Sadel för rando.... ska det va en Brooks??

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag blir inte vän med min nedre del och min sadel.
Funderar på om en Brook med spiralfjädrar kan vara grejen.
Har en Selle SMP som är helt ok på kortare distanser men det vill sig ändå inte p lite längre.
Cyklat 1000km på den som längst och då var det rätt sårigt, har provat lite olika Bibs med men inget ännu som är helt ok.
Och salvor och Assos vita burk.
Så nu fokuserar vi på sadeln igen, den måste vara ganska smal för mina fläskiga insidor på låren ligger annars och skaver.
Kan denna vara grejjen som funkar?

1655224557322.png

Jag har B17 och den är bättre än andra för mig. Men om man latar sig i form blir man prinsessan på ärten med ont i stjärten. B17 är bäst hittills för mig, men ändå oskön ett bra tag innan man kommer igång.

vad gör den bättre än andra för dig?
Fördelar lasten överallt. Jag har en benig knivrumpa, får lätt punktbelastning. Jag har två Brooks B17. En äldre brun som är mjuk, den är bäst, det är den som fått hästaffärsfettet. Utöver den en svart som fortfarande är lite för hård upptill längst mittlinjen. Men det finns inga garantier att det en gillar funkar för någon annan. Cykla till Munsö så får du prova den lösa svarta en sväng om du vill.

Jag tycker de där skinnsadlarna är kass, aldrig fått sår av nån annan sadel. Ont däremot har jag fått av många. Inte provat den Brooksen men Gilles.

Jag tycker man ska dela på ont och sår, man får det av olika anledningar. Får man sår så rör nåt sig och skapar friktion och tryckont om vi kallar det så får man av olika utformning/stoppning.

Lädersadlar formar sig ju efter den egna röven så det finns verkligen ingen garanti för att en provcykling blir bra. Och enligt min ringa erfarenhet tar inkörning ett antal hundra mil.
Och både Ideale och Berthout är vida överlägsna Brooks, även det enligt IMHO. Jag har alla tre sorters.
Och jag vill varna för den där tantcykelsadeln på bild ovan om inte TS har en riktigt bred röv.

Edit; eller en upprätt sittställning…
Ser ofta Brookssadlar på K&S. Gissar att de säljs för att säljaren inte orkat med inkörningen. Det finns tips för att snabba på den men fort går det inte.
Berthout finns i olika bredder beroende på modell. Ideale tyvärr bara i en.

Senast ändrad:
Lädersadlar formar sig ju efter den egna röven så det finns verkligen ingen garanti för att en provcykling blir bra. Och enligt min ringa erfarenhet tar inkörning ett antal hundra mil.
Och både Ideale och Berthout är vid hara överlägsna Brooks, även det enligt IMHO. Jag har alla tre sorters.
Och jag vill varna för den där tantcykelsadeln på bild ovan om inte TS har en riktigt bred röv.

Edit; eller en upprätt sittställning…
Ser ofta Brookssadlar på K&S. Gissar att de säljs för att säljaren inte orkat med inkörningen. Det finns tips för att snabba på den men fort går det inte.
Berthout finns i olika bredder beroende på modell. Ideale tyvärr bara i en.
Jag har en original Ideale på min monark -65, den är skön. Nya Ideale eller Gilles Berthoud har jag inte ansett mig värdig.

Jag har en original Ideale på min monark -65, den är skön. Nya Ideale eller Gilles Berthoud har jag inte ansett mig värdig.

Du menar haft råd med.. :-)
Hittade en beg. Berthout med titanräls för en tusing. Och mina Idealesadlar köpte jag kring 1980. De var inte vansinnigt dyra då. Men uppenbart hållbara.

Den där är väl ingen lädersadel utan en plastsadel med skinnöverdrag?
Jag kan bräcka @Bengt-re med en Ideale 92 som kan lånas ut. Också tung men det är väl inte vikten som är avgörande när en Brooks tantsadel övervägs !?
Yepp, men är bekväm! Iofs passar min röv med många olika sadlar så jag är en dålig sadeltestare. Bara de inte är för breda i nosen eller för sträva då duger de för mig.

Jag har fortfarande inte provat en lädersadel (Brooks C17 är närmast). Det som funkade för mig efter en lång period av att prova olika populära sadlar (där de flesta tog emot låren) var en damsadel med ganska tjock geldämpning. Det är en Selle Italia Diva Gel Flow som dök upp i en video om sadelprovning från någon bikefitter. Cyklat 600+ mil utan chamois denna vår och är 90% nöjd med den. Sadlar är dock sjukt individuellt.

Jag har nog aldrig tyckt en sadel varit skön första 10-30 milen. Men efter ett tag lär man sig hata alla utom ett fåtal som börjar kännas bra och sakta bättre. Förutom sadelformning behöver man anpassa arslet till förutsättningarna.

