[OT] Spritbrist till midsommar

En fråga.
Jag lider verkligen inte av spritbrist. Jag har säkert ca 15 liter hemma. 98% av spriten är säkert 20 år och äldre, det är både arvegods från pappa, som knappt drack och sådant jag tidigare köpt på taxfree, jag som knappt dricker sprit. (öl, vin och någon GT är det jag dricker)

Hur länge håller sprit? Det är både brun och vit, och öppnade och oöppnade...
Jag har några oöppnade flaskor från 60-talet. Brännvin. Något har dunstat. Ingen aning vad jag ska göra med dem. Etiketterna är nästan borta (maskätna?).

Om du är i Hälsingland gäller i alla fall:

1655541246562.png

En fråga.
Jag lider verkligen inte av spritbrist. Jag har säkert ca 15 liter hemma. 98% av spriten är säkert 20 år och äldre, det är både arvegods från pappa, som knappt drack och sådant jag tidigare köpt på taxfree, jag som knappt dricker sprit. (öl, vin och någon GT är det jag dricker)

Det är lika för mig, jag har nog ännu mer, skulle tippa på 25-30 liter. Vad jag läst mig till håller oöppnade flaskor i princip hur länge som helst, öppnade kan väl tappa lite smak men dåliga ska de inte bli. Undantaget är likörer som innehåller mjölk eller ägg, ex.vis Baileys, där väl hållbarheten är ett par år (tror det finns bäst-före datum på dem).

En fråga.

Den där känns igen utom att spriten som dricks är vodka när det vankas blinier. Annars (nästan) aldrig.
Men jag har fådda flaskor som jag vet kommer från nittiotalet, bortfrätta etiketter efter ” lagring” i källaren. Men innehållet är alldeles utmärkt smakmässigt även i halvtomma flaskor. Spriten är ju s.a.s. konserverad i sprit. Fast det är nog vid närmare eftertanke enbart vit sprit. De bruna sorterna dricks glatt av gäster och blir inte så gamla. Själv håller jag mig till vin även vid de tillfällen.

Som tysken säger ”Bier dann Wein, das kan sein. Bier nach Wein du bißt ein Schwein”
Och apropå tysk sprit; om du inte gillar starkt kumminkryddat brännvin utan bara vill ha en fin smak av samma kan nordtyska Bommerlunder varmt rekommenderas. Men den finns förstås inte på bolaget.
Drick måttligt till midsommar, det blir trevligare så. Och även dagen efter.

Jag har några oöppnade flaskor från 60-talet. Brännvin. Något har dunstat. Ingen aning vad jag ska göra med dem. Etiketterna är nästan borta (maskätna?).
det lär hålla sig, om det inte är ägglikör, baileys, creme catalan eller något liknande organiskt.

kahlua blev vattenskadad och blaskig ca 2003. numer nästan utan eftersmak. dessbättre uppmärksammade jag debaclet och köpte några flaskor riktig kahlua.

de smakar fortfarande förträffligt.

En fråga.

Sprit i sig håller hur länge som helst men i öppnade flaskor tenderar alkoholen att dunsta med åren. Trots att korken sitter på. Mer påtagligt blir det ju mindre det är kvar i flaskan. Ex. en whiskyflaska med 1/3 kvar blir har efter några år 1/4 kvar med 30% alkoholhalt.
Vi lågkonsumenter ska öppna ett begränsat antal flaskor åt gången och låta större delen av lagret ligga oöppnat.

Men lite samma effekt får man med ingefärsshot. Det bränner till lite och är gott till sill. Helt klart ett alternativ som ger lite samma upplevelse om än inte samma smak.
Med tanke på reaktionen jag fått när jag ställt frågan, skulle ett sånt förslag inte ge nån positiv respons (snarare skulle de ha blivit ännu surare).

Men lite samma effekt får man med ingefärsshot. Det bränner till lite och är gott till sill. Helt klart ett alternativ som ger lite samma upplevelse om än inte samma smak.
Jag brukar inte snapsa men det där tipset ska jag nog testa utan att berätta vad det är i glaset.
Jag säger att det är egengjord smaksatt snaps
Tänk vilken syn om gästerna börjar bli lite glada i hatten, högljudda och börjar sjunga snapsvisor.

