Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Äntligen blivit med hardtail igen som förhoppningsvis passar i denna tråd.
Nordest Britango 2, lätt och fint byggd av en annan happyit.
Visa bilaga 573962
Japp, köpt på K&S, här är även (någon slags) byggtråd: https://happyride.se/forum/threads/...vald-nu-bygger-vi.3683641/page-2#post-4154236Kommer den från K&S?
Riktigt snygg cykel! Bra cykel också, tror jag.
Är det sant, jobbar ju i Varberg så det lät ju mycket intressant. Känner inte alls till dessa sträckor ? finns det någon information om dem någonstans??Det är från "trönninge" trönninge berget vid trönninge pizzeria, samt Varberg nord/Tångaberg/stämnet. I Varberg då ?
Tycker HT party ändå är rätt spot on i sina omdömen (iallafall för min HT), trots väldigt olika terräng. Så stämmer hans åsikter om hojen med det du vill ha så är det ju bara att slå till:Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga en ht.
Funderar på att ta hem en Nukeproof scout 290 ram.
Finns det någon annan ram i samma prisklass jag kanske borde snegla på innan?
är det den uppdaterade modellen? inte benkoll på vad dem ändrade på men misstänker att geon blev lite modernare. ragley bigwig/big al , commencal meta ht, ns eccentric är ju allihopa rätt lika egentligen. ragley blue pig har nog flackast gaffelvinkel av dem men även bara 425mm kedjestag.Har mer eller mindre bestämt mig för att bygga en ht.
Funderar på att ta hem en Nukeproof scout 290 ram.
Finns det någon annan ram i samma prisklass jag kanske borde snegla på innan?
är det den uppdaterade modellen? inte benkoll på vad dem ändrade på men misstänker att geon blev lite modernare. ragley bigwig/big al , commencal meta ht, ns eccentric är ju allihopa rätt lika egentligen. ragley blue pig har nog flackast gaffelvinkel av dem men även bara 425mm kedjestag.
Själv har jag fastnat på Sour Crumble. Verkar perfekt för mitt användande. Lite dyr och inte i lager dock: https://sour.bike/shop/en/536/frame-crumbleTror att ingenting blev bättre. Kedjesteg blev lite längre, som är en minus för mig.
Jag är fortfarande riktigt nöjd med min Nordöst Bardino. Jag har gamla modellen och undergafflat till 130 mm som ger perfekt DC geometri. Nya Bardino är ännu mer Enduro. Skulle tänka att Britango, som nämndes ovan är riktigt bra.
Själv har jag fastnat på Sour Crumble. Verkar perfekt för mitt användande. Lite dyr och inte i lager dock: https://sour.bike/shop/en/536/frame-crumble
Tanken är något jag kan bomba ner för enduro spår med, men klättra upp lättare än men nuvarande fs.
Aha, då borde du ha något i stil med min Pole Taival. Fin klättrare och magisk utför och bättre ju fortare det går!Tanken är något jag kan bomba ner för enduro spår med, men klättra upp lättare än men nuvarande fs. Som är för kort för mig så den tar död på mig.. Samtidigt som hela iden med att testa bygga en ht är att det kanske blir roligare och lättare att komma ut med den hemma vid med. Runt lite tråkiga xc slingor osv för lite motion bara.
Hur som är jag helt säker på att jag kommer ha roligare på en modern ht med runt 150 gaffel än min ut daterade habit från 2019.
Testade en kompis kona honzo i våras.Har du provat en HT i stök? Det kan vara riktigt jobbigt när man kör snabbt utför. Och en HT är bara snabbare uppför när det är slätt. Om det är stökigt tappar bakhjul ofta markkontakt.
Jag är själva en av de få som föredrar HT i stök, men så ståcyklar jag 90% av tiden.
Patrioten i mig blir ju sugen. Men nu får vi hålla oss till sånt man kan få tag i.Aha, då borde du ha något i stil med min Pole Taival. Fin klättrare och magisk utför och bättre ju fortare det går!
Svår att få tag på dock (även om min kanske ev är till salu).
Visa bilaga 574483
Testade en kompis kona honzo i våras.
