Vattentät ryggsäck för kortare pendling?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Ska cykla till och från jobbet ( samt i tjänst lite)
Jag tror 15-25L blir bra för matlåda, regnkläder, bygel lås och en dator 15".
Datorn är svin dyr, 6 siffrig. Så den får under inga omständigheter bli blöt. Så ryggsäcken lär vara rätt vattentät.
Vad rekommenderar ni för ryggsäck?

Att dagligen pendla med en så dyr dator skulle jag tycka vara lite sådär. Flera tillverkare har kraftiga säckar med rulltopp.Jag har kört många år med en lättviktare från North face. Jag skulle nog även vilja skydda datorn från skador från fall och olyckor.

Några som ofta cyklar med dyra laster är cykelbud. Många av dem har väldigt kraftiga ryggsäckar, tex Ryska Posten. De är dock specialsydda.

Att lämna datorn på jobbet är såklart inte ett alternativ?

ett vattentätt fodral till datorn lär behålla sin integritet bättre än en ryggsäck?

pendlar året runt 2x20 km med en enkel ryggsäck visserligen med plastmembran på insidan av tyget som brukligt är. har aldrig haft problem med vatteninträngning från nederbörd, däremot har vattenflaskan som är med ibland begåvats med läckage aka inte fullt påskruvad kork.

Att dagligen pendla med en så dyr dator skulle jag tycka vara lite sådär. Flera tillverkare har kraftiga säckar med rulltopp.Jag har kört många år med en lättviktare från North face. Jag skulle nog även vilja skydda datorn från skador från fall och olyckor.

Några som ofta cyklar med dyra laster är cykelbud. Många av dem har väldigt kraftiga ryggsäckar, tex Ryska Posten. De är dock specialsydda.

Att lämna datorn på jobbet är såklart inte ett alternativ?
Nej att aldrig frakta datorn är ej ett alternativ, i bland har jag ovärderlig elektronik i ryggsäcken också. Den är oftast körs över med bil tålig men ej mot vattentålig.

Nej att aldrig frakta datorn är ej ett alternativ, i bland har jag ovärderlig elektronik i ryggsäcken också. Den är oftast körs över med bil tålig men ej mot vattentålig.
Vattentäta ryggsäckar finns det gott om. Du behöver ha koll på att allt bagage går i. Jag har mest koll på lätta drybags. T ex Ortlieb har kraftiga rulltoppar.

Enklast blir det med en ryggsäck med separat laptop-fack, annars måste man oftast packa ur och i alla grejer för att få ut datorn. Man vill heller inte ha läckande matlåda eller annat över datorn.

Men separat laptop-fodral i rollup-ryggsäck låter ju som en bra lösning i ditt fall.

Jag har använt en Osprey Momentum 32 som skulle uppfylla dina krav (med separat regnskydd som ingår) men kan inte rekommendera den jag hade för jag tyckte den hade för många fack så den blev för bulkig och tung i förhållande till volymen.

Som tidigare skrivits är en cykelbudsrygga bra. När jag höll på med det specialbeställde alla från usa. Kommer inte ihåg vad jag hade för märke men den höll tätt i två år av dagligt användande när jag hade den och sen sålde jag den till en kollega. Vill man inte krångla med frakt och till finns thlp från Sverige och även urbanbikewear verkar ha en del.

Jag tänkte mer på en lättviktsdrysack för att skydda datorn inuti ryggsäcken.
Samma här, var lite otydlig bara.
Jag pendlar med en icke vattentät ryggsäck för laptopen med ett överdrag som skydd. Dock kan vatten tränga in från ryggsidan så en sån som du beskriver vore perfekt.
De jag sett anges dock i liter så jag funderar på hur många liter en dator är.

Samma här, var lite otydlig bara.
Jag pendlar med en icke vattentät ryggsäck för laptopen med ett överdrag som skydd. Dock kan vatten tränga in från ryggsidan så en sån som du beskriver vore perfekt.
De jag sett anges dock i liter så jag funderar på hur många liter en dator är.
Det vet man inte men måtten brukar ju stå på tillverkarens hemsida.
Har själv flera stycken från XXL som får tjänstgöra i skridskoryggan.
Dom här är det xxl säljer

Som tidigare skrivits är en cykelbudsrygga bra. När jag höll på med det specialbeställde alla från usa. Kommer inte ihåg vad jag hade för märke men den höll tätt i två år av dagligt användande när jag hade den och sen sålde jag den till en kollega. Vill man inte krångla med frakt och till finns thlp från Sverige och även urbanbikewear verkar ha en del.
Det ska jag verkligen kolla närmare på

Är det hugget i sten att det måste vara just ryggsäck då? Jag tänker att det kan finnas bättre förutsättningar för både regn- och mekaniskt skydd om man kan tillåta sig någon väsklösning för pakethållare (motsv)...

Mm fungerar bra som nödlösning.
Men I bland fraktar jag delar som kan vara värda antal miljoner. Vatten men ej slag känsliga oftast.
Då vill jag ha en tät väska sen får jag förstärka upp vid extra dyra frakter.
Jag skulle passa mig väldigt noga för sådana transporter.
Är godset försäkrat och av vem?
För egen del vägrar jag att transportera dyrare utrustning som ägs av arbetsgivaren då försäkringsförhållandet är oklart.
Jag har svårt att tro att min bilförsäkring ersätter saker som jag transporterar i tjänsten.
Vad händer om du krockar?
Din personliga försäkring lär inte ersätta arbetsgivarens egendom....

Är det hugget i sten att det måste vara just ryggsäck då? Jag tänker att det kan finnas bättre förutsättningar för både regn- och mekaniskt skydd om man kan tillåta sig någon väsklösning för pakethållare (motsv)...
Nja har nästan tippat över helt åt cykelbud väska. Växlar mellan privat å företagets cykel.

Jag skulle passa mig väldigt noga för sådana transporter.
Är godset försäkrat och av vem?
För egen del vägrar jag att transportera dyrare utrustning som ägs av arbetsgivaren då försäkringsförhållandet är oklart.
Jag har svårt att tro att min bilförsäkring ersätter saker som jag transporterar i tjänsten.
Vad händer om du krockar?
Din personliga försäkring lär inte ersätta arbetsgivarens egendom....
Under förutsättning att jag ej medvetet förstört ngt är det lugnt.

När grabben budade för Ryssen körde han deras specialsydda ryggsäck. Den är rock solid och tät men väger som ett kassaskåp.

Hmm, vattenkänsligt men ej ömtåligt värt miljoner, drugmule?
Hmm jag är ju väldigt kunnig inom ämnet, men jag vill inte vara delaktig i såna aktiviteter längre. (Preskriptionstiden har gått ut)
Ingen sport och minskade marginaler sen Öresundsbron kom.
Kisel, koppar, platinum och silikon i olika sammansättningar är det jag fraktar förutom datorn.

Btw Någon som haft otur med bikester.se?
Hade tänkt beställa där ifrån men dom hade nog lite hjärnsläpp då dom packade min order.

Bilagor

• IMG_20220728_231334.jpg
    IMG_20220728_231334.jpg
    565.1 KB · Besök: 132
Letar själv efter en ersättare till min gamla Everest Airflow som hållt i decennier?

Denna är potentiell:

Bilagor

• IMG_0778.jpg
    IMG_0778.jpg
    592.2 KB · Besök: 54
Letar själv efter en ersättare till min gamla Everest Airflow som hållt i decennier?

Denna är potentiell:
Jag har en Ortlieb Vario PS, vilket är en kombinerad pakethållarväska/ryggsäck. Men den har samma typ av axelremmar och padding som vissa av deras ryggsäckar t.ex. denna. Den ger faktiskt förvånansvärt bra luftflöde på ryggen. Ortlieb är ju kanon när det kommer till garanti och reservdelar.

Kan tipsa om North Face Peckham som jag kört med i några år. Vattentätt och ser fortfarande ut som ny. Bästa väskan jag haft för cykelpendling!

Tillbaka
Topp