[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
Stort klimatholabalo i mänskobyn imorgon

”– Man blir upprörd över hur klimatet på många sätt har blivit en höger-vänsterfråga. Det handlar ju inte om det”

[OT] Klimatförnekare
Nej det är sant. Men dom som står för förnekelsen av att människan påverkar klimatet med miljarder ton Co2 i atmosfären, verkar alltid finnas på den extrema högersidan!

[OT] Klimatförnekare
Absolut.
Så länge vi håller oss till fakta och inte ännu mera spinn
Spanien: https://www.energi.se/artiklar/2026/april-2026/darfor-drabbades-iberiska-halvon-av-blackout/
Men batterier är ju dyrt. Kärnkraftverk däremot... 🤯

Planerbar el: (med länkar!) https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-karnkraften/

Denna sommar har KK stängts ner bla pga för varmt vatten, för lite vatten och maneter(!) . Var det planerad?
Andra oplanerade driftstopp är för ofta förekommande för att kunna påstå att KK är planerat.
Exvis
”Den planerbara kärnkraften fick till ett oplanerat stopp beroende på att den inkommande elen föll bort när underhållsarbete i Svenska kraftnäts station Hagby, norr om Stockholm, gjorde så att två transformatorer kopplades bort. Det resulterade i en dipp i spänningen vilket fick till följd att två av tre reaktorer hos Forsmark kopplades bort. Varför ej den tredje oxå förstår jag ej. Kanske kan ex Olle Berglund, Staffan Niklasson, Thorsten Handler förklara.

Och vad hände med den svängmassa som kk sägs tillföra systemet i stabilitet? Det är en enorm påfrestning på systemet när två kkreaktorer går ner samtidigt. Stort tack till ingenjörerna som fixade att inte hela Norden blev svart. Jag antar att Forsmarks huvudägare Vattenfall, SL, SVT o andra drabbade kommer höra av sej till SVK. Shit happens. Men varför gör man denna typ av underhållsarbete när elförbrukningen i Sverige är på väg upp?

Sånt borde göras mitt i natten. Eller på helger. Iaf inte när förbrukningen är hög. Nu klarade vi oss förhållandevis bra. Kunde gått illa. Riktigt illa. Hz föll till 49,788 kl 6:45:22 och var kvar där tills 6:45:32, sen började den stiga o steg brant. Men 10 sekunder. Hu! Tack. Stort tack ni som löste situationen. Kungamedalj! Kärnkraft gick från 32% av Sveriges elproduktion till 22%. Momentant. 2.161MW bara borta. 6:40 5.513 MW 6:41 3.352 MW ”– Eftersom vi förlorade elinmatningen kan vi inte driva reaktorerna och producera el, säger Josef Nylén, presschef på Forsmark.” Vad i hela fridens namn?

Finns det inga reservsystem när elen går förlorad in till våra kärnkraftsverk? Oerhört sårbart system. Vad händer om Ryssland skulle få för sej att anfalla Sverige? Det räcker ju med att de ser till att våra kkverk ej får el! Då måste de stoppas o Sverige blir utan 1/3 av sin behövda el. Det är ytterligare en fördel med det förnybara. Inte alls lika sårbart.

Hur många vindkraftverk fick snabbstannas idag? Fö så exporterar Sverige el nu. Med Forsmarks två kärnkraftsreaktorer borta. Samt den i Oskarshamn. Hälften av Sveriges reaktorer är alltså ur drift just nu. Dessutom är OL1 i Finland avstängd o Limahl OL3 producerar inte för fullt. Var ngt med att ledningarna inte klarade det. Förbluffande! 1.600MW har de vetat länge. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stopp-i-tunnelbanetrafiken-i-stockholm https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ ” ( C Tidåsen)
KK fungerar i ett diversifierat och samverkande nät där även (i hög grad) vatten, sol och vind ingår. Lagring av el görs inte bara i batterier utan även i salt, sand, pumpkraftverk och vatten för att ta några exempel, tekniker som är på frammarsch. Och jo, det blåser alltid i synnerhet till havs.
Nyckelordet är svängmassa.
När du menar vatten så har ju det pratats mycket men blivit inget. Det har visat sig att i princip inga av de naturliga ställena fungar vid vidare utredning.