Det kändes rätt roligt bortsatt från hans värdelösa pedaler jag hade noll grepp på, det faktum att gaffeln var pumpad för 40kg över min vikt och att ramen var xl och 65mm mer reach än jag var van med. ?
Bardino 3 låter riktigt intressant. Slänga på en zeb 170 med charger 3 och bara bomba utför?Om du verkligen vill köra Enduro är Nordest Bardino också en bra val.
Bardino 3 låter riktigt intressant. Slänga på en zeb 170 med charger 3 och bara bomba utför?
Kör på!Bardino 3 låter riktigt intressant. Slänga på en zeb 170 med charger 3 och bara bomba utför?
Dunkar igenom 140 slag rätt lätt när jag kör park med min scout, så faktiskt själv funtat på å gaffla upp den liteVet i fan när man behöver mer än 140 på en HT men är man tillräckligt duktig så kanske. Blake Samson körde vid tillfälle med det på sin scout.
Finns ju alltid honzo esd också. Primal kan man också titta på och chameleon al.
Beror väl lite på. Tycker man bara om att rulla omkring i maskinbyggda leder så funkar det nog klockrent med 140mm. Själv så gillar jag att köra lite brötigare leder och höjde min diamant från 150 till 160mm inför senaste svängen till Åre.Vet i fan när man behöver mer än 140 på en HT men är man tillräckligt duktig så kanske. Blake Samson körde vid tillfälle med det på sin scout.
Finns ju alltid honzo esd också. Primal kan man också titta på och chameleon al.
Jag kör stök men inte snabbt så det är väl det där med att vara tillräckligt duktig då. Jag tänker att man ändå måste vara lite smutt eftersom baken ska med också...Beror väl lite på. Tycker man bara om att rulla omkring i maskinbyggda leder så funkar det nog klockrent med 140mm. Själv så gillar jag att köra lite brötigare leder och höjde min diamant från 150 till 160mm inför senaste svängen till Åre.
Blev en nöjd gubbe ?
N+1 , Do itTjena gang,
Kört 27,5” med 160 slag i 2 år, kör bara Ht. Rätt så brötig enduro och bikepark i för hög hastighet. Är väl medelduktig cyklist. Uråldrig fråga, men funderar på en 29” då jag mer och mer är inne på ren stigcykling, och hur mycket effektivare blir det egentligen med 29” på en hardtail? Vet att meningarna går isär, just på ht då man måste arbeta dämpare mer och då är inte alltid större hjul bättre, för då försvinner en del utrymme för kompression av kroppen vilket på en ht = fjärdringsväg. Vad säger ni? Skall jag köpa en till cykel eller inte ? ?
Tjena gang,
Kört 27,5” med 160 slag i 2 år, kör bara Ht. Rätt så brötig enduro och bikepark i för hög hastighet. Är väl medelduktig cyklist. Uråldrig fråga, men funderar på en 29” då jag mer och mer är inne på ren stigcykling, och hur mycket effektivare blir det egentligen med 29” på en hardtail? Vet att meningarna går isär, just på ht då man måste arbeta dämpare mer och då är inte alltid större hjul bättre, för då försvinner en del utrymme för kompression av kroppen vilket på en ht = fjärdringsväg. Vad säger ni? Skall jag köpa en till cykel eller inte ? ?
Alltså, ett 27,5 hjul med mindre vikt och ytterdiameter är enklare att biomekanisk dämpa med kroppen, det är därför man kan skicka en 20-stegs trappa på en bmx, större hjul odämpat hade skickat dina bollar till himmeln, eller helvetet beroende på hur man är lagd.Jag förstår din resonerar inte.
Utan dämpning är det ännu viktigare att har större hjul för att rulla bättre över stök när dom inte kan komma upp med fjädring.
29" är klart bättre. Men ser till att du hittar en ram med tillräckligt utrymme till däck. 29x2,6" är bra (även om jag överlever med 29x2,4", men då kör jag inte riktigt hård).
Låter som att du borde testa mullet ;^)Alltså, ett 27,5 hjul med mindre vikt och ytterdiameter är enklare att biomekanisk dämpa med kroppen, det är därför man kan skicka en 20-stegs trappa på en bmx, större hjul odämpat hade skickat dina bollar till himmeln, eller helvetet beroende på hur man är lagd.
2,6” kommer jag inte köra, alldeles för vag känsla/ineffektivt och kränger för mycket även med cushcore i när det pinnar på.
Men tack för input, men tänkte mer på ett resonemang lite djupare än att större hjul rullar bättre på småstök. Då detta är vida känt redan. Någon? ?
Låter som att du borde testa mullet ;^)
Är själv i lag småhjuling, men det är helt och hållet för att dem är kvickare och lättare att få runt i kurvor, hopp, och annat. Om du inte är nära att sätta dig på bakhjul när du droppar eller försöker svälja grova hinder så kommer nog inte 29 bli mycket värre på det sättet.
Alltså, ett 27,5 hjul med mindre vikt och ytterdiameter är enklare att biomekanisk dämpa med kroppen, det är därför man kan skicka en 20-stegs trappa på en bmx, större hjul odämpat hade skickat dina bollar till himmeln, eller helvetet beroende på hur man är lagd.
2,6” kommer jag inte köra, alldeles för vag känsla/ineffektivt och kränger för mycket även med cushcore i när det pinnar på.
Men tack för input, men tänkte mer på ett resonemang lite djupare än att större hjul rullar bättre på småstök. Då detta är vida känt redan. Någon? ?
Är HT ett absolut krav? Har du redan en brötig HT skulle jag funderat på en kortslagig heldämpad stigcykel som nästa.
Mindre hjul ger mer utrymme, men på en trappa är det väl ingen problem. Min son körde nedför trappor på sin 26" med sin 130 cm. Man behöver inte röra sig mer än 20 cm när man kör nedför trappor, så mycket utrymme finns alltid. Och större hjul ger en mjukare linje över hinder som trappor.
Men om du redan vet allt, varför fråga här?
Huck is king ?Ja det är absolut krav, blir det fullgung blir det ren DH för stora parkerna men jag räknar det som två olika saker. En kortslagig lätt fullgung hade nog dött rätt fort tyvärr då även om jag ämnar använda den mest för stig, så kommer den skickas på diverse skit man ej bör göra med den !
Mindre hjul ger mer utrymme, men på en trappa är det väl ingen problem. Min son körde nedför trappor på sin 26" med sin 130 cm. Man behöver inte röra sig mer än 20 cm när man kör nedför trappor, så mycket utrymme finns alltid. Och större hjul ger en mjukare linje över hinder som trappor.
Men om du redan vet allt, varför fråga här?
29*2.3-2.5 är nice på stig HT med stök kolla efter ram med kort seattube så du får i lång dropper så tror jag du kan jibba vidare också när du känner för det ?. Blake på gmbn gjorde ett test mellan 27.5 o 29" HT och han kände också att 29an är snabbare på stigen men som du sagt lite mindre manövrerbar när det är tightare.Alltså, ett 27,5 hjul med mindre vikt och ytterdiameter är enklare att biomekanisk dämpa med kroppen, det är därför man kan skicka en 20-stegs trappa på en bmx, större hjul odämpat hade skickat dina bollar till himmeln, eller helvetet beroende på hur man är lagd.
29*2.3-2.5 är nice på stig HT med stök kolla efter ram med kort seattube så du får i lång dropper så tror jag du kan jibba vidare också när du känner för det ?
Ålrajt. Du bor väl i krokarna (ha), så vill du klämma på min MB31 så är du välkommen. Sitter 2.5" DHF på den, lite tungt men greppigt som fan.Ja det är absolut krav, blir det fullgung blir det ren DH för stora parkerna men jag räknar det som två olika saker. En kortslagig lätt fullgung hade nog dött rätt fort tyvärr då även om jag ämnar använda den mest för stig, så kommer den skickas på diverse skit man ej bör göra med den !
Tore krok är ju van vid dh däck och inlägg i så dhf känns nog lätt o snabbt för honom ?Ålrajt. Du bor väl i krokarