inte rekommendera att du börjar cykla varje dag även om det är kortare sträckor. Börja kanske med varannan dag. Öka volymen lite för varje vecka, max 10-15%, för att låta kroppen vänja sig och hinna återhämta sig. Tror inte du behöver tänka på att köra så speciellt strukturerat eftersom du verkar vara rätt ny på cykelträning. All träning kommer göra dig starkare i början.

Kondition och muskler anpassar sig snabbt till träningen. Senor och ligament tar längre tid på sig vilket kan resultera i skador om man drar på med för mycket träning för snabbt.

Om du dessutom kan få in lite styrketräning för främst ben (typ air squats, utfallssteg) och kanske lite bål ett par gånger i veckan så kommer du klara din sträcka galant!

Lycka till!

För en brant backe så är det bra med en lättare utväxling så att man sparar knäna. Men annars så är det bara starka benmuskler som gäller, och de får man av att träna. Har man inga backar så får man göra det bästa av det man har, cykla i motvind är en variant.
Åtta veckor för att komma i form kan jag inte uttala mig om, jag är ingen coach, men om det är en rolig grej så kan du väl prata med de andra och berätta hur det ligger till och vad du tänker.
Lycka till, jag tror att det kommer gå bra!

8 veckor är ganska mycket tid. För många är det den tid som finns till förfogande inför Vätternrundan (början av april till början av juni). Se bara till att komma ut och cykla 2-3 dagar i veckan så bör det inte vara några problem, du kommer märka förbättringar ganska snabbt. Ta det lugnt de första passen, och öka sedan successivt. Efter ett par veckor kan du ju försöka leta upp de backar som ändå finns i närheten för att få träning även på det.

En sak som kan vara värt att testa är att försöka stå upp och cykla en del i backe. Om du ska sitta ner i två km uppför kan det ta en del på rygg om du är otränad. Att kunna avlasta genom att då och då ställa dig upp en kort stund kan vara bra. Dock är detta mkt en smaksak, vissa sitter alltid, andra står väldigt mkt och en del växlar. Gäller att hitta det som passar ens egen stil.

Vad har du för lättaste utväxling på cykeln?

Hur brant är backen? T.ex. maxlutning och snittlutning eller ännu hellre en höjdprofil.

Är det asfalterat, grus eller stig?
Vilken utväxling, ingen aning. Har en cykel med ett antal växlar på. Ingen van cyklist så ingen aning...

Det är asfalterad. Vet inte vad lutningen är, det är en hobbytävling så är inget seriöst uppmätt åå någon av sträckorna

Kul utmaning. Klart du kommer klara det!

Är du inte van att träna alls så skulle jag inte rekommendera att du börjar cykla varje dag även om det är kortare sträckor. Börja kanske med varannan dag. Öka volymen lite för varje vecka, max 10-15%, för att låta kroppen vänja sig och hinna återhämta sig. Tror inte du behöver tänka på att köra så speciellt strukturerat eftersom du verkar vara rätt ny på cykelträning. All träning kommer göra dig starkare i början.

Kondition och muskler anpassar sig snabbt till träningen. Senor och ligament tar längre tid på sig vilket kan resultera i skador om man drar på med för mycket träning för snabbt.

Om du dessutom kan få in lite styrketräning för främst ben (typ air squats, utfallssteg) och kanske lite bål ett par gånger i veckan så kommer du klara din sträcka galant!

Lycka till!
Tack för peppen!

8 veckor är ganska mycket tid. För många är det den tid som finns till förfogande inför Vätternrundan (början av april till början av juni). Se bara till att komma ut och cykla 2-3 dagar i veckan så bör det inte vara några problem, du kommer märka förbättringar ganska snabbt. Ta det lugnt de första passen, och öka sedan successivt. Efter ett par veckor kan du ju försöka leta upp de backar som ändå finns i närheten för att få träning även på det.
Om folk klarar Vätternrundan på 8 veckor så nönns der ju rimligt att jag kommer ta mig upp för min sträcka utan att sänka laget alltför mycket. Tack för peppen!

Vilken utväxling, ingen aning. Har en cykel med ett antal växlar på. Ingen van cyklist så ingen aning...

Det är asfalterad. Vet inte vad lutningen är, det är en hobbytävling så är inget seriöst uppmätt åå någon av sträckorna
Är ju väldigt svårt att gissa om du tar dig uppför en backe cyklandes om man vare sig vet vad du har för utväxling eller hur backen ser ut. Sen kommer du förstås alltid att kunna gå uppför med cykeln. Är det riktigt brant så kanske du inte ens tappar speciellt mkt på det.

Har du en klinga fram vid vevpartiet (det där pedalerna sitter) och ett drev bak (vid bakhjulets nav), d.v.s. något i stil med detta? I så fall har du en navväxel. Hur många växlar är det?
1654072509621.png

Eller har du flera klingor fram (röda pilar) och en kassett med flera drev bak (blå pil)? I så fall, hur många klingor har du fram och hur många drev bak?
1654072367346.png

Var finns backen?

Om folk klarar Vätternrundan på 8 veckor så nönns der ju rimligt att jag kommer ta mig upp för min sträcka utan att sänka laget alltför mycket. Tack för peppen!
Om man har en kortare backe och cyklar den många gånger i sträck med nedför som återhämtning blir man nog bäst möjligt på backe utifrån förutsättningar. Angående texten ovan, klarar man inte VR på 8 veckor skall man nog inte cykla. ? Kunde inte motstå syftningen. Förlåt. Det första var dock seriöst, går att kombinera som sittande lätt, följt av stående, sittande lite tyngre och liknande varianter.

Senast ändrad:
För 4 km cykling varav "2 kilometer hyfsat brant uppför" kommer troligen VO2max träning ge >> än uthållighet /allmän konditionsträning och på 8 veckor (varav minst en bör vara återhämtning) hinner man rimligen inte bygga så mycket på det senare i vilket fall.

Standardreceptet hade nog varit 2 block om 3 veckor last + 1 vecka vila där fokus ligger på hög intensitet, men mtp att utgångsläget förmodligen kräver lite tillvänjning för kroppen av den typen av ansträngning bör förmodligen det första blocket ändå vara lite mer allmänt inriktat.

Sen är det bara att köra på

För 4 km cykling varav "2 kilometer hyfsat brant uppför" kommer troligen VO2max träning ge >> än uthållighet /allmän konditionsträning och på 8 veckor (varav minst en bör vara återhämtning) hinner man rimligen inte bygga så mycket på det senare i vilket fall.

Standardreceptet hade nog varit 2 block om 3 veckor last + 1 vecka vila där fokus ligger på hög intensitet, men mtp att utgångsläget förmodligen kräver lite tillvänjning för kroppen av den typen av ansträngning bör förmodligen det första blocket ändå vara lite mer allmänt inriktat.

Sen är det bara att köra på
Och efter den videon kastade TS omedelbart in handduken. :sneaky:

Givet utgångsläget tror jag också det finns en poäng i att inte köra så hårt att det blir avsmak för cykling och icke-träning som följd. Hellre ta det lite lugnare men att tycka det är kul än att köra tre veckor och sedan få kräkkänslor bara man ser en cykel.

Grattis, du har hittat något som får motiverar dig att träna, kör på, du har inget att förlora, kanske upptäcker du glädjen i att cykla för livet, eller så visar det sig att du ska ta simsträckan nästa år, oavsett så har du lärt dig något.

Hur du tränar bäst kan nog andra bättre än mig, men ta det lugnt all träning är bättre än ingen träning i början, så länge dununge skadar dig.

Har du någon kompis som kan hjälpa dig lite med cykeln? (Det nedan löser ni på 30min)

Iom att du inte har så stort intresse, så är antagligen cykeln inte särskilt välservad. Bara att rengöra och smörja upp kedja och ha välpumpade däck kommer du vinna mycket, kanske inte i tid men känslan av att det går lätt gör att det blir roligare.

När jag börjar tröttna på pendlingen till jobbet brukar det visa sig att jag inte servat cykeln och att det blivit tråkigt att cykla, så lite service sen känns det som att jag flyger till jobbet. ?

Hur långt har du till en bra träningsbacke? Eller någtsånär backe/höjd/slakmota

Ett bra pass kan vara att distanscykla dit och så träna ett antal varv i backen. Bra sätt att få upp flåset. Addera ett eller ett par varv i backen för varje gång. Börja lugnt men ta i allt mer när du kommit igång. Det här passet kan du köra ett par gånger i veckan. Det tar rätt bra.

Tillbaka
Topp