Jag klagade i en annan tråd på domningar i pung och penis efter att ha börjat cykla oftare och längre. Jag har konstaterat att flera av mina sadlar har varit för smala för min väl tilltagna bakdel. Jag satt helt enkelt inte på sittbenen. Nu kör jag Brooks B17 (normalvarianten, den smala är lite för smal) och en Gusti Bernhard H. De är likvärdiga och mina problem försvunna. Cyklade 65 kilometer i ett svep i förrgår utan att känna något obehag alls.

Jag använder bara lädersadlar, både för funktion och utseende.

Jag tror det behöver förtydligas lite i tråden. TS har som jag förstår det bekymmer med att cykla långt, långt som i långt på riktigt. Rando är en sport där kortaste rundan är 20 mil, och de andra "vanliga" rundorna är 40 och 60 mil, för att gå uppåt 120 mil och därefter vidare till 200+ och annat extremt.

Jag är själv en aspirerande randocyklist med sadelbekymmer. Har tidigare kunnat sitta på vad som helst, men när man kör 40 mil så tillstöter det vissa komplikationer har jag märkt. För min del har det varit trilskande hårsäckar som varit det största bekymret under vintern och våren i år, på en sadel där jag inte haft sådana bekymmer tidigare och ansett mig sitta perfekt på. Något har helt klart ändrats, och det är inte sadeln i mitt fall.

Jag ska inte gå in på den extremt lilla detaljen på min sadel som fått skulden eftersom det är nästan löjligt, men jag har iallafall påbörjat en ny testperiod med nya sadlar. Ett jäkla jobb är det, och ingen annan än en själv genom utprovning kan svara på vad som funkar i slutänden (slutändan?) tror jag.

Mina teorier kring mina egna bekymmer består till viss del i att man oavbrutet påfrestar röven genom att fortsätta cykla. Efter månader av nötande har jag gjort tolkningen att min hud är lättretad och därmed av ren vana återgår till inflammerade hårsäckar, även om jag vilat några veckor till och från. Den andra delen består i att jag helt enkelt består av för klent virke (alltså för uppgiften icke anpassad kroppskonstituion), och därav aldrig kommer cykla 2150 km på Sverigetempot även om jag gärna vill... Det senare hade ju varit väldigt tråkigt, så jag fortsätter prova ut olika sadlar tänkte jag.?

Jag tror det behöver förtydligas lite i tråden. TS har som jag förstår det bekymmer med att cykla långt, långt som i långt på riktigt. Rando är en sport där kortaste rundan är 20 mil, och de andra "vanliga" rundorna är 40 och 60 mil, för att gå uppåt 120 mil och därefter vidare till 200+ och annat extremt.

Jag är själv en aspirerande randocyklist med sadelbekymmer. Har tidigare kunnat sitta på vad som helst, men när man kör 40 mil så tillstöter det vissa komplikationer har jag märkt. För min del har det varit trilskande hårsäckar som varit det största bekymret under vintern och våren i år, på en sadel där jag inte haft sådana bekymmer tidigare och ansett mig sitta perfekt på. Något har helt klart ändrats, och det är inte sadeln i mitt fall.

Jag ska inte gå in på den extremt lilla detaljen på min sadel som fått skulden eftersom det är nästan löjligt, men jag har iallafall påbörjat en ny testperiod med nya sadlar. Ett jäkla jobb är det, och ingen annan än en själv genom utprovning kan svara på vad som funkar i slutänden (slutändan?) tror jag.

Mina teorier kring mina egna bekymmer består till viss del i att man oavbrutet påfrestar röven genom att fortsätta cykla. Efter månader av nötande har jag gjort tolkningen att min hud är lättretad och därmed av ren vana återgår till inflammerade hårsäckar, även om jag vilat några veckor till och från. Den andra delen består i att jag helt enkelt består av för klent virke (alltså för uppgiften icke anpassad kroppskonstituion), och därav aldrig kommer cykla 2150 km på Sverigetempot även om jag gärna vill... Det senare hade ju varit väldigt tråkigt, så jag fortsätter prova ut olika sadlar tänkte jag.?
Låter lite som varning för "le troisième testicule" där.
Går att googla, ska inte lägga upp en bild.

Jo jag lite oroad inför UTU 150 mil 23-28 juli, därav mina funderingar.

Nej, att se det var inte så noga, tänkte mest ifall Pfaff har någon magisk input som kan hjälpa med ens sadelbesvär!?
Lär vara en besvärlig åkomma.
Det magiska tricket skall vara en kombination av renlighet, rakning, mjukgörande kräm, blöja och sadel.
Men det vet du nog redan....
Gäller bara att hitta rätt ?

Det magiska tricket skall vara en kombination av renlighet, rakning, mjukgörande kräm, blöja och sadel.
Ah. Nu är jag med. Har undrat varför jag plötsligt fått ett par inflammerade hårsäckar mellan pung och anus - svaret finns som vanligt på Happy.

Ja, där har det utforskats på alla möjliga vis.. Om någon annan har någon nytta av det så kan jag starkt avråda från just rakning och istället rekommendera trimmer. Herregud vad jobbigt det blev en gång efter ett möte med rakhyvel!