Med tanke på reaktionen jag fått när jag ställt frågan, skulle ett sånt förslag inte ge nån positiv respons (snarare skulle de ha blivit ännu surare).
Beror väl lite på inställning. Jag tycker att det gör upplevelsen lite trevligare och lite festligare vid de tillfällen man inte kan/vill dricka alkohol. Den har lite den där "å fy fan" känslan som jag nog uppskattar mer än själv effekten av alkohol.

Jag brukar inte snapsa men det där tipset ska jag nog testa utan att berätta vad det är i glaset.
Jag säger att det är egengjord smaksatt snaps
Tänk vilken syn om gästerna börjar bli lite glada i hatten, högljudda och börjar sjunga snapsvisor.
Jag tycker att det är kul faktist och ingefära är ju rätt gott på sitt sätt!

Beror väl lite på inställning. Jag tycker att det gör upplevelsen lite trevligare och lite festligare vid de tillfällen man inte kan/vill dricka alkohol. Den har lite den där "å fy fan" känslan som jag nog uppskattar mer än själv effekten av alkohol.
Värmen/hettan i halsen är lite kul (även när man drar i sig wasabi). Men det beror, som du säger, på inställningen.

Skulle det vara lika gott även utan alkohol om smaken var exakt densamma? (SCB undrar?)

Smaken blir inte densamma tyvärr.... God whiskey och någon stark Trappistöl är ju supersmarrigt, synd bara att man inte kan dricka så mkt. Helst så skulle jag önska mig något som smakar exakt lika, men med kanske 5% alkohol, så att man kan ta lite mer !!

Smaken blir inte densamma tyvärr.... God whiskey och någon stark Trappistöl är ju supersmarrigt, synd bara att man inte kan dricka så mkt. Helst så skulle jag önska mig något som smakar exakt lika, men med kanske 5% alkohol, så att man kan ta lite mer !!
Tror det finns några alkoholfria öl som kan vara svåra att avgöra om det är 5% eller alkoholfritt.
Ta på en ögonbindel och testa exempelvis en Störtbeker alkoholfri och några med alkohol i glaset.
Vem vet, man kanske gissar fel.
Men trappisöl kanske är fel att jämföra med.

Det är två av de saker man verkligen kan diskutera. Dessbättre är smak en personlig sak.

Tror inte att det blir någon brist på sprit i de svenska hemmen till midsommar (tyvärr). Är nog större risk att det blir brist på sommar till midsommar. Brukar vara så.

Tror inte att det blir någon brist på sprit i de svenska hemmen till midsommar (tyvärr). Är nog större risk att det blir brist på sommar till midsommar. Brukar vara så.
Beror ju på hur man definierar sommar. Om man definierar sommar(väder) utifrån hur det brukar vara på midsommar tror jag sannolikheten för sommar är god. Om man definierar det utifrån hur de flesta vill att det ska vara är nog chanserna sämre.

Senast ändrad:
Jag hade en väldig massa blandade halvtomma spritflaskor stående när jag flyttpackade sist. Insåg att jag aldrig skulle dricka upp det, så jag försökte lägga ut en skänkesannons på Blocket. Den fastnade tydligen i någon kontroll och jag fick byta mail innan jag kunde sälja något den vägen.

Gräsmattan tog inte nämnvärt stryk, men det luktade skumt ett tag där några färgglada likörer hälldes ut.

Det finns nog minst en helflaska mandarinvodka att hämta i här Vallentuna för den som får brist i midsommar. Bytes verkligen inte mot någon flaska med drickbart som annars brukar vara kutym här.

Jag hade en väldig massa blandade halvtomma spritflaskor stående när jag flyttpackade sist. Insåg att jag aldrig skulle dricka upp det, så jag försökte lägga ut en skänkesannons på Blocket. Den fastnade tydligen i någon kontroll och jag fick byta mail innan jag kunde sälja något den vägen.

Gräsmattan tog inte nämnvärt stryk, men det luktade skumt ett tag där några färgglada likörer hälldes ut.

Det finns nog minst en helflaska mandarinvodka att hämta i här Vallentuna för den som får brist i midsommar. Bytes verkligen inte mot någon flaska med drickbart som annars brukar vara kutym här.
Du får väl skriva något i bytestråden om att vodkaflaska bytes mot valfri slitdel som passar till någon av dina cyklar.

Tillbaka
Topp