Pike Charger RC kapput

• Trådstartare Trådstartare Rdy
  • Start datum Start datum

Rdy

Medlem
Pike Charger RC kapput
Har en Pike Select+ med Charger RC som sitter på en Spectral 2021 som nog inte mår så bra. Under dagens besök på Vallåsen noterade jag att höger gaffelben var helt nedkladdat med olja. Tog isär dämparen när jag kom hem och noterade att oljan som kom ur dämparbenet var betydligt mer vitaktig än jag hade förväntat mig. Vid kompression av dämparen ger den ifrån sig ett väsande ljud samt så känns det som det är mindre dämpning än i en stötdämpare till en 1/10 RC bil. Konstigt nog märkte jag inte så mycket när jag cyklade... Kan någon med koll bekräfta mina teorier baserat på bifogad bild och länk till film. Om kass, serva eller försöka få tag på en Charger 2.1?

20220719_202241.jpg

Film: https://drive.google.com/file/d/16_4KotgiMgK47jHGgE3UX_IPFOlTkEm8/view?usp=sharing

Pike Charger RC kapput
Om det inte är någon dämpning kvar har chargerdämparen läckt, och det beror normalt sett på en läckande packbox eller en trasig blåsa. Men samtidigt ser det ut som att ytterbensoljan är uppf***ad, gissar pga en dålig skrapring som tagit in vatten. Du spolar väl för övrigt inte rakt på skrapringarna med vatten?

Skicka den till Trek store gbg så ordnar de detta.
Eller ta ur chargerdämparen och skicka in den löst, och så byter du skrapringar och ytterbensolja själv.

Pike Charger RC kapput
Om det inte är någon dämpning kvar har chargerdämparen läckt, och det beror normalt sett på en läckande packbox eller en trasig blåsa. Men samtidigt ser det ut som att ytterbensoljan är uppf***ad, gissar pga en dålig skrapring som tagit in vatten. Du spolar väl för övrigt inte rakt på skrapringarna med vatten?

Skicka den till Trek store gbg så ordnar de detta.
Eller ta ur chargerdämparen och skicka in den löst, och så byter du skrapringar och ytterbensolja själv.
Tack @Valhalla_
Skrapningen såg faktiskt inte helt frisk ut den hade "vikt sig" på ett ställe så vattnet kom nog utav att jag för en gångs skull spolade av cykeln rejält innan jag monterade isär gaffeln. Tack för tipset om Trekstore, hört att dom ska vara bra. Kanske ändå blir en Charger 2.1 (och nya skrapringar förstås) då jag vart sugen på en uppgradering ett tag.

Pike Charger RC kapput
Tack @Valhalla_
Skrapningen såg faktiskt inte helt frisk ut den hade "vikt sig" på ett ställe så vattnet kom nog utav att jag för en gångs skull spolade av cykeln rejält innan jag monterade isär gaffeln. Tack för tipset om Trekstore, hört att dom ska vara bra. Kanske ändå blir en Charger 2.1 (och nya skrapringar förstås) då jag vart sugen på en uppgradering ett tag.
Skall du uppgraderas byt gaffel rock shox har ju tittat på suntors gaffel konstruktion och gjort en kopia.. 2023

Pike Charger RC kapput
Hänger du inte med i utveckligen av Rock Shox när dom tittar på andra konstruktioner för att få det att fungera .
De är ju i en patent strid med Fox över ventilerna bak på underbenen. Men utöver det vet jag inte om jag skulle säga de rakt av kopierat någon. Att titta på vad konkurrenter gör är Rockshox långt ifrån ensamma om utan något som alla gör i alla branscher.

Pike Charger RC kapput
De är ju i en patent strid med Fox över ventilerna bak på underbenen. Men utöver det vet jag inte om jag skulle säga de rakt av kopierat någon. Att titta på vad konkurrenter gör är Rockshox långt ifrån ensamma om utan något som alla gör i alla branscher.
Durolux hade skruvar bak för avluftning alleredan 2016 och ser man på charger så har dom nog tittat på duroluxs dämp spindel med ifp och fjäder.
Så vad dom försöker är att få ordning på en konstruktion som inte fungerade så bra men det finns igentligen inget revolutionerande i det men det impar nog på menligheten.

Pike Charger RC kapput
OT men det går att göra auto-luftande dämpare med fjäderbackad IFP riktigt dåligt också, som Marzocchi DbC / LR (CR) dämparen (2012-)...

Pike Charger RC kapput
Varför då jag är inte intresserad av varken Fox eller Rs då dom är över hypade.
Du har lite svårt för dynamiken i tråden. Dels handlar det inte om dig. Dels behöver ts hjälp. Inte dimridåer. Förstår inte meningen med att bara komma med en märkliga påståenden som inte har med saken att göra, eller hjälper någon.

Pike Charger RC kapput
Du har lite svårt för dynamiken i tråden. Dels handlar det inte om dig. Dels behöver ts hjälp. Inte dimridåer. Förstår inte meningen med att bara komma med en märkliga påståenden som inte har med saken att göra, eller hjälper någon.
Visst behöver han hjälp då finns TrekStore för börjar man att läsa så verkar TS inte ha dom kunskaper eller verktyg för att ta sig ann problemet men i regel så finns det sprängskisser gör det själv manualer i från tillverkarna eller någon annan.Eller så har man inga tummar.

Pike Charger RC kapput
Visst behöver han hjälp då finns TrekStore för börjar man att läsa så verkar TS inte ha dom kunskaper eller verktyg för att ta sig ann problemet men i regel så finns det sprängskisser gör det själv manualer i från tillverkarna eller någon annan.Eller så har man inga tummar.
Och hur har något av dina in lägg över huvud taget tid igare i trå den bi dragit till att hjälpa tråd skaparen men hans gaffel bekymmer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp