Nytt framhjul till en On One scandal.

Jonas12

Medlem
I en tidigare tråd gnällde jag lite över att jag tyckte min scandal kändes stor och klumpig. Jag sänkte däcktrycket till nästan hälften (...jag var tidigare mycket rädd för punkteringar... ...) av vad jag brukade ha och fick en helt klart roligare cykel att hantera så nu tänkte jag försöka arbeta med vad jag har istället för att köpa en ny. Lätta upp den lite. Jag har hyfsat lätta 2.6or på den (rekon, forekaster). Har beställt ett kolfiberstyre. Vad tror ni om att byta ut hjulen? Det är Alex EXR30 29er formula boost. Svårt att hitta info om vikt men 2,3kg har jag sett på en sida. Finns det något lättare alt att sätta fram? max 2000kr ish. Funderar ävenpå att dumpa den dämpade sadelstolpen som väger ca 600g. Kolfiber eller aluminium? Vill helst inte lägga ut så mycket mer än 600kr.

Waow!
2,3 kg skulle förklara ganska väl varför du upplever cykeln som trög.
Lägg till 2,6 däck på det så skulle jag säga att det är överlagt mord på cykelglädje gällande platt cykling.

Ja, det för finns lättare hjul att köpa på närmaste K&S för pengarna du nämner.

Waow!
2,3 kg skulle förklara ganska väl varför du upplever cykeln som trög.
Lägg till 2,6 däck på det så skulle jag säga att det är överlagt mord på cykelglädje gällande platt cykling.

Ja, det för finns lättare hjul att köpa på närmaste K&S för pengarna du nämner.
Jag misstänkte och hoppades att det skulle vara illa med 2,3kg.

2,3 kg är väl för hjulparet, exklusive bromsskivor/däck/kassett. Mina Bontrager Line Comp 30 som jag just bytte från väger knappt 2,1 och de nya kolfiberhjulen jag byggde hamnade på 1,7.

Du kan dessutom spara ett par hekto genom att gå ner till 2.35" eller 2.4".

Jo, förhoppningsvis per par :)
2.4 or av rekon väger tom mer än 2.6orna. hmm ja 1600kr för ett 100g lättare hjul känns inte så kul men det finns kanske bättre alt

2,3 kg är väl för hjulparet, exklusive bromsskivor/däck/kassett. Mina Bontrager Line Comp 30 som jag just bytte från väger knappt 2,1 och de nya kolfiberhjulen jag byggde hamnade på 1,7.

Du kan dessutom spara ett par hekto genom att gå ner till 2.35" eller 2.4".
Ja, jag utgår från att vi talar hjulpar, något annat vore än mer häpnadsväckande.
Jag försöker inte vara otrevlig, men att du hade tunga hjul också gör ju inte TS hjul lättare.

Jag skulle klassa allt närmare 2kg "nakna" som ganska tunga, dock är ju avsett användningsområde och körstil även parametrar, man kan ju unna sig tyngre kombo för utförsåkning där styrka är viktigare och lättare för att trampa runt på naturstigar.
Styrka hänger dock sällan ihop med vikt på hjul i det billigare segmentet dock.

Jag är mycket nöjd med mina ID25 hjul på 1500g.
Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig ett par på 30mm eller lite till. Men badar man inte i pengar måste uppoffringar göras.

Edit:
Vill tillägga att jag inte tycker det är en försumbar viktfördel du hade med båda dina hjulpar kontra TS, betänker man även att det kan skilja på vart vikten sitter mellan nav och fälg kan det göra rätt mycket för upplevelsen.

Senast ändrad:
Jag försöker inte vara otrevlig, men att du hade tunga hjul också gör ju inte TS hjul lättare.
Ja nej inte alls, ville bara ger lite kontext till TS som ju misstänkte att 2,3 var tungt. Jag räknar även mina gamla på 2,1 som tunga och de nya på 1,7 är inte heller några superlättviktare.

Ett par lätta XC-hjul skulle nog passa TS perfekt.

Jo, förhoppningsvis per par :)
2.4 or av rekon väger tom mer än 2.6orna. hmm ja 1600kr för ett 100g lättare hjul känns inte så kul men det finns kanske bättre alt
Beror lite på gummiblandning och uppbyggnad:
1655818744286.png

Men har du 2.6" 120 TPI 3C MaxxTerra EXO på 855 g så är det ju så.

Se https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PNv56RNfSQ0lMRIvIYrkPdasZINYNKHcqaOXSIaEgWM/edit?usp=sharing

Ja nej inte alls, ville bara ger lite kontext till TS som ju misstänkte att 2,3 var tungt. Jag räknar även mina gamla på 2,1 som tunga och de nya på 1,7 är inte heller några superlättviktare.

Ett par lätta XC-hjul skulle nog passa TS perfekt.
Jag funderar på att byta båda hjulen iaf då jag har en hyfsat stor buckla på bakhjulet. Har du nått tips på xc hjul med innermått på 30mm(vill inte släppa möjligheten att ha breda däck). Pris under 4000kr paret. Svårt att söka på. Huruvida boost behövs eller inte vet jag inte? De som sitter på cykeln nu har det iaf.

Inte på rak arm, jag köpte fälgar och byggde själv här om sistens. Men det du behöver veta är:
  • Diameter (29")
  • Axelstandard fram (15x110 BOOST?)
  • Axelstandard bak (12x148 BOOST?)
  • 6-bolt eller centerlock för skivbromsarna
  • Typ av body för kassetten (HG, Microspline eller XD?)
Av de ställen jag brukar handla på verkar det vara Bike-Discount och Bikester som har lite saker i lager:

Inte på rak arm, jag köpte fälgar och byggde själv här om sistens. Men det du behöver veta är:
  • Diameter (29")
  • Axelstandard fram (15x110 BOOST?)
  • Axelstandard bak (12x148 BOOST?)
  • 6-bolt eller centerlock för skivbromsarna
  • Typ av body för kassetten (HG, Microspline eller XD?)
Av de ställen jag brukar handla på verkar det vara Bike-Discount och Bikester som har lite saker i lager:

Stort tack för infon! Och mer synth åt folket. ;)

Tillbaka
Topp