Trans Am Bike Race 2022

Trans Am Bike Race 2022
Min gissning är att även om personen skulle vara aktiv på happy normalt ska man nog inte vänta sig så mkt rapporterande under loppet. Jag har av någon anledning fått för mig att det kan vara lite jobbigt att cykla TABR.

Trans Am Bike Race 2022
De tre i täten korsar snart McKenzie River på dito Bridge efter ca 277 miles.

Först ligger Ben Davies(277.6 miles), två Edward Tapp(272.2) och trea Kraig Paul (270.2).

Så här ser det ut där de korsar bron, gissningsvis ser de inte så mycket då solen först går upp ca 05.30 lokal tid.
MB.png

Trans Am Bike Race 2022
Vad gäller den ende svenske deltagaren, Stefan Torstensson, verkar han ha startat i ett betydligt lugnare tempo. Han har stannat efter 109.4 miles och tar gissningsvis en sovpaus då han för tillfället har stått still drygt tre timmar.

Trans Am Bike Race 2022
Ser att Antons polare Hans-udo Vieten från Sv. tempot kör. Det var en riktig jävel på att trampa. Minns att vi låg ett gäng på Hans-Udo och Antons rulle. Det gick snabbt, och jag tänkte att "snart kliver han åt sidan..." så att tempot går ner. Men jävlar! Han klev aldrig åt sidan och till slut släppte vi, Anton körde vidare och gick i mål med honom.

Trans Am Bike Race 2022
Och nu uppe på 15:e plats (egentligen 15-18 plats då det är fyra stycken inom en halv mile). 662 miles avverkade.

Ledaren (Pauli) har kommit 1077 miles. Ledningen är 28 miles till Davies som i sin tur har 100 miles ner till trean Tapp. Därefter är det 110 miles till fyran, Taymans. Så rätt utspritt i täten redan.

Trans Am Bike Race 2022
Ser att Antons polare Hans-udo Vieten från Sv. tempot kör. Det var en riktig jävel på att trampa. Minns att vi låg ett gäng på Hans-Udo och Antons rulle. Det gick snabbt, och jag tänkte att "snart kliver han åt sidan..." så att tempot går ner. Men jävlar! Han klev aldrig åt sidan och till slut släppte vi, Anton körde vidare och gick i mål med honom.
Hakade på dem en eftermiddag/kväll. Han slutade aldrig att trampa och med tanke på distanserna han kör så tycker jag det är mäkta imponerande att han inte har några tempopinnar

Trans Am Bike Race 2022
Stefan har nu tappat ner till 20:e plats. Har hunnit 722 miles.

I täten fortsatt Pauli som nu hunnit 1220 miles. Han är 38 miles före Davies, 146 miles före Tapp och 263 miles före Taymans.

Trans Am Bike Race 2022
Pauli har passerat 1400 miles med 4 miles marginal och har utökat avståndet bak till Davies till 47 miles. Tapp är 175 miles bakom Pauli och Beaulieu som ävertagit fjärdeplatsen har 248 miles till ledaren.

Stefan verkar ha tappat farten lite. Har ca en mil till dess han når 800 miles och han ligger på 23:e plats.

Trans Am Bike Race 2022
Vad för typ av hörsel/vindskydd har Andrew? Så ser de jag tänkt bygga själv, men kommer aldrig till skott, såna vill jag ha. Windfree funkar inte i längden.

Trans Am Bike Race 2022
Stefan passerade nyss 850 miles, på 22:a plats. 1506 miles för Pauli. Knappt 70 före Davies. Det är rätt stora individuella avstånd mellan de sex första. Den sjätte platsen har just nu Hans-Udo Vieten, bara drygt 1 miles före Jon Bell.

Trans Am Bike Race 2022
Vad för typ av hörsel/vindskydd har Andrew? Så ser de jag tänkt bygga själv, men kommer aldrig till skott, såna vill jag ha. Windfree funkar inte i längden.

Trans Am Bike Race 2022
Spännande att följa det här.
Jag har tre vänner som jag följer extra noga, och dessutom Stefan naturligtvis.

Ed Tapp, en mycket trevlig och sympatisk kille från England tampades jag med om en elfte plats när jag körde 2018.
Vi sågs flera gånger om dagen på mackar och rastplatser genom hela Kentucky och Virginia.

Drew Hartstone, en tuff gubbe från New Zeeland som jag träffade flera gånger i början av loppet 2018.
Vi klättrade uppför White Horse pass i Idaho tillsammans. Efter det så såg jag inte honom förrän jag kom i mål och han var en av de som var där och tog emot mig.

Hans-Udo träffade jag en gång när jag körde Vänern Runt.
Jag hade haft en RAAM-presentation för deltagarna på kvällen som Hans-Udo och hans kompis grämde sig över att ha missat. Jag gjorde en liten privat presentation för dem och som tack fick jag en flaska vodka efter målgången.

