Tröga bromsar på racern

RojSar_

Medlem
Tröga bromsar på racern
Nybörjarfråga!
Jag har köpt en Bianchi Via Nirone 7 (instegscykel), årsmodellen är 2014. Den var knappt cyklad på när jag köpte den för ngn månad sen. Allt funkar fint förutom bromsarna som är ”tröga”. Får ta i och då tar inte bromsen optimalt. Den bromsar såklart men inte på ett sätt som gör att jag kan känna mig trygg med den vid kluncykling.

Jag var på g att lämna in den på service igår men meckgubben bedömde att byte av vajrarna (som han först sa troligtvis behövdes) nog inte skulle hjälpa (han kunde inte garantera det) pga komponenten var av enklare variant och borde eg också bytas ut.

Min fråga till er: är det alltså kört om jag inte uppgraderar komponenten? (= går på lika mkt som cykeln kostade mig…)

Tack!

Bilagor

• IMG_9315.webp
    IMG_9315.webp
    256.4 KB · Besök: 54
Tröga bromsar på racern
Kan inte vara så mycket.
Antingen kärvar bromsen, vajern eller handtaget.
Börja med att lossa vajern nere vid bromsen och prova bromsa med handtaget samtidigt som du håller emot lite i vajern.
Löper det lätt? Då är det inte det som är fel.
Prova kläm ihop bromsen, går det lätt och den fjädrar tillbaka enkelt då är det inte fel på den heller.

Tröga bromsar på racern
Jag har upplevt att vajrarna går trögt efter att en cykel stått still länge.

Det går att få liv i komponenter som är både gamla och av enkel modell.

Tröga bromsar på racern
Prova ett par fräscha belägg av bra kvalitet först, det är billigt och enkelt att byta själv.
Sen kanske du överdriver bromsbehovet? Man har väldigt sällan behov av att bromsa hårt i en klunga, tvärtom kan det vara farligt, då cyklisten bakom (och bakom och bakom) inte kanske inte hinner reagera.
Sen är det nog bra att cykla en del själv först, så att du vänjer dig vid cykeln.
Have fun!

Tröga bromsar på racern
Prova ett par fräscha belägg av bra kvalitet först, det är billigt och enkelt att byta själv.
Sen kanske du överdriver bromsbehovet? Man har väldigt sällan behov av att bromsa hårt i en klunga, tvärtom kan det vara farligt, då cyklisten bakom (och bakom och bakom) inte kanske inte hinner reagera.
Sen är det nog bra att cykla en del själv först, så att du vänjer dig vid cykeln.
Have fun!
Detta. Jag håller också fast vid att testa bromsa från hoodsen. Det gör stor skillnad då man får en helt annan vinkel/hävarm på bromsen. Förmodligen inget större fel på bromsen på en cykel som enligt utsago knappt blivit cyklad på.

Tröga bromsar på racern
Förutom det uppenbara med nya höljen och vajrar, gärna av kvalitetsvarisort som är extra styva, så kan man behöva kolla hur själva bromsen fungerar, att den fjädrar korrekt osv.
Ett par nya bromsar kan vara en bra investering.
Brr7000 kostar ju typ 450kr/st

Tröga bromsar på racern
Har du inställningsmöjligheter av vajrarna på ramen? Om du spänner - alltså skruvar ur - dem blir det mera "nyp". Och nyp vill många ha.

Tillbaka
Topp