Hoppas du hittar rätt till slut TS - det är inte lått alla gånger. Och ha en trevlig 150-milatur, jag är avundsjuk på det äventyret även om man räknar in blödande skavsår!?

Jag har kört en del långkörningar utan problem och jag har en Specialized Phenom i en storlek bredare. Typ 52, har jag för mig. Jag har ett par assosbrallor som är ordentligt tajta så att de inte veckar sig. Ingen creme eller liknande. Jag tycker själv att alla cremer bara ökar friktionen. Bättre med torrt för min del.

UTU är ett rimligt skäl för en god sadel. Kanske lite sent för experiment. Kommer du och provar min Brooks och den verkar lovande kan du låna den tills UTU är över. Annars är det bästa med Brooks jämfört med sportigare sadlar att man får bra upphängningsöglor för väskor.

Kör jag hårt och länge får jag tillbaka samma ont som när jag körde in mig på min specialzed. Det tog tid att bli av med ömma sittben då. Härdade ut, enligt internätet ska de ju vara så sköna.

UTU är ett rimligt skäl för en god sadel. Kanske lite sent för experiment. Kommer du och provar min Brooks och den verkar lovande kan du låna den tills UTU är över. Annars är det bästa med Brooks jämfört med sportigare sadlar att man får bra upphängningsöglor för väskor.
Fint erbjudande, jag kanske kan komma förbi på lördag. behöver ändå få några mil i helgen

Fint erbjudande, jag kanske kan komma förbi på lördag. behöver ändå få några mil i helgen
Visst. Vi får stämma av innan. Jag är ledig så jag gör lite vad som faller mig in och ganska plötsligt. Det är asfalt hela vägen utom sista kilometern som är hårdpackat grus.. Du är välkommen om du vill. Ordnar fika här.

Tack snälla @Pfaff som skickade sadel, bytt till din Ideale och trampade 50 km. Sadeln lite för nedåtvinklad men satt rätt skönt. Trampade förbi @Hasse#7 som bjöd på kaffe och en trevlig pratstund, tack så mycket! Vi bytte sadel till en Brooks och sedan trampade jag hem ca 45 km. Satt skönt på den med.
Bägge sadlarna är lite för hårda i mitten och trycker nedan för juvelerna. Jag har lite frammåtroterat bäckenet. Och de är lite för breda mellan låren.
Idealen går att snöra till så det blir bättre. Teoretiskt går det med Brooksen med.
Brooks var lite plattare i skinnet.
Skulle nog behöva en med utskärning i mitten.

Tack snälla @Pfaff som skickade sadel, bytt till din Ideale och trampade 50 km. Sadeln lite för nedåtvinklad men satt rätt skönt. Trampade förbi @Hasse#7 som bjöd på kaffe och en trevlig pratstund, tack så mycket! Vi bytte sadel till en Brooks och sedan trampade jag hem ca 45 km. Satt skönt på den med.
Bägge sadlarna är lite för hårda i mitten och trycker nedan för juvelerna. Jag har lite frammåtroterat bäckenet. Och de är lite för breda mellan låren.
Idealen går att snöra till så det blir bättre. Teoretiskt går det med Brooksen med.
Brooks var lite plattare i skinnet.
Skulle nog behöva en med utskärning i mitten.
Kul att ses. Hoppas du hittar en tredje sadel med hål i mitten. Bör ju vara någon som har en sån också för prov. Du kan låna min sadel ett tag även om den var lite för hård. Men den vill inte ha ett testhål mitt uppepå. ?

Jag pendlade på Brooksen i går och den är för hög i mitten.
Tror att mer åt detta hållet är fätt väg för mig.
Anars så är det ett grymt skönt stöd för själva rumpan/sittknölarna, som jag tydligen ändå inte sitter på.
1655801411117.png

Jag pendlade på Brooksen i går och den är för hög i mitten.
Tror att mer åt detta hållet är fätt väg för mig.
Anars så är det ett grymt skönt stöd för själva rumpan/sittknölarna, som jag tydligen ändå inte sitter på.
Visa bilaga 562593
Funkar en sån där för dig så är den antagligen bra för mig också. Bra att veta när du provat om man skall önska sig en sån av tomten.

Frågan är om en sådan sadel behåller sin "integritet" på ett vettigt sätt när den är urtagen så mycket. Tänker att den liksom faller ihop inåt efter ett tag..

Edit: någon som faktiskt vet något om saken är förmodligen mer lämpad att uttala sig egentligen. Jag vill mest tycka saker!

Senast ändrad:
Frågan är om en sådan sadel behåller sin "integritet" på ett vettigt sätt när den är urtagen så mycket. Tänker att den liksom faller ihop inåt efter ett tag..
Även jag är skeptisk till att skära ur en lädersadel på det viset, och jag tvivlar på att det skulle medföra nån förbättring för TS. Jag har många mil på Ideale 90.

Tillbaka
Topp