Trans Am Bike Race 2022
Kraig Pauli leder fortsatt, nu med ca 73 miles till tvåan, Ben Davies.
Nu väntar snart en stigning på ca 45 miles upp till banans högsta punkt, Hoosier Pass på lite drygt 11 000 feet.
Stefan ligger för närvarande på plats 20, med ca 1058 miles tillryggalagda.
Han verkar, för tillfället, ha tagit nattpaus i Wisdom tillsammans med fem andra deltagare.

Trans Am Bike Race 2022
När jag började skriva detta såg Ben Davies ut att balansera på toppen av banprofilen. Några ord senare har hans prick hoppat ner en märkbar bit. Nu kan inte Kraig Pauli, 80 miles längre ner i backen, öka avståndet lika mycket som han har gjort de senaste timmarna.

Stefan från Stockholm har knappt 700 miles kvar till toppen och om jag inte ser fel ligger han på plats 15. Bra cyklat och hittills lagom mycket vila!

Trans Am Bike Race 2022
Om jag förstår trackern rätt så verkar Stefan ha vänt om vid mile 1207.
Han är nu tillbaka i Ennis vid mile 1195.
Som jag ser det kan det bla bero på följande:

- Han har helt enkelt glömt något
- Mekaniskt strul som kräver cykelbutik
- Vurpa(hoppas verkligen inte) som kräver en del omvårdnad

Hur som helst ligger han på 19:e plats och kör superstarkt IMHO.

Trans Am Bike Race 2022
Senaste 15 minuterna har han stått still utanför de här affärerna.
Det verkar vara en möbel/presentaffär, en fiskebutik, ett par salooner/restauranger och en teater.
Hmmm, the plot thickens :giggle:
På andra sidan gatan finns i och för sig ett apotek vilket kanske skulle kunna förklara en del.
Skärmbild (63).png

Trans Am Bike Race 2022
Lite längre bak i fältet är det 80-årige Thomas Camero som tar hand om kön.
Han har kommit 273 miles med ca fem rejäla stopp på vägen.
2019 var han också med och knep sistaplatsen med ca två månaders marginal.

Starkt kört av krutgubben oavsett!

Trans Am Bike Race 2022
Antar att de är stängt vid Yellowstone National Park, när Stefan o de andra tar en annan väg!?
Verkar stämma bra.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DANGER

• Park-wide Road Closures

Date Posted: 6/13/2022Alert 1, Severity danger, Park-wide Road Closures
    All inbound traffic through all entrances is closed at this time due to extremely hazardous conditions from unprecedented amounts of rainfall. Roads in the northern portion of the park are also closed due to heavy flooding and rockslides.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1655217888854.png

Trans Am Bike Race 2022
Stefan Torstensson bröt för någon timme sedan. Tydligen så har vädret blivit ännu sämre och det har börjat snöa.
Han skriver själv på fb:
Hi i just scratched in Ashton. This mornings snow took its toll had to make a windbarrier from my napmat just so my hands didnt freeze. Brr

Årets TABR går nog till historien som ett av de allra tuffaste, med tanke på de usla vädermässiga förhållandena

Trans Am Bike Race 2022
Stefan Torstensson bröt för någon timme sedan. Tydligen så har vädret blivit ännu sämre och det har börjat snöa.
Han skriver själv på fb:
Hi i just scratched in Ashton. This mornings snow took its toll had to make a windbarrier from my napmat just so my hands didnt freeze. Brr

Årets TABR går nog till historien som ett av de allra tuffaste, med tanke på de usla vädermässiga förhållandena
Starkt kört och synd, men skoj att följa så här långt. Vem från happy ”offrar sig” och kör nästa år så vi andra har något att läsa om här på forumet?

Trans Am Bike Race 2022
Han skriver själv på fb:

Starkt kört och synd, men skoj att följa så här långt. Vem från happy ”offrar sig” och kör nästa år så vi andra har något att läsa om här på forumet?

Trans Am Bike Race 2022
Hmmm, oj inte fattat förrän nu att det kan vara så här svåra väderförhållanden i mitten av juni där borta, ja, det gör verkligen en redan enorm utmaning till något ännu svårare.

Hmmm, jag är nog också förvirrad över skillnaden mellan dessa lopp, inte insatt helt enkelt. ?
"the Trans Am stands as the middle ground between events like Race Across America and Tour Divide. One being a supported road race across the country and the other being a self supported off road race down the spine of the country.

Fick först för mig att Stefan skulle köra RAAM men det var alltså TABR.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2022
Han skriver själv på fb:

Tråkigt att höra, men förståligt.
Starkt kört hur som helst!

Tillbaka
Topp