Lapierre XR / XRM 2022 - Sverige

vira20

Aktiv medlem
Hej! Tänkte kolla vad forumet vet om Lapierres marknad i sverige.

På tävlingar, annonser och forumet tycker jag mig se en hel del cyklar med årsm 2017-2020 då tänker jag på XR.
När ja nu söker på 2022 årsm ser det ut som cykeln bara säljs via https://www.tcmcykel.se/cross-country-1/lapierre-xrm-89
  • Har de dragit sig ur/ minskat på den svenska marknaden?
  • Någon som beställt den nya XR/ XRM 2022 modellen?
  • Ni som cyklat Lapierre Mtb- har ni bra erfarenheter?

Riktigt trevlig design för 2022 (à la Orbea Oiz)
1651491752881.png

Senast ändrad:
Jag har en XR 9.9 -20 som jag är mycket nöjd med. Tycker att de är prisvärda. Nackdelen är att inte så många verkar importeras till Sverige. Kolla med importören https://vartex.se/ för att få koll på försäljningsställen.

Jag gillar dom, men lösa rykten säger att ramarna håller sisådär. ”Ny ram” i annonser. Inte olikt flera andra märken iofs (Cannondale, allebike). Tcm är schyssta!

Jag kör på en XR 9.9 -22a och är hittills väldigt nöjd. Uppgraderat från org X1 vev till XX1 vev, mest för att få XX1 rätt igenom.. Jämfört med senaste cyklarna jag kört på (Crescent Mjölner, XR 9.9 -20a) så känns den riktigt rapp och väldigt snabb/stabil utför. Flackare gaffelvinkel jämfört med den gamla ramen samt nya carbon hjul med 27mm innerbredd som bidrar till detta.
Än så länge kan jag inte annat än rekommendera denna modellen skarpt! Känns dessutom väldigt prisvärda när man tittar på specen och vikt (10,3kg ink pedaler och flaskställ). Gav 58 000kr hos lokale handlaren ink lite rabatt såklart.
Hade dock varit intressant att testköra en XRM 8.9 för att känna skillnaden!!

Jag kör på en XR 9.9 -22a och är hittills väldigt nöjd. Uppgraderat från org X1 vev till XX1 vev, mest för att få XX1 rätt igenom.. Jämfört med senaste cyklarna jag kört på (Crescent Mjölner, XR 9.9 -20a) så känns den riktigt rapp och väldigt snabb/stabil utför. Flackare gaffelvinkel jämfört med den gamla ramen samt nya carbon hjul med 27mm innerbredd som bidrar till detta.
Än så länge kan jag inte annat än rekommendera denna modellen skarpt! Känns dessutom väldigt prisvärda när man tittar på specen och vikt (10,3kg ink pedaler och flaskställ). Gav 58 000kr hos lokale handlaren ink lite rabatt såklart.
Hade dock varit intressant att testköra en XRM 8.9 för att känna skillnaden!!
Fortfarande nöjd med den? Hittar inte så mycket info om den på nätet. Men geo känns ju trevlig och verkar rätt prisvärd ändå! :)

Jag har köpt en XR 9.9 och måste säga att den är riktigt jäkla bra. Har kört Spark SL, Scalpel, Epic S-works mfl tidigare men denna Lapierre går väldigt fint i skogen. Mjuk och fin gång, samtidigt som den är väldigt trampeffektiv med öppen dämpning på både grusväg och stig. Riktigt bra allround-cykel för XC-cykling.

Jag har köpt en XR 9.9 och måste säga att den är riktigt jäkla bra. Har kört Spark SL, Scalpel, Epic S-works mfl tidigare men denna Lapierre går väldigt fint i skogen. Mjuk och fin gång, samtidigt som den är väldigt trampeffektiv med öppen dämpning på både grusväg och stig. Riktigt bra allround-cykel för XC-cykling.
Kul att du också verkar nöjd! Har själv en spark nu, men det börjar bli dags för ett byte. Kanske ska kika vidare på xr:en! ?

Vart finns dom? Länk?

gammal tråd men får se om jag får tag på någon. Jag är inne på att köpa en Lapierre XRM 7.9, någon som har erfarenhet den vill dela med sig av? Jag ska köra cykelvasan och cyklat en del tidigare men sålt min HT då jag vill ha något lite mer skonsamt.

Jag kör inte en 7.9 men väl 9.9 och måste säga att det är den absolut bästa cykel jag haft (vilket är rätt många). Ägde en Epic S-Works 2022 också men sålde den och fortsatte använda XRM-hojen istället.
XRM har modern och bra geometri, god kvalitet och är väldigt skön att cykla, trampeffektiv och väldigt låg effektförlust av dämpningen.

Har en XRM 8.9. Tycker den är asseg, slö, gungig med löjligt brett styre och så är det en massa skit i vägen när jag cyklar i skogen. Det kan bero på att jag kört lvg och gravel senaste århundradet och glömt hur det var där, i skogen... 😁 Cykeln fungerar hur bra som helst. Hittades till bra pris på TCM.

Ni som kör Lapierre, vad kör ni främst för typ av cykling? Jag är glad för XC och ska köra cykelvasan. Lite sugen på en Trek Supercaliber gen 2 också (begagnad bra skick)

köpte en XRM 7.9 på TCM för nån månad sen har väl bara hunnit med ca 20mil men så långt nöjd =)
bytt sadeln o däck , original sadeln har bra form men den är sten hård ingen svikt alls , Maxxis däcken går fint på stigarna men jag tycker dom är tröga på hårt underlag , så de fick bli Ray o Ralf 2,35er , hade hellre tatt shimano bromsar mest för att jag är van vi dom , kommer att användas till långrundor med blandat stig o grusväg , är 179 lång och hojen är en L

köpte en XRM 7.9 på TCM för nån månad sen har väl bara hunnit med ca 20mil men så långt nöjd =)
bytt sadeln o däck , original sadeln har bra form men den är sten hård ingen svikt alls , Maxxis däcken går fint på stigarna men jag tycker dom är tröga på hårt underlag , så de fick bli Ray o Ralf 2,35er , hade hellre tatt shimano bromsar mest för att jag är van vi dom , kommer att användas till långrundor med blandat stig o grusväg , är 179 lång och hojen är en L
Tack för info! Kul att du är nöjd! Vad fick du ge för däcken?
Upplever du cykeln trampeffektiv om du jämför med andra du eventuellt testat? Hur är bakdämparen, inte för gungig? 😊

Jag kör mest xc, men även grusväg och lite stig. Gillar geometrin med den flacka gaffelvinkeln (för att vara xc-hoj). Ska försöka ta mig till lite långlopp i vår. Är 175 cm och kör en M.

Upplever du cykeln trampeffektiv om du jämför med andra du eventuellt testat? Hur är bakdämparen, inte för gungig?

Upplever du cykeln trampeffektiv om du jämför med andra du eventuellt testat? Hur är bakdämparen, inte för gungig?
hmm kommer inte i håg vad däcken kostade jag hade dom liggandes ! men runt 600 kr styck får man ge , nä jag upplever fjädringen bak mot de fasta hållet , ja dom har nog prioriterat trampet framför följsamhet , sist jag var ute sänkte jag trycket lite i bakdämparen kändes bättre ! sen är de gött o kunna låsa fjädringen om man vill trycka på helst då uppför

Tillbaka
Topp