Effekten av att gå ned i vikt

Totteman

Aktiv medlem
I december 2021 så hände två bra saker. För det första så gjordes en ablation av lunvenerna vid vänster förmak, då jag hade förmaksflimmer. Ablationen verkar ha lyckats för jag har inte känt av flimmer och hjärtat slår lugnt och fint.
Det andra som hände, som en direkt konsekvens av att jag nu kan leva igen, var att jag bestämde mig för att ge mig själv en riktig chans att må bra. Nu kan jag träna igen, och den smyger jag sakta igång.

Min fråga är hur mycket effekten, när man cyklar, kan öka när man går ned i vikt från 93 kg till 79 kg. Egentligen blir det till 76 kg, men jag håller mig till ursprungsplanen på 79 kg, vilket jag kommer att nå den sista mars 2021. 76 kg valde jag nyligen för att vara inom normalvikt enligt BMI-skalan. BMI är löjligt, men om jag nu ändå ska göra en viktresa så kan jag se till att jag hamnar på normalvikt och inte är på övervikt.

Alltså...hur mycket mer effekt kan jag pressa ur min kropp när jag cyklar pga viktminskningen? Funderade på om detta var OT men kom fram till att det inte var det.

I december 2021 så hände två bra saker. För det första så gjordes en ablation av lunvenerna vid vänster förmak, då jag hade förmaksflimmer. Ablationen verkar ha lyckats för jag har inte känt av flimmer och hjärtat slår lugnt och fint.
Det andra som hände, som en direkt konsekvens av att jag nu kan leva igen, var att jag bestämde mig för att ge mig själv en riktig chans att må bra. Nu kan jag träna igen, och den smyger jag sakta igång.

Min fråga är hur mycket effekten, när man cyklar, kan öka när man går ned i vikt från 93 kg till 79 kg. Egentligen blir det till 76 kg, men jag håller mig till ursprungsplanen på 79 kg, vilket jag kommer att nå den sista mars 2021. 76 kg valde jag nyligen för att vara inom normalvikt enligt BMI-skalan. BMI är löjligt, men om jag nu ändå ska göra en viktresa så kan jag se till att jag hamnar på normalvikt och inte är på övervikt.

Alltså...hur mycket mer effekt kan jag pressa ur min kropp när jag cyklar pga viktminskningen? Funderade på om detta var OT men kom fram till att det inte var det.
Effekten kan mycket väl minska, men w/kg ökar och det är det som betyder något!

En utgångspunkt kan ju vara att gå ner i vikt utan att bli svagare, watt som prestation i säger tex ofta inte så mycket men watt/kilo kroppsvikt är ett mer visande mått. I ditt fall, som inte tränat på länge, rätta mig om jag har fel, så kommer du nog få väldigt stor effekt i både styrka och viktminskning i början.

Ride on!

Effekten ökar när man blir starkare (genom att träna). Watt per kg kroppsvikt är en ganska bra normering och visar hur bra man är på att flytta sin egen vikt. De som utvecklar mest effekt över kort tid är bancyklisterna i sprintgrenarna och de är rätt biffiga, men de är värdelösa upp för t ex Alpe d'Huez. Därför brukar man kolla på medeleffekten över tid och där är FTP (functional threshold power) som är den högsta medeleffekt man orkar hålla i 60 min. Det är också något man kan förbättra med träning och därför en bra indikator på hur vältränad man är. Cyklar du mest platt så är några extra kg muskler inte fel, men om du cyklar mycket backe är den lägre vikten i regel bättre.

Kul att ingreppet var lyckat!

Förutom att du får mindre vikta att släpa på så tycker jag att känslan på cykeln nästan gör större skillnad. Man har inte längre någon mage som tar emot och man sitter bekvämare och ledigare på cykeln.

Det hjälper om du bor i en backigt område (mot gravitationskraften) eller en område med många rödljus (acceleration).
Ja, ute på östra Tyresö är det superfint att cykla, speciellt ute på Brevikshalvön. Där har jag klämt de brantaste backarna, och precis överlevt dem. Ska bli spännande att ha spänstiga ben där, och mindre att släpa på. Det är lätt att klämma 500 höjdmeter där på kort tid, om det är backe man vill träna.

Jag pendlar lite i vikt, som lägst 78-79 som mest 85-86. Mycket av min viktökning sätter sig runt magen och det brukar inte vara muskler :cautious: Jag tycker att det påverkar min förmåga att dra in luftvolym i lungorna när jag är "fet". Lungorna har mindre plats att expandera i eller hur man ska uttrycka det, speciellt om man försöker ligga ner i bocken och har tajta lycra-kläder:rolleyes:

Från 93 till 79 kommer du få skaffa nya kläder. Din energiförbrukning kommer sjunka oxå.
Som smalare kommer du kunna bli rörligare och mer flexibel - ifall du tränar på det.

Håller med om att det är så mycket roligare (och enklare) bara att hoppa upp i sadeln, och det känns bättre även när man är med i ett cykelgäng.
Jag är kanske fånig, men tänker att man måste cykla rätt långt och länge på en racer, för att få "effekt" på kondis och trivselvikt.

Ja, ute på östra Tyresö är det superfint att cykla, speciellt ute på Brevikshalvön. Där har jag klämt de brantaste backarna, och precis överlevt dem. Ska bli spännande att ha spänstiga ben där, och mindre att släpa på. Det är lätt att klämma 500 höjdmeter där på kort tid, om det är backe man vill träna.
Vissvassvägen och Brakmarsvägen är helt fenomenal om man ska träna backar..finns några riktiga alptoppar.
Dessutom är det lite biltrafik.
Enda smolket i bägaren med den turen är när man kommer ut på Dalarövägen.
En väg man inte vill cykla på om man har livet kärt.

Tillbaka
Topp