Spanienkraschens utredning är politiskt motiverad tror jag, tyvärr. Det var en elkonsult som intervjuades i triggernometry, som sade intressant saker.

Vårt eget elnät här spådde elmyndigheten att nu i vinter, med en normal vinter, var det väl, att vi kan tvingas stänga ner områden för att säkra att inte elnätet skadas.

Specen för vad elnätet SKA tåla är 49-51Hz, att frekvensen föll 0,21 Hz är i sig inte en katastrof.

KK har reservkraft, men jag gissar att man inte driver DAGLIG produktion på reserven? Den är ju för nödlägen, det är väl så enkelt?

Kärnkraften är planerbar per definition, inte baserat på avsaknad av driftproblem. Det är något helt annat. Nu blandar du äpplen och päron. Jag tror, baserat på vad jag ser i min egen industri, IT, att när du lägger blöta filten på något, "det ska avvecklas" så har jag ALDRIG sett rimligt underhåll utföras. Det kanske är lite av det i KK, som gör att det blir driftproblem?

Vi hade sjukt billig el när KK stod för 50% av elen, innan vi började stänga ner.

Tyskland betalar 50% mer sin el jämfört med frankrike 2025, franrike har väldigt mycket KK.
Planera en verksamhet? I februari kostar elen i tyskland 5 kronor per Kwh, medans den har minuspriser på sommaren. Nya verksamheter får nobben. Industrin går dåligt, delvis på grund av elpriser, inte bara det.

All energiproduktion genom historien har gått mot tätare energislag. Vi brände kodynga först, sen trä, sen kol och så vidare.

Den låga energitätheten hos vind och sol gör att de tar mycket mer plats på marken. Sol nästan 100 ggr mer, vind runt 350 ggr mer.

Så, det finns inga lösningar som bara är bra, det kan vi glömma.

Men, vad kan vi leva med?
Baserat på den faktan som finns tycker jag att KK måste finnas kvar och nysatsas på, men det är svårt att tro att det BARA ska finns det, men den bör finns kvar, med större andel el en idag. Det pekar fakta på.

Sol och Vind måste lösa sina recyling problem. De har korta livslängder.
De påstås kunna återvinnas i hög grad, över 90 %, men det görs inte. Det är under 20%. Idag grävs det ner.

Det vore väl en våt dröm om vi kunde konsumera bort större delen av det kärnavfall vi har på marken idag, med nya KK, när tekniken är mogen? Det är SJUKT mycket energi som finns kvar, 1000 tals år.

[OT] Klimatförnekare
Nej det är sant. Men dom som står för förnekelsen av att människan påverkar klimatet med miljarder ton Co2 i atmosfären, verkar alltid finnas på den extrema högersidan!
Tråden började med att du påstod att det finns 100 000 tals ”klimatförnekare” i Sverige och du har nu landat i att dessa alltid verkar finnas på den extrema högersidan. Allt faktabaserat enligt dig.

Kan vi ta oss ett glas organiskt hållbart vin nu och gå över till något annat som exempelvis vart vägrenarna tog vägen?

/MM

[OT] Klimatförnekare
Tips: om du inte uttryckte dig så kategoriskt och polariserande och om du lät bli att klistra epitet på alla som inte håller med dig helt och hållet så skulle din argumentation vara lättare att ta på allvar.

[OT] Klimatförnekare
Men batterier är ju dyrt. Kärnkraftverk däremot... 🤯
Nu ska jag inte lägga mig på din nivå.
Det mest moderna, dyraste batteriet vi har, täcker 200 000 människor, ett dygn, för 50K per människa. Skalbart? När du lägger till ytan för solen, vinden och det här, så går det inte ens att göra helt enkelt.

Vi tänker lite tillsammans? Hur mycket batteri behöver vi om vi bara hade sol och vind?
Vi tänker att en månad kanske det måste räcka? Mer?
Med det som byggs nu, i Schweiz, så kostar det Sverige, med en 30 dagars månad, 1.35 med 13 nollor efter, 1350 miljarder kronor, bara för att stabibilsera elen.
Det som du skämtar om är "dyrt", kostar nästan 3 ggr mer än vad vi bränner på skolan i Sverige.
Dyrt nog för dig?

Hålet i backen för batteriet blir än mer imponerande. Det som byggs är nästan 30 m djup, och två fotbollsplaner.
Vi skalar upp det till en månad för sveriges befolkning:
Ett hål stort som 2700 fotbollsplaner, nästan 30 m djupt.
Stort nog för dig?

Titta på den här förklaringen av en professor i Usa som ser du att kärnkraft inte är dyrt i längden, för att bränslet är så billigt helt enkelt, jämfört med gas, en annan planerbar eltyp:

Varför blir elen dyrare med "gratis sol och vind" och inte billigare utan dyrare? I priserna som vi använder för el tas som exempel inte kostanden för ersättningskraft, när du inte producerar, med, vilket i sol och vind är stora, sol i sverige producerar 10% av installerad kapacitet, vind nästan 30.

Igen, dyrt nog för dig?

[OT] Klimatförnekare

Bilagor

• PXL_20260822_100910160.webp
    PXL_20260822_100910160.webp
    397.8 KB · Besök: 10
[OT] Klimatförnekare
När du menar vatten så har ju det pratats mycket men blivit inget. Det har visat sig att i princip inga av de naturliga ställena fungar vid vidare utredning.

Spanienkraschens utredning är politiskt motiverad tror jag, tyvärr. Det var en elkonsult som intervjuades i triggernometry, som sade intressant saker.

Vårt eget elnät här spådde elmyndigheten att nu i vinter, med en normal vinter, var det väl, att vi kan tvingas stänga ner områden för att säkra att inte elnätet skadas.

Specen för vad elnätet SKA tåla är 49-51Hz, att frekvensen föll 0,21 Hz är i sig inte en katastrof.

KK har reservkraft, men jag gissar att man inte driver DAGLIG produktion på reserven? Den är ju för nödlägen, det är väl så enkelt?

Kärnkraften är planerbar per definition, inte baserat på avsaknad av driftproblem. Det är något helt annat. Nu blandar du äpplen och päron. Jag tror, baserat på vad jag ser i min egen industri, IT, att när du lägger blöta filten på något, "det ska avvecklas" så har jag ALDRIG sett rimligt underhåll utföras. Det kanske är lite av det i KK, som gör att det blir driftproblem?

Vi hade sjukt billig el när KK stod för 50% av elen, innan vi började stänga ner.

Tyskland betalar 50% mer sin el jämfört med frankrike 2025, franrike har väldigt mycket KK.
Planera en verksamhet? I februari kostar elen i tyskland 5 kronor per Kwh, medans den har minuspriser på sommaren. Nya verksamheter får nobben. Industrin går dåligt, delvis på grund av elpriser, inte bara det.

All energiproduktion genom historien har gått mot tätare energislag. Vi brände kodynga först, sen trä, sen kol och så vidare.

Den låga energitätheten hos vind och sol gör att de tar mycket mer plats på marken. Sol nästan 100 ggr mer, vind runt 350 ggr mer.

Så, det finns inga lösningar som bara är bra, det kan vi glömma.

Men, vad kan vi leva med?
Baserat på den faktan som finns tycker jag att KK måste finnas kvar och nysatsas på, men det är svårt att tro att det BARA ska finns det, men den bör finns kvar, med större andel el en idag. Det pekar fakta på.

Sol och Vind måste lösa sina recyling problem. De har korta livslängder.
De påstås kunna återvinnas i hög grad, över 90 %, men det görs inte. Det är under 20%. Idag grävs det ner.

Det vore väl en våt dröm om vi kunde konsumera bort större delen av det kärnavfall vi har på marken idag, med nya KK, när tekniken är mogen? Det är SJUKT mycket energi som finns kvar, 1000 tals år.
Thomas Kåberger är ju inte vilken tyckare som helst utan har en rätt diversifierat syn på elproduktion.
Energinestorn Tomas Kåberger: ”Demokrati är viktigare än vindkraft” https://share.google/NJGC9QNNCWFFqB359

[OT] Klimatförnekare
Billigast i längden är väl att spara. Jag kan inte reda ut kostnadsbilden helt, men priserna bestäms i hög grad av råoljepriset och förväntade 'prisändringar därav - det är en börs där folk vill tjäna pengar - och produktion och konsumtion i övriga "Europa".

Tillbaka
Topp