Tips pendelcykel (Bra / Inte ful / Smidig)

kroem

Aktiv medlem
Så, har fått i uppdrag att hjälpa en vän köpa el-cykel, då jag "kan cyklar" - vilket jag kan, men vet inte så mycket om el-cyklar.

Han är inte så priskänslig, och det ska vara nåt bra som funkar och inte krånglar. En typ pendlingcykel, och jag är rätt säker på att den inte får vara för ful :D

Vad ska man kolla på, motor? Ska det vara Bosch (CX Performance Line)? Canyon Roadlite:ON tyckte jag såg fina ut, är det ett bra köp? Jag ANTAR att den ska vara ganska lätt, tänker jag från vanliga cykelvärlden, men det kanske inte är så illa om den väger typ 20-22kg?

Tacksam för guidning...

Finns ju ganska många varianter om man säger så. Spesh Vado SL t ex är en lättviktsraket på ca 15 kg medan vanliga Vado mer är en SUV, båda med mittmotor. Vado SL är lätt att köra snabbare än 25 km/h medan man inte gärna trampar på snabbare med vanliga Vado som i gengäld har en urstark motor som hjälper till i branta uppförsbackar.

Det finns de som förordar nav-motor för pendling då mittmotor är dyrare o sliter på drivlinan=mer service. Men då tar inte motorn hjälp av växlarna.

Så utgå från typ av drivlina kan ju vara en start.

Finns ju ganska många varianter om man säger så. Spesh Vado SL t ex är en lättviktsraket på ca 15 kg medan vanliga Vado mer är en SUV, båda med mittmotor. Vado SL är lätt att köra snabbare än 25 km/h medan man inte gärna trampar på snabbare med vanliga Vado som i gengäld har en urstark motor som hjälper till i branta uppförsbackar.

Det finns de som förordar nav-motor för pendling då mittmotor är dyrare o sliter på drivlinan=mer service. Men då tar inte motorn hjälp av växlarna.

Så utgå från typ av drivlina kan ju vara en start.
Bra tips! Som jag förstår det så "bör" man ha mittmotor, är det inte så? Är det mest en prisfråga typ?

Bra tips! Som jag förstår det så "bör" man ha mittmotor, är det inte så? Är det mest en prisfråga typ?
Kan nog vara en prisfråga. En mittmotor utnyttjar ju växlarna vilket gör att man måste byta kedja o kassett mkt oftare. Ett par cyklar jag har provat hade remdrift vilket ju är skönt ur ett underhållsperspektiv.

Personligen hade jag nog valt en navmotor. Har aldrigt ägt en cykel med navmotor själv men jag har uppfattningen att dom håller bättre p g a enklare funktion. Blir nog billigare i längden om man väljer en navmotor av kvalitét.

Beror på hur långt man ska köra o hur backigt det är e t c.

Tillbaka
Topp