Brooks sadel passar inte. För tight mellan railsen.

ulsa

Medlem
Hej,
Köpte en Brooks B17 och tänkte montera den, men som rubriken säger är det för tight mellan railsen.
Brooks har C-C ca 41 mm och sadelstolpen 43 mm. Känns lite för mycket för att vara ren tolerans. Är det min sadelstolpe eller Brooks sadel som är konstig eller är det så här?
Känns fel att försöka tvinga isär railsen 2 mm eller är det bara att ta i? Känns som klämmorna kan gå sönder innan 7 mm stål ger med sig.
Cykeln är en sådan här: https://www.specialized.com/us/en/sirrus-x-4-0/p/171175?color=271472-171175

Bilagor

• 20220705_181346.jpg
    20220705_181346.jpg
    372.9 KB · Besök: 69
43 är (väl) dagens standard.
Jag har en gammal Ideale 80 liggande med 40 mm c/c mellan rälsen. Den tvingade jag isär med en sån här bromsklosstving för bilar och monterade på en modern stolpe. Gick så bra så. Imploderade inte.
Däremot lyckade jag aldrig få fason på sadeln så om någon vill ha nåt riktigt hårt mellan benen är det bara att höra av sig… ?

43 är (väl) dagens standard.
Jag har en gammal Ideale 80 liggande med 40 mm c/c mellan rälsen. Den tvingade jag isär med en sån här bromsklosstving för bilar och monterade på en modern stolpe. Gick så bra så. Imploderade inte.
Däremot lyckade jag aldrig få fason på sadeln så om någon vill ha nåt riktigt hårt mellan benen är det bara att höra av sig… ?

Fick bli så. Tvingade isär railsen 7-8 mm vilket netto blev 1 mm. Sista mm gick utan problem att justera vid fastsättningen.

Fick bli så. Tvingade isär railsen 7-8 mm vilket netto blev 1 mm. Sista mm gick utan problem att justera vid fastsättningen.

Återigen visar Ideale sin totala överlägsenhet över Brooks.
Oavsett hur mycket jag tvingade rälsen isär på sadeln gick de tillbaka till utgångsläget när trycket släppte. ?

Tillbaka
Topp