slice me nice
Aktiv medlem
[Byggtråd] Helstel Scott Scale 935
Jag råkade köpa en beggad kolfibergaffel här på Happy. Tråkigt när sånt händer, för då var jag helt enkelt tvungen att ordna resterande delar så att jag kunde bygga något av den. En kan ju inte låta trevliga saker ligga alldeles ensamma och oanvända i förrådshyllan!
Kom så småningom över en Scott Scale-ram med tillhörande SRAM-godis.
Förra veckan kom senaste tillskottet till bygget, ett par Newmen-hjul som enligt rykte ska vara bra Bang for the buck.
Jag har alltid gillat enkelheten med helstelt. Färre saker att serva, direkt känsla, låg vikt mm. Visst, den klarar inte allt, men för stökigare körning har jag redan en fullgung. Den här är tänkt att vara snabb på inte så svår terräng. Vasa-raket helt enkelt. Dock vill jag inte behöva sälja en njure så vill hålla allt någorlunda sansat.
Finnes:
RAM: Scott Scale 935, kolfiber
FRAMGAFFEL: Kinesis Maxlight, kolfiber
VÄXLAR: SRAM xx1, 12-delat
BROMSAR: SRAM Level ULT
HJUL: Newmen Evolution SL X.A.25, alu (finns även ett Dt Swiss E1900 med 30 innermått för bredare däck att variera med)
SADELSTOLPE: Raceface Turbine, alu
SADEL: Fabric Swoop Flat
DÄCK: Schwalbe Rocket Ron
I varukorg hos Tüsken:
STYRE: Newmen Advanced, kolfiber
STAM: Newmen Evolution SL 318.2, alu men löjligt lätt)
SADELKLÄMMA: En lätt i kolfiber
Frågetecken:
KASSETT: någon SRAM, men vilken? De finaste är löjligt dyra, känns inte värt. Nåt mellanting kanske.
KEDJA: KMC har svart/orange, vore asfräckt.
VEVPARTI: vevlagret står det Praxis Works BB86 på. 24 mm axeltjocklek. Är det GXP?Kan man ens skaffa vevparti till det längre? Samtidigt är jag inte sugen på att byta vevlager, pressfit verkar jobbigt…
STYRLAGER: Undre delen av styrlager finns med, men inte den övre. Vad passar? Kontaktat Works Components om angleset för att slacka ner den lite, men det finns inte pga IS-lager.
BROMSSKIVOR: blir nog 160 mm bak och 180 fram, inget bestämt.
Tidplan: oklart. Hoppas på att dra hem ett gäng grejor inom någon vecka eller två så jag kan börja skruva på semesterkvällar. Småbarnsliv gör mektiden till max nån timme per kväll, i bästa fall. Det får ta den tid det tar.
Då kör vi!
Kom så småningom över en Scott Scale-ram med tillhörande SRAM-godis.
Förra veckan kom senaste tillskottet till bygget, ett par Newmen-hjul som enligt rykte ska vara bra Bang for the buck.
Jag har alltid gillat enkelheten med helstelt. Färre saker att serva, direkt känsla, låg vikt mm. Visst, den klarar inte allt, men för stökigare körning har jag redan en fullgung. Den här är tänkt att vara snabb på inte så svår terräng. Vasa-raket helt enkelt. Dock vill jag inte behöva sälja en njure så vill hålla allt någorlunda sansat.
Finnes:
RAM: Scott Scale 935, kolfiber
FRAMGAFFEL: Kinesis Maxlight, kolfiber
VÄXLAR: SRAM xx1, 12-delat
BROMSAR: SRAM Level ULT
HJUL: Newmen Evolution SL X.A.25, alu (finns även ett Dt Swiss E1900 med 30 innermått för bredare däck att variera med)
SADELSTOLPE: Raceface Turbine, alu
SADEL: Fabric Swoop Flat
DÄCK: Schwalbe Rocket Ron
I varukorg hos Tüsken:
STYRE: Newmen Advanced, kolfiber
STAM: Newmen Evolution SL 318.2, alu men löjligt lätt)
SADELKLÄMMA: En lätt i kolfiber
Frågetecken:
KASSETT: någon SRAM, men vilken? De finaste är löjligt dyra, känns inte värt. Nåt mellanting kanske.
KEDJA: KMC har svart/orange, vore asfräckt.
VEVPARTI: vevlagret står det Praxis Works BB86 på. 24 mm axeltjocklek. Är det GXP?Kan man ens skaffa vevparti till det längre? Samtidigt är jag inte sugen på att byta vevlager, pressfit verkar jobbigt…
STYRLAGER: Undre delen av styrlager finns med, men inte den övre. Vad passar? Kontaktat Works Components om angleset för att slacka ner den lite, men det finns inte pga IS-lager.
BROMSSKIVOR: blir nog 160 mm bak och 180 fram, inget bestämt.
Tidplan: oklart. Hoppas på att dra hem ett gäng grejor inom någon vecka eller två så jag kan börja skruva på semesterkvällar. Småbarnsliv gör mektiden till max nån timme per kväll, i bästa fall. Det får ta den tid det tar.
Då kör vi!