Däck för stigcykling som håller året runt

Frippe99

Aktiv medlem
Hej,

Letar nya däck och kör uteslutande stökig stig, rötter, hällar och beroende på årstid lerigt. Rullmotstånd spelar inte så stor roll. Jag har tidigare kört Maxxis Minion DHF och Highroller med 3C Maxterra gummiblandning vilket har fungerat kanon förutom att däcken fått sprickor vid sidodobbarna då jag cyklat i minusgrader. Har även kört Specialized Butcher med T7 gummit som fungerat bra dock upplever jag att däcksidorna snabbt får skärsår.

Någon som vet om Maxxis nya 2022 däck håller bättre i kallt väder eller har andra tips på bra däck för min typ av cykling?

Ha det fint!

//Fredde

Jag är väldigt nöjd med mina Kenda Hellkat ATC Pro (fram) och Kenda Nevegal2 Pro (bak). Inte blytunga (knappt 900 gr i strl 29x2,6"), väldigt bra grepp (även i negativa kurvor). Jag kör brötiga och tekniska stigar helstel singlespeed med dem.

Jag är väldigt nöjd med mina Kenda Hellkat ATC Pro (fram) och Kenda Nevegal2 Pro (bak). Inte blytunga (knappt 900 gr i strl 29x2,6"), väldigt bra grepp (även i negativa kurvor). Jag kör brötiga och tekniska stigar helstel singlespeed med dem.
Spännande tips ska definitivt kika mer på dessa, bra priser också. :)

Har även kört Specialized Butcher med T7 gummit som fungerat bra dock upplever jag att däcksidorna snabbt får skärsår.

Var det från gamla fabriken (vita loggor med svarta bokstäver) eller från nya fabriken (gula bokstäver)?
Jag har upplevt gamla Specialized däck som känsligt för (små) skarsår, även om inte värre än Maxxis Dissector 2.4 i Exo, som verkar har lite tunnare casing än lika breda DHR eller DHF. Nya Butcher T9 har jag inte behövt använda en enda salami till, den verkar vara tuffare. Och den är otroligt greppigt och bra dämpad. Jag tycker inte om Specialized T7 gummi.

Kenda Hellkar och Nevegal med ATC fick riktigt bra omdöme för grepp och motstånd mot skär och genomslag i en tysk test för några år sen. Rullar dock inte så lätt.

Var det från gamla fabriken (vita loggor med svarta bokstäver) eller från nya fabriken (gula bokstäver)?
Jag har upplevt gamla Specialized däck som känsligt för (små) skarsår, även om inte värre än Maxxis Dissector 2.4 i Exo, som verkar har lite tunnare casing än lika breda DHR eller DHF. Nya Butcher T9 har jag inte behövt använda en enda salami till, den verkar vara tuffare. Och den är otroligt greppigt och bra dämpad. Jag tycker inte om Specialized T7 gummi.

Kenda Hellkar och Nevegal med ATC fick riktigt bra omdöme för grepp och motstånd mot skär och genomslag i en tysk test för några år sen. Rullar dock inte så lätt.
Rätt säker på att texten för Grid T7 är med vit färg. Vad är skillnaden mellan Grid och Grid Trail? Vet att Gravity har tjockare sidoväggar.

Mvh, Fredde

Rätt säker på att texten för Grid T7 är med vit färg. Vad är skillnaden mellan Grid och Grid Trail? Vet att Gravity har tjockare sidoväggar.

Mvh, Fredde

Ah, kör du verkligen Grid? Den har sidoväggar av papper. Grid Trail är mycket tuffare och på samma nivå som Maxxis Exo (tjockleken av Exo varierar dock mycket mellan olika Maxxis däck).

Ja det verkar inte bättre, :oops: kollade precis och det är Grid T7 med vit text. De satt på min Stumpjumper Comp 2021 från fabrik.

Men då tror jag det lutar åt Grid Trail med gul text. Men verkar svårt att hitta T7 med Grid Trail, känns som att T9 kommer att slitas snabbt som bakdäck....

Ja det verkar inte bättre, :oops: kollade precis och det är Grid T7 med vit text. De satt på min Stumpjumper Comp 2021 från fabrik.

Men då tror jag det lutar åt Grid Trail med gul text. Men verkar svårt att hitta T7 med Grid Trail, känns som att T9 kommer att slitas snabbt som bakdäck....

Specialized däck håller mycket längre än Maxxis, men jag har ingen aning hur slitstark nya T9 gummi är. Bak är T7 kanske bästa val. Jag skulle rekommendera Butcher fram och Eliminator bak.
Obs att Specialized 2.3 är 2.4" breda och 2.6 är 2,5" breda. Höjden skiljer sig lite mer.

EDIT: enda nackdel jag har märkt med T9 gummi är att grus klistrar på den och slängs iväg (det händer dock med alla riktigt greppiga gummiblandningar).

Specialized däck håller mycket längre än Maxxis, men jag har ingen aning hur slitstark nya T9 gummi är. Bak är T7 kanske bästa val. Jag skulle rekommendera Butcher fram och Eliminator bak.
Obs att Specialized 2.3 är 2.4" breda och 2.6 är 2,5" breda. Höjden skiljer sig lite mer.

EDIT: enda nackdel jag har märkt med T9 gummi är att grus klistrar på den och slängs iväg (det händer dock med alla riktigt greppiga gummiblandningar).
Jag har kört deras 2.3 och tycker den bredden fungerar bra och hade tänkt försöka hitta Eliminator bak men kanske får söka runt lite för att hitta Grid Trail.

Tack för bra input!

Mvh, Fredde

Jag köpte specialized ground control som bra all around däck till min 29 men det måste vara undermått på dessa däck. Omöjliga att få på fälgen, efter 4h gav jag upp.

Jag köpte specialized ground control som bra all around däck till min 29 men det måste vara undermått på dessa däck. Omöjliga att få på fälgen, efter 4h gav jag upp.

Specialized däck är helt perfekta, har aldrig haft problem med dom.

Lägger du delar av däcket som redan är på fälgen i fördjupningen i mitten av fälgen? Det underlättar mycket.

DHF / DHF
Om något däck känns ostabilt så åker framdäcket bak och så inhandlas ett nytt för bra grepp fram.
Går det trögt bak så får man väl sladda lite eller höja trycket bak ett tag. Snart nöts det ner, det vet man:)

Specialized däck är helt perfekta, har aldrig haft problem med dom.

Lägger du delar av däcket som redan är på fälgen i fördjupningen i mitten av fälgen? Det underlättar mycket.
Ja jag tycker mig göra enl konstens alla regler. Nu har jag efter att offrat all hud på fingrarna lyckats få dit däcken, men de var jäääkligt tighta. Får man hoppas att det inte blir punktering.

Får man några faktiska problem av sprickorna?

Jag bytte nyss ut ett Assegai som suttit framtill i 2.5 år, dvs tre vintrar.

Bytte för att dobbarna helt enkelt slitits ned, ingen har slitits av eller så.

Får man några faktiska problem av sprickorna?

Jag bytte nyss ut ett Assegai som suttit framtill i 2.5 år, dvs tre vintrar.

Bytte för att dobbarna helt enkelt slitits ned, ingen har slitits av eller så.
Jag har aldrig varit med om att det varit ett problem. Däcken tar slut av rent mekaniskt slitage. Men vet inte om det gör skillnad om man cyklar mycket i riktiga vintertemperaturer kanske? Det gör man ju inte här på västkusten

Jag har aldrig varit med om att det varit ett problem. Däcken tar slut av rent mekaniskt slitage. Men vet inte om det gör skillnad om man cyklar mycket i riktiga vintertemperaturer kanske? Det gör man ju inte här på västkusten

Jag cyklar alltid året runt och har inte sett sprickor i mina MTB däck. Men då kör jag bara Specialized däck på vintern och inte Maxxis. Sonens Schwalbe som han kör året runt visar inte upp några sprickor heller. (Min inte så gamla Schwalbe lvdäck på min sommarpendlaren har dock sprickor kring hela "mönstret")

Jag cyklar alltid året runt och har inte sett sprickor i mina MTB däck. Men då kör jag bara Specialized däck på vintern och inte Maxxis. Sonens Schwalbe som han kör året runt visar inte upp några sprickor heller. (Min inte så gamla Schwalbe lvdäck på min sommarpendlaren har dock sprickor kring hela "mönstret")
Frågan var väl mer om sprickor i t ex Maxxis däck utgör något faktiskt problem. Att de uppkommer på vissa blandningar i kyla är ju rätt väldokumenterat.

Frågan var väl mer om sprickor i t ex Maxxis däck utgör något faktiskt problem. Att de uppkommer på vissa blandningar i kyla är ju rätt väldokumenterat.

Ja, jag svarade inte riktigt på frågan. Kanske var det då bättre att inte svara alls ;)

På min pendlaren verkar mina däck inte reva sönder trots rejäla sprickor. Det är dock inte vackert på (dyra) lvgdäck.

Sprickorna uppstår för att gummit hårdnar och blir sprött när det är kallt. Av allt att döma är sprickorna inte något problem i sig, men det innebär ju förstås att greppet samtidigt blir sämre och att slitaget ökar.

Bägga mina däck (DHR2 fram, Dissector bak) ser för jävliga ut ut efter vintern, sprickor överallt. Funkar fint trots det. Samma erfarenhet av tidigare vintrar med Maxxis. Känns lite trist men funkar ändå

Sprickorna uppstår för att gummit hårdnar och blir sprött när det är kallt. Av allt att döma är sprickorna inte något problem i sig, men det innebär ju förstås att greppet samtidigt blir sämre och att slitaget ökar.
Menar du att greppet blir sämre av sprickorna, eller att det blir sämre medans det är kallt?

Menar du att greppet blir sämre av sprickorna, eller att det blir sämre medans det är kallt?
Jag menar att sprickbildningen sammanfaller med sämre grepp och ökat slitage, och att sprickor är ett betydligt mindre problem än det sistnämnda. ? Jag vet att hela dobbar kan trilla bort på (äldre?) Schwalbe-däck, men det har jag ännu inte sett hos Maxxis.

Jag menar att sprickbildningen sammanfaller med sämre grepp och ökat slitage, och att sprickor är ett betydligt mindre problem än det sistnämnda. ? Jag vet att hela dobbar kan trilla bort på (äldre?) Schwalbe-däck, men det har jag ännu inte sett hos Maxxis.
Jo, men menar du att greppet blir sämre permanent eller enbart tillfälligt under den kalla tiden?

På tal om det, nån som märkt faktiska problem med Maxxis och ammoniakbaserad tätningsvätska? Jag borde byta till nåt icke-ammoniak, men har inte riktigt kommit till insikt vad jag ska ha så nu åkte det i Stans i ett nytt Maxxisdäck igen..

På tal om det, nån som märkt faktiska problem med Maxxis och ammoniakbaserad tätningsvätska? Jag borde byta till nåt icke-ammoniak, men har inte riktigt kommit till insikt vad jag ska ha så nu åkte det i Stans i ett nytt Maxxisdäck igen..

Jag tror att det är ingen problem alls nuförtiden. Förut fanns det mycket ammoniak i vätskor. Ny finns det så lite att det inte längre är problematiskt.

Jag använder alltid Schwalbe Doc Blue som är Stans.

Inte direkt problem, men jag tycker mig ha märkt att stommen blir lite sladdrigare efter ett tag, innan man ser nåt direkt slitage. Vet dock ej om det beror på det eller att man helt enkelt kör in däcken genom att de knycklas tusentals gånger.

Sen kan man ju undra varför just Maxxis däck skulle drabbas men inga andra, bara för att Maxxis är de enda som avråder från det. De har ju en drös olika gummiblandningar, precis som övriga tillverkare.

Inte direkt problem, men jag tycker mig ha märkt att stommen blir lite sladdrigare efter ett tag, innan man ser nåt direkt slitage. Vet dock ej om det beror på det eller att man helt enkelt kör in däcken genom att de knycklas tusentals gånger.

Sen kan man ju undra varför just Maxxis däck skulle drabbas men inga andra, bara för att Maxxis är de enda som avråder från det. De har ju en drös olika gummiblandningar, precis som övriga tillverkare.
Jag tror bara det är att man kör in dem. Inte för att jag tycker det är något problem, föredrar nog däcken som de är efter en stunds cykling.

Aldrig märkt av nåt. Inte ens på däck som varit i cirkulation länge typ framdäcket på dhn som suttit där sen tidigt 2020, även om den bara rullar då och då är det ju väska i däcket året runt.

Så då är iallafall min slutsats att Maxxis håller året runt, och jag kan skjuta på projekt "hitta vinterdäck" ett år till :p
Visst håller de, men man kan beakta att de mjuka gummiblandningarna slits rätt hårt när det är kring nollan och kallare.

Själv bytte jag just till ett schletet DHR II MaxxGrip fram, och jäklar vad jag älskar det. Så lugnt och fint på stigen.

Hardtail är ju lite som att ha 17 grader hemma ”för att det är kul”. Det krävs en speciell sorts personlighet.
För mig är det som att bo i en lagom stor lägenhet istället för en stor villa med massa trädgård för att slippa städning och skötsel för att kunna cykla och klättra istället.

Och för att det är kul ?

Nu så!
IMG_20220915_173615.jpg
nya forekaster test som framdäck

Tillbaka
Topp