North Cape 4000, start 23/7.

På ämnet nyttiga läxor att lära sig så har jag även hunnit :

- bromsa sönder framfälg
- Fixat den utbytt
- Fått mer hjälp än vad jag bett om, justering av bakväxel vinkel
- Trampar av växelörat
- cyklat hem på lånecykel (ovetande om % att dom lyckas
- Blivit glad när dom visade sig att faktiskt ha löst det (hittat närmaste örat och meckat/ slipat om det för att passa)

Många bra lärdomar

0CA6A6BC-B2F4-487B-82EE-DB3939E04FF8.jpeg

48C2EE9B-37F2-41B3-BAAB-C606C051AF01.jpeg

På ämnet nyttiga läxor att lära sig så har jag även hunnit :

- bromsa sönder framfälg
- Fixat den utbytt
- Fått mer hjälp än vad jag bett om, justering av bakväxel vinkel
- Trampar av växelörat
- cyklat hem på lånecykel (ovetande om % att dom lyckas
- Blivit glad när dom visade sig att faktiskt ha löst det (hittat närmaste örat och meckat/ slipat om det för att passa)

Många bra lärdomar

Visa bilaga 568791
Visa bilaga 568793

Hängde justering av bakväxel vinkel (=rikta växelöra?) ihop med att växelörat sen gick sönder måntro?

Hängde justering av bakväxel vinkel (=rikta växelöra?) ihop med att växelörat sen gick sönder måntro?
Det är min diagnos.

Å andra sidan tog dom fullt ansvar och plockade upp mig 10km från affären, efter stängningstid eftersom jag ringde 18:50.
Stannade och försökte lösa det på kvällen. Innan dom knäckte det nästan lika och modifierade örat för att få växlarna rätt, efter det skickade dom hem mig på lånecykel.

När jag kom 11:00 nästa dag stod den där och väntade?.

Inget tjafs om mer pengar för dom extra timmarna. (Iofs högt pris från början så jag hade väl lite kredit att gå på)

Roger och Christian cyklar så nära varandra att de växlar position med varandra för varje signal från någons tracker. De ligger på fjärde och femte plats med nästan 91 mil på mätaren. Detta är mycket underhållande för oss som gärna följer svenska cyklister i detta lopp.
En Wagner Stefan (enligt namnpresentationens logik heter han så men har han skrivit sina namn i rätt fält?) är först, drygt 7 mil längre fram. De främsta är nu nära havsnivån efter mycket utförsåkning under natten. Nästa pass dröjer ett tag.

Roger och Christian cyklar så nära varandra att de växlar position med varandra för varje signal från någons tracker. De ligger på fjärde och femte plats med nästan 91 mil på mätaren. Detta är mycket underhållande för oss som gärna följer svenska cyklister i detta lopp.
En Wagner Stefan (enligt namnpresentationens logik heter han så men har han skrivit sina namn i rätt fält?) är först, drygt 7 mil längre fram. De främsta är nu nära havsnivån efter mycket utförsåkning under natten. Nästa pass dröjer ett tag.
Efter en hård andra dag (körde två första dagarna direkt) så ordnade jag mig logi i en busskur precis där rutt del 2 (av9) tog slut. Jag tvingade mig att köra igenom rutt 1 & 2 trots stora problem på slutet.

När jag väl stiger upp vid 04:30 så svänger precis Christian runt hörnet. Nu har vi kört hela dagen ihop?

Roger och Christian väntar på färjan till Trelleborg i Rostock tillsammans med fyra andra. Gottschalk och Stefan slank med den förra färjan och har just nu försprång på 24 respektive 20 mil. De plöjer skånska vägar med andra ord.

Häftigt lopp! Kul att de passerar Östergötland i utkanten av mina ”hemmavägar”. Får se om man hinner ut imorgon och försöka spotta någon. Kanske större chans torsdag-fredag iofs.

Häftigt lopp! Kul att de passerar Östergötland i utkanten av mina ”hemmavägar”. Får se om man hinner ut imorgon och försöka spotta någon. Kanske större chans torsdag-fredag iofs.
Det är verkligen roligt att banan går genom Sverige och att svenska deltagare ligger riktigt långt framme.
Jag bor förvisso i Köping men är inne på att försöka möta upp dem mellan Stigtomta och Stockholm. Lite vink och någon glad signal skulle vara roligt att bjussa på i någon backe. Kanske vid Bornsjön.

Senast ändrad:
Ah, försprånget var inte så stort egentligen. Det inkluderade förstås färjeresan.

Nu har gänget från Rostock tråcklat sig igenom Malmö och fått med sig Wagner Stefan som har pausat i Malmö. Gottschalk är ensam ca 16 mil framför dem och snart i Alvesta. Cyklad sträcka för C og R är ca 141 mil och på trackingen står det 1595 respektive 1590 km.

Jag var ute en sväng, hade tänkt köra mot Ulrika o Nykil, men missade precis Daniel och de andra har inte hunnit så långt. Roger och Christian lär placera ikväll när jag ska sitta i soffan. Så ett nytt försök på fredag, om andan faller på!

Mötte Roger ute på cykelbanan. Allt verkade okej med cykel och kropp, bortsett från det han skrivit om här tidigare. Verkar missa färjan till Åbo och nästa färja är full... Hoppas det löser sig.

Strax efter kom Christian. Även han verkade må bra, även om han sovit väldigt lite. Han har däremot en biljett till nästa färja, tror jag.

Mötte Roger ute på cykelbanan. Allt verkade okej med cykel och kropp, bortsett från det han skrivit om här tidigare. Verkar missa färjan till Åbo och nästa färja är full... Hoppas det löser sig.

Strax efter kom Christian. Även han verkade må bra, även om han sovit väldigt lite. Han har däremot en biljett till nästa färja, tror jag.
Ovant att behöva planera för färjor som går sällan. Bäst att boka två avgångar, eller tre.

Roger har tydligen sovit (mer än Christian?) och befinner sig nu på fjärde plats, norr om Kolmården på gamla E4:an. Christian är trea, fem mil längre fram,l knappt två mil söder om Gnesta.

Ettan och tvåan väntar på färjan i Värtan.

Alltid lätt att lära sig mycket då jag är nybörjare. ?
- Hittills mest kortare sprintdistanser <=600 och två ynka försök på mellandistans <=1000, ST.
- Ingen internationell erfarenhet
- Några trevande korta utesovningar mest tupplurar.
… Mycket kvar till dom riktiga randorävarna.

Nedan är det som är med. + minimal sovsäck tillagd efter velande (känns inte aktuell just nu)
Visa bilaga 568373
Nerstuvat förutom det som sitter på kropp/ cykel
Visa bilaga 568375Dvs ganska ordinärt randokit. Inget som sticker ut. Gillar min Tailfin väska som är lättare att packa än vanliga ”sadelstrutar”, sväljer mer och gungar inte.
Nu efter UTU målgången ser jag på ditt kit med helt andra ögon

Tyvärr tråkiga nyheter från mig.
Har drabbats av Shermers neck och har brutit i Gnesta.
Oerhört trist då jag aldrig tidigare drabbats av detta.
Kul att några kom ut och hejade, det värmde, fortsätt gärna med det även mot andra nationaliteter (ni som bor efter rutten)

Kanske var det slutet på rando/ultra karriären, CX hinner man inte drabbas av nackproblem.

Mvh Christian

Tyvärr tråkiga nyheter från mig.
Har drabbats av Shermers neck och har brutit i Gnesta.
Oerhört trist då jag aldrig tidigare drabbats av detta.
Kul att några kom ut och hejade, det värmde, fortsätt gärna med det även mot andra nationaliteter (ni som bor efter rutten)

Kanske var det slutet på rando/ultra karriären, CX hinner man inte drabbas av nackproblem.

Mvh Christian
Trist som tusan! Men det ska inte behöva innebära slutet på ultradistanserna. Det kan räcka med att du accepterar ett högre placerar styre. Sitter du inte rätt djupt nu?

Det behöver inte ens uppkomma igen även utan förändringar. Att resonera så innebär förstås att att tar en medveten risk att behöva bryta igen, av samma orsak.

Precis som Peter säger kan du mha rätt rehab och träning kunna fortsätta med ultra.
Trist att behöva bryta, hoppas du mår bra under omständigheterna.
Hade du kul fram till nu?

Jag vill gärna fortsätta då jag tycker det är ”jättekul” ? men inte heeela tiden.

Jag vill gärna veta ”vad som är fel” för att våga starta i nåt liknande lopp igen, drömmer om TCR, jag har samma inställning på cykel som vid förra årets Sve tempo, så varför nu?
Kanske att tiden i aerobars blev för mycket, och jag är lite dåligt tränad i bål/rygg/nacke. Satt nog 99% av dan i aerobarsen.

Men låt nu denna tråd följa Roger som just nu kämpar med taskigt bakhjul. Men den enes död, den andres bröd, han får min färjebiljett med avgång ikväll 1910.
Nu får jag återgå till pricktittande också.

Trist @chripers. Har själv drabbats av Shermers på en 60-milare så jag förstår att det inte gick längre. Tror det går att träna bort men ska man köra långt krävs en plan B i bakfickan. Jag kunde tex sitta med händerna på hoodsen men inte i bocken.

@RL verkar åka båt just nu.

Hej AlbertH,

Tack för pepp och support??

Jag hade biljett till morgonfärjan som jag nu missade. Sen var ert svårare med biljetter, en del hade t ex bara plats för visst antal cyklar.

Nu när Christian klev av ?
Så fick jag hans biljett

Vila på färjan Roger och fortsätt din finfina cykling i Finland! Du säger inget om att bakhjulet strular. Är det fixat nu?

Jag vill gärna fortsätta då jag tycker det är ”jättekul” ? men inte heeela tiden.

Jag vill gärna veta ”vad som är fel” för att våga starta i nåt liknande lopp igen, drömmer om TCR, jag har samma inställning på cykel som vid förra årets Sve tempo, så varför nu?
Kanske att tiden i aerobars blev för mycket, och jag är lite dåligt tränad i bål/rygg/nacke. Satt nog 99% av dan i aerobarsen.

Men låt nu denna tråd följa Roger som just nu kämpar med taskigt bakhjul. Men den enes död, den andres bröd, han får min färjebiljett med avgång ikväll 1910.
Nu får jag återgå till pricktittande också.

Sjukt synd Christian?, blev paff när du hörde av dig imorse.

Jag hann med färjan. (Konstigt att även den här hytten luktade så där obeskrivligt hemskt. Märkte det inte först, men sen var den där)

Duschade och tänkte bara luta huvudet lite på sängen innan…

Hon i café delen som hade öppet. Frågade försynt om det räckte med 2set med bestick?

Trycka i mig lite mat, smörja knän voltaren och äta smärtstillande innan jag lägger mig och idisslar.

Ny dag imorgon ?

Senast ändrad:
Vila på färjan Roger och fortsätt din finfina cykling i Finland! Du säger inget om att bakhjulet strular. Är det fixat nu?
Hej,

Hade problem med sömnbrist under gådagen, natten och hela dagen.

Cyklade i diket redan igår, första lyckades jag räta upp. Andra gången gick jag över styret.

Natten mellan Linköping och Norrköping i mörkret var episkt när det gäller hallucinationer. Långt bortom att se kaniner och elefanter, jag hade folk runt omkring i pereferin (som jag inte kunde se) som jag fick lite stödbelysning av. Vägarna var kullersten , mönster som upprepade sig, men jag fattade att det inte var sant och försökte tänka bort.
Hela tiden komplett mörker förutom sin lilla ljusbubbla. På något sätt visade GPS hela tiden några hundra meter till nästa korsning som ändå tog lång tid att komma fram till. Försökte sätta lampa som också lyste åt sidan för att kunna hitta någon plats att sova men det var ändå omöjligt.

Sov 1h på någon Parkourbana utanför Norrköping den hade viss belysning så det var först här jag kunde slå läger. Kallt som fan med bara bivy, orkade inte mecka med liggunderlag och sovsäck. (Eller var för paj i huvudet)

Resten av dagen var jag ”nästan” lika trött, i skov som kom och gick. Jag blir sjukt långsam när jag antingen slutar att trampa, plötsligt pekar ner i diket (klarade att räta upp 2läskiga). Annars är nästan dummast att jag stannar och har något scenario i huvudet ”där är… där måste jag åka. Stannar och underbart allt är fiktivt, jag är fortfarande bara efter en väg och rutten går framåt.

Ja, jag har också stödsovit , någon 15 -20 min här och där. Oftast får jag kanske 1-2 h som det är lite bättre.
——

Ja,ja
Nu har jag sovit och ska sova mer efter den sena middagen.

Lovar mig själv att vara mer försiktig och se till att fixa mer sömn. 1-2 h / natt funkar upp till 4dygn, för att klara sig längre måste jag nog lyckas få in 3-4h.

Man lär sig

//Roger

(Sorry om allt är osammanhängande)

Detta var knappt osammanhängande alls ?. Tvärtom, bra beskrivna hallucinationer. Läskigt och riskabelt.

Jag känner igen situationen när benen slutar trampa. Den är mer frustrerande än läskig. Bara att acceptera och leta upp en torr plats att lägga eller sätta sig på.

Du borde ha en vettig pannlampa för att lättare hitta sovplats!

Detta var knappt osammanhängande alls ?. Tvärtom, bra beskrivna hallucinationer. Läskigt och riskabelt.

Jag känner igen situationen när benen slutar trampa. Den är mer frustrerande än läskig. Bara att acceptera och leta upp en torr plats att lägga eller sätta sig på.

Du borde ha en vettig pannlampa för att lättare hitta sovplats!

Färja till Sverige
0A07F63C-AAD9-44D1-8DF2-619E58F86977.jpeg

Randofrukost
16C739DD-65B5-436E-8C09-98BEEA78B8B0.jpeg

Randogubbe

306C0EF5-A801-4777-8D46-DB647EF1E961.jpeg

Randonäste
5F461FF3-2713-4939-8CEC-45ED61A77237.jpeg

Sen skeppsmiddag (mackorna är till på cykeln imorgon)
968B28E3-7E03-4EDC-8336-EFB11199949F.jpeg

Fina bilder!
Det där med sömnbrist är verkligen spännande. Jag blir helt tappad ganska snabbt av sömnbrist, speciellt om det är över flera dagar. Typ dålig sömn natten innan jag vet att det ska dygnas på cykeln.
Hallucinationerna kommer snabbt pga kanten av glasögonbågarna. Att stoppa i sig 2x/3x koffeintablett knappt hjälper efter ett tag är ju också jobbigt.
Att ha någon att prata med som låter hjärnan sättas i arbete, då piggnar man snabbt, det lärde jag mig av @mhenry under utu.
Lycka till i Finland!

Tillbaka
Topp