Byta fälg och ekra om hjul.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har ett newmen SL A 30 hjul som enligt min lbs är bortom räddning. Han har riktat det åt mig kanske 4 ggr men nu blir det inte bra längre. Jag har inga tvivel om att han inte kan.

Vad behöver man för att byta fälgen själv? Navet är ju fint och knappt 1,5 säsonger. Kan man få till det på cykeln utan riktställ? Eller ska jag köpa delar sätta ihop allt och sen lämna in det sista till lbs?

Är det värt besväret? Ett nytt hjul går nog att hitta för ~3500:-. Men det skulle ju vara kul att kunna själv också.

Om ekrar och nipplar är fräscha behöver du bara en ny fälg. Att transplantera är enkelt, tejpa ihop fälgarna, lossa nipplarna lite och lyft eker för eker.

Det går fint att rikta upp det nya utan ett riktställ, använd gaffeln eller ramen med buntband på varje sida.

Om ekrar och nipplar är fräscha behöver du bara en ny fälg. Att transplantera är enkelt, tejpa ihop fälgarna, lossa nipplarna lite och lyft eker för eker.

Det går fint att rikta upp det nya utan ett riktställ, använd gaffeln eller ramen med buntband på varje sida.
Gött, då behöver jag lite ekerverktyg och en ny fälg, får väl köpa en SL EG 30 som är lite kralligare ?

Senast ändrad:
Om du skaffar en annan fälg, dubbelkolla att ERD är samma.

Hmm, hann beställa innan och det verkar ju kunna skilja en mm 596 vs 595.. Är man lurad då så det är lika bra att köpa en SL A med samma ERD och skicka tillbaka EG?

Edit: Men det är väl inte värre än att beställa nya ekrar, nipplar, brickor isf. Skiljde ju 2mm i ekerlängd också, men det kanske är inom marginalen men om inte köper jag det också.

Senast ändrad:
Ja det stod någon om typ 2mm marginal i någon tysk manual på newmens sida, men jag är kass på tyska men jag antar det borde vara ok. Borde annars räcka att köpa längre nipplar
Jag har nära noll erfarenhet men bytte en fälg från dtswiss nyss. De använder väl nipplar som inte ska återanvändas tror jag så då följde nya nipplar med. Kanske avvakta och se.

Sen följde jag dessa

Jag har nära noll erfarenhet men bytte en fälg från dtswiss nyss. De använder väl nipplar som inte ska återanvändas tror jag så då följde nya nipplar med. Kanske avvakta och se.

Sen följde jag dessa
Newmen kör ju med någon särskild bricka som man måste använda. Jag räknar med att säkert några nipplar kommer gå sönder, hade av en eker idag.. Men det är ett hjulpar som jag inte använder särskilt ofta så jag börjar byta och räknar efter vad som saknas när jag vet utfallet. Till EG fälgen ska det väl egentligen vara sapim D-race så det blir ju en lite vekare konstruktion att köra på samma som till SL a.

Edit: Grym film den ska jag följa, tackar!

Senast ändrad:
Såg att nipplar och brickor var ju typ gratis, så jag beställde nya och några extra ekrar så borde jag väl få ihop ett hjul ?

Synd man e tondöv annars hade jag ju kunnat "stämt" ekrarna mot ett annat hjul för att veta när ekerspänningen är bra.. :cool:

Eller stämgafflar ?

En ekerspänningsmätare kostar som ett däck. På en mtb där hjulen ofta komprimeras blir extra viktigt att sträcka ekrarna till rekommenderad gräns för att minska risken för ”nippelsnurr”. Helt uppenbart förlitar sig många cykelmek på sin hörsel ofta med dåligt resultat.
Vem skulle anlita en snickare som förlitar sig på ögonmått?

En ekerspänningsmätare kostar som ett däck. På en mtb där hjulen ofta komprimeras blir extra viktigt att sträcka ekrarna till rekommenderad gräns för att minska risken för ”nippelsnurr”. Helt uppenbart förlitar sig många cykelmek på sin hörsel ofta med dåligt resultat.
Vem skulle anlita en snickare som förlitar sig på ögonmått?
En snickare har ju toleranser på cm och sen blir det latexfog och färg så jag tror många gör det ?

Nu tänkte jag ordna det här så hjulet är ok lagom till säsongen är igång. Men det kunde jag ju räknat ut att det skulle gå sådär.. Nipplarna släpper inte på typ hälften eller gick sönder, antagligen skit bakom spakarna. Jag testade att värma det hjälpte på några men inte alla. Så jag ledsnade och beställde nya ekrar, hade köpt nya nipplar och brickor och några extra ekrar och trodde det skulle räcka...

Är det vanligt att man inte får loss nipplarna eller är det bara jag som är kass? ?

Det var nog lite av ett skämt ? får jag ihop hjulet så slutar det antagligen med att jag ber min lbs spänna upp det..
Jag förstod, mitt svar var lika mkt till dom som hävdar att dom kan spå väder, avsluta krig, få lama att gå, genom att knäppa på ekrar. Tillräckligt jämn ekerspänning visst, men oklar spänning.
Att mäta är att veta.

Jag förstod, mitt svar var lika mkt till dom som hävdar att dom kan spå väder, avsluta krig, få lama att gå, genom att knäppa på ekrar. Tillräckligt jämn ekerspänning visst, men oklar spänning.
Att mäta är att veta.
Synd att det inte var lika enkelt som det såg ut på filmen med ett antagligen nytt och fint hjul. Antar guckan inte hjälper i avseende att lossa nipplar.

Är det idé att droppa i lite olja i nippeln för att underlätta nästa gång? Eller släpper den för lätt istället då när man cyklar?

Synd att det inte var lika enkelt som det såg ut på filmen med ett antagligen nytt och fint hjul. Antar guckan inte hjälper i avseende att lossa nipplar.

Är det idé att droppa i lite olja i nippeln för att underlätta nästa gång? Eller släpper den för lätt istället då när man cyklar?
Det bästa, om du behöver justera efteråt, är enbart olja eller liknande.
Kombinerat med gänglåsning som finns i många nipplar något oklart.

Gick ju som smort med nya ekrar och nipplar, ska bara få till form och spänningen så är det bara att cykla sen. Filmerna här ovan var ju klockrena ?

Edit: nu har jag spänt och justerat och det var förvånansvärt enkelt. Blev helt ok på en kortburk, är lite ovalitet kvar att fila på. Fortsatte att följa filmen med att trampa på ekrarna, och provade på slutet att trycka ihop det mot magen men jäklar vad stumt ett newmen eg hjul, är så jag fick trycka det mot golvet ?.

575EB92F-6641-424D-8E3A-4F5B227CE9CD.jpeg

Senast ändrad:
Tack för tipset om att tejpa ihop fälgarna! Jag behövde byta en sönderbromsad fälg till pendlaren, och har roat mig med detta idag. Jag tror att det tog lite längre tid än att bygga ett nytt hjul från scratch när man först måste demontera gamla skitiga nipplar, men å andra sidan behöver man knappt tänka.

Tack för tipset om att tejpa ihop fälgarna! Jag behövde byta en sönderbromsad fälg till pendlaren, och har roat mig med detta idag. Jag tror att det tog lite längre tid än att bygga ett nytt hjul från scratch när man först måste demontera gamla skitiga nipplar, men å andra sidan behöver man knappt tänka.
Jag hade köpt nya ekrar och nipplar så jag klippte av de gamla så det gick rätt fort.

Tillbaka
Topp