UTU 2022 23-27 Juli

UTU 2022 23-27 Juli
En erfarenhet jag har dragit är att kalla fingrar kan vara rent av farligt. På MSR behövde jag hjälp med att dra upp en dragkedja efter att vi hade förstärkt klädsel och bytt till torra handskar. Som tur är var jag inte ensam och fick hjälp av @Peter Gran. Vid en punka hade jag varit chanslös.
Håller med om att händerna är bra att prioritera då de behövs vid tex bromsning, växling och styrning. Det är även bra att prioritera torson då det är den som alltid prioriteras av kroppen och är viktigast att skydda om man vill hålla värmen.

UTU 2022 23-27 Juli
Håller med om att händerna är bra att prioritera då de behövs vid tex bromsning, växling och styrning. Det är även bra att prioritera torson då det är den som alltid prioriteras av kroppen och är viktigast att skydda om man vill hålla värmen.
Rainlegs var väldigt skönt. Blöt blev jag ju ändå, men kyleffekten från vinden blev markant mindre. Uppskattades särskilt av genitalierna ?

UTU 2022 23-27 Juli
Måste bara tipsa om dessa: https://www.hestragloves.se/nimbus-mitt-black
(Finns även som fingervantar och trefingervantar, men jag har vanliga tumvantar). Helt magiskt bra! Håller regnet ute, värmen uppe, torkar snabbt, tar liten plats.

Jag har dålig erfarenhet av dessa i fingervante-modellen. Sömmarna öppnade sig väldigt snabbt. De blev genomblöta på en halvtimme i regn men behövde vändas ut och in för att torka ordentligt även om det var varmt ute. De är också så korta att det var stor risk att regn rann in från ärmarna på min regnjacka och fyllde dem, haha.

UTU 2022 23-27 Juli
Det sista är jätteviktigt, det spelar ingen roll hur väl skyddade händerna är om torson inte är det. Då börjar man frysa om händerna ändå. Så egentligen viktigare att skydda torson än händerna, även om många tror tvärtom eftersom man börjar frysa om händerna först då torson är dåligt klädd.

UTU 2022 23-27 Juli
Måste bara tipsa om dessa: https://www.hestragloves.se/nimbus-mitt-black
(Finns även som fingervantar och trefingervantar, men jag har vanliga tumvantar). Helt magiskt bra! Håller regnet ute, värmen uppe, torkar snabbt, tar liten plats.

(y)

Jag köpte fingervarianten i dag eftersom den så bekvämt fanns i butik i närheten av jobbet. Hoppas att fingervarianten räcker till under sommarhalvåret... Tog lite större storlek så att man får plats med ett par vettiga handskar under.

@Raemoe's erfarenheter var ju inte så bra ? men chansar. ?

Däremot velar jag lite över rainlegs, en del andra verkar enbart förlita sig på benvärmare, hmmm. Dessutom har jag inte obegränsat med packkapacitet. ?

UTU 2022 23-27 Juli
(y)

Jag köpte fingervarianten i dag eftersom den så bekvämt fanns i butik i närheten av jobbet. Hoppas att fingervarianten räcker till under sommarhalvåret... Tog lite större storlek så att man får plats med ett par vettiga handskar under.

@Raemoe's erfarenheter var ju inte så bra ? men chansar. ?

Däremot velar jag lite över rainlegs, en del andra verkar enbart förlita sig på benvärmare, hmmm. Dessutom har jag inte obegränsat med packkapacitet. ?
Rainlegs går att ha runt midjan som ett skärp med själva paketet bakåt. Men det är inte för alla då det kan upplevas som åtstramande för höften.
Jag har också kört med tunna regnknickers som är varmare och dom hade vart mitt val på långlopp.
För överkroppen har jag testat fårullsväst som är bättre än dun i blöta men den blev tyvärr knyckt innan jag hann göra ngn långtest.

UTU 2022 23-27 Juli
Det sista är jätteviktigt, det spelar ingen roll hur väl skyddade händerna är om torson inte är det. Då börjar man frysa om händerna ändå. Så egentligen viktigare att skydda torson än händerna, även om många tror tvärtom eftersom man börjar frysa om händerna först då torson är dåligt klädd.
Det samma gäller även ben. De väger bra mycket mer än händer och har därmed större inverkan på värmen på det cirkulerande blodet. Så om torso är prio 1 så är regnbyxor prio 2 om det gäller värme för att hålla kroppstemperaturen.

UTU 2022 23-27 Juli
Är det någon som har koll på vägskyltar i Tännäs? Mer specifikt, vilken/vilka orter skyltas det mot på vägen söderut vid blå pilen? Är alltså vägen över Högvålen ner till Rv70. Problemet är att det inte finns streetviewtäckning precis där.

1657654449039.png

UTU 2022 23-27 Juli
Om ingen annan har svarat i morgon eftermiddag så kan jag åka och kolla.
Om du har vägarna förbi vore det mkt uppskattat. Sitter och producerar vägnötter och streetviewen har hjälpt mig väldigt mkt men just det där vägskälet går jag bet på. Om det finns någon skylt som pekar mot t.ex. Särna vore det trevligt att kunna skriva in det i vägnötterna.

UTU 2022 23-27 Juli
Om du har vägarna förbi vore det mkt uppskattat. Sitter och producerar vägnötter och streetviewen har hjälpt mig väldigt mkt men just det där vägskälet går jag bet på. Om det finns någon skylt som pekar mot t.ex. Särna vore det trevligt att kunna skriva in det i vägnötterna.
Jag håller till i en lägenhet några mil bort just nu (Tänndalen). Beroende på väder ska jag en tur på fjället på dagen, sen kan jag ta bilen eller cykeln till Tännäs

Om det önskas någon mer lokalkännedom mellan Brekken och Tännäs så kan jag nog hjälpa till.

UTU 2022 23-27 Juli
Hmmmm, något jag är lite nyfiken på med tanke på att antalet sovplatser är begränsade är om det blir tävling till sovplatserna i början. *LoL*. Lite surt att precis inte få plats, bryta ihop och hoja ca 8 mil extra till nästa sovställe mitt i natten. ??

Men antar att det blir en viss naturlig spridning på folk som siktar på olika sovställen, det blir förhoppningsvis inget drama. ?

UTU 2022 23-27 Juli
Hmmmm, något jag är lite nyfiken på med tanke på att antalet sovplatser är begränsade är om det blir tävling till sovplatserna i början. *LoL*. Lite surt att precis inte få plats, bryta ihop och hoja ca 8 mil extra till nästa sovställe mitt i natten. ??
Ja, förhoppningen är att det blir viss spridning på övernattning, särskilt ju längre turen går. I början brukar det finnas en del också som önskar sova relativt lite eller inte alls på vägen ut.

Om det är många som vill köra ganska exakt 30 mil varje dag, starta 07:00 eller kanske 10:00 och sova länge, kan det dock bli viss trängsel i Älvdalen och Røros.

Ett alternativ är att starta 14:00, övernatta i Leksand på vägen ut (efter ca 23 mil), och sen Femundtunet (50 mil) och Trondheim (80 mil). Den som startar 21:00 kan göra samma sak, men köra hela natten med första övernattning på Femundtunet.

UTU 2022 23-27 Juli

Så här ser det ut på platsen.

#happystreetview

DSC_2628.JPG

Bilagor

• DSC_2627.JPG
    DSC_2627.JPG
    580.8 KB · Besök: 69
UTU 2022 23-27 Juli
Visst är det i Tännäs Myskoxarna håller till?
Visa bilaga 566994

Korrekt, dels passerar ni Myskoxcentrum tillika Härjebrygg (turens "närmsta" bryggeri?) , lite innan ni svänger vänster vid skylten. Lite senare passerar ni hängnet, där de visar djuren (dock oskyltat för att inte locka nyfikna). På sommaren håller den vilda flocken till på Storvigeln, inte så långt från Tänndalen.

UTU 2022 23-27 Juli
Korrekt, dels passerar ni Myskoxcentrum tillika Härjebrygg (turens "närmsta" bryggeri?) , lite innan ni svänger vänster vid skylten. Lite senare passerar ni hängnet, där de visar djuren (dock oskyltat för att inte locka nyfikna). På sommaren håller den vilda flocken till på Storvigeln, inte så långt från Tänndalen.

Ok, det finns alltså myskoxar inhängnade i "Myskoxcentrum" men också en vild flock i närheten av Tänndalen? Myskoxar måste ju vara Sveriges överlägset mest exotiska coola djur :cool: men tyvärr ganska få? Immigranter från Norge?

UTU 2022 23-27 Juli
Tänker mest på Tännäsgården, som ligger precis vid den vänstersvängen. Trevligt gammalt vandrarhem där jag bodde ett antal ggr. Tyvärr har dom stängt nu.

UTU 2022 23-27 Juli
Kapar tråden lite. Då vissa randoentusiaster verkar ha stenkoll på väderleksrapporter. Var i Norge och körde ett lopp och en norsk visade mig en app där massa randorundor och lopp låg inlagda, så kunde man se aktuellt väder på rundan. Någon som kan tipsa mig om appen då jag ej la namnet på minnet?

UTU 2022 23-27 Juli
Kapar tråden lite. Då vissa randoentusiaster verkar ha stenkoll på väderleksrapporter. Var i Norge och körde ett lopp och en norsk visade mig en app där massa randorundor och lopp låg inlagda, så kunde man se aktuellt väder på rundan. Någon som kan tipsa mig om appen då jag ej la namnet på minnet?
Oklart om det är samma men appen "EpicRideWeather" är bra.

UTU 2022 23-27 Juli
Nu börjar packningsvåndan infinna sig. Tidigare har jag klämt in allt i sadelväskan, nu har jag monterat en ramväska för ett par extra liters packvolym. Men då får jag inte plats med två stora vattenflaskor, bara en.

Sen det här med drop bag, sjukt krångligt att tänka på hur man ska optimera så att man får med sig så lite som möjligt på cykeln, utan att sakna något på vägen. Jag landar lite i att det bara blir rena torra kläder och energi som går med i drop bagen.

UTU 2022 23-27 Juli
Nu börjar packningsvåndan infinna sig. Tidigare har jag klämt in allt i sadelväskan, nu har jag monterat en ramväska för ett par extra liters packvolym. Men då får jag inte plats med två stora vattenflaskor, bara en.

Sen det här med drop bag, sjukt krångligt att tänka på hur man ska optimera så att man får med sig så lite som möjligt på cykeln, utan att sakna något på vägen. Jag landar lite i att det bara blir rena torra kläder och energi som går med i drop bagen.

Jag velar också men kan å andra sidan skylla på min brist på erfarenhet. Vore bra om vi får mer packlistor här i tråden, jag är nyfiken. :sneaky: Ja, hmmm, i dropbag blir det väl framförallt torra kläder, doserade pulverpåsar för sportdryck och annan energi gissar jag. Borde kanske köpa fler par lyxbibs men jag tror inte jag gör det, hoppas min bibs-samling duger.

UTU 2022 23-27 Juli
Jag velar också men kan å andra sidan skylla på min brist på erfarenhet. Vore bra om vi får mer packlistor här i tråden, jag är nyfiken. :sneaky: Ja, hmmm, i dropbag blir det väl framförallt torra kläder, doserade pulverpåsar för sportdryck och annan energi gissar jag. Borde kanske köpa fler par lyxbibs men jag tror inte jag gör det, hoppas min bibs-samling duger.
Klotgrill är obligatoriskt.

UTU 2022 23-27 Juli
Tänkte nåt sånt här – utöver det man har på sig från start då:
Värktabletter
Ögondroppar
Plåster
Kirurgtejp
Voltaren gel
Solkräm
Rumpsmörj
Nödfilt
Flaskor
Pass

Regnkläder
Skoöverdrag
Vantar
Buff
Strumpor
Armvärmare
Benvärmare
Väst
Jacka

Powerbank
Knappcellsbatterier
Telefonsladd
Lampsladd
Datorsladd
Plastpåsar
Tvättlappar
Väggkontakt
Framlampa
Baklampa
Snoddlampor
Cykeldator

Slangar
Laglappar
Verktyg
Däckjärn
Nipplar
Eker
Däck
Växelvajer
Pump
Buntband
Avbitare
Kedjelås

Godis
Gel
Energikakor
Ett glatt humör

UTU 2022 23-27 Juli
Värktabletter
Ögondroppar
Plåster
Kirurgtejp
Voltaren gel
Solkräm
Rumpsmörj
Nödfilt
Flaskor
Pass

Regnkläder
Skoöverdrag
Vantar
Buff
Strumpor
Armvärmare
Benvärmare
Väst
Jacka

Powerbank
Knappcellsbatterier
Telefonsladd
Lampsladd
Datorsladd
Plastpåsar
Tvättlappar
Väggkontakt
Framlampa
Baklampa
Snoddlampor
Cykeldator

Slangar
Laglappar
Verktyg
Däckjärn
Nipplar
Eker
Däck
Växelvajer
Pump
Buntband
Avbitare
Kedjelås

Godis
Gel
Energikakor
Ett glatt humör

Tack! ?

Jag behöver större väskor. ? Sovställena har handdukar? Mitt allvarliga sportdrycksberoende är ett problem också, det tar mycket plats (pulvret).

Senast ändrad:
UTU 2022 23-27 Juli
Värktabletter
Ögondroppar
Plåster
Kirurgtejp
Voltaren gel
Solkräm
Rumpsmörj
Nödfilt
Flaskor
Pass

Regnkläder
Skoöverdrag
Vantar
Buff
Strumpor
Armvärmare
Benvärmare
Väst
Jacka

Powerbank
Knappcellsbatterier
Telefonsladd
Lampsladd
Datorsladd
Plastpåsar
Tvättlappar
Väggkontakt
Framlampa
Baklampa
Snoddlampor
Cykeldator

Slangar
Laglappar
Verktyg
Däckjärn
Nipplar
Eker
Däck
Växelvajer
Pump
Buntband
Avbitare
Kedjelås

Godis
Gel
Energikakor
Ett glatt humör

Håller med, men pass, eller nationellt id-kort, behöver man inte som nordisk medborgare inom norden. Det räcker med vanligt Id eller körkort.

UTU 2022 23-27 Juli
Om du inte får napp i tråden kan du testa och mejla info@pilgrimbrevet.se Tror det ev. kan finnas någon avhoppare som inte lyckats överlåta sin plats och som arrangören har mejladress till.
Per-Erik hintade om att det fanns lediga platser för ett par veckor sen. Sen verkade det som om @Raemoe var sugen på att sälja ett tag där också så det ordnar sig nog

Tillbaka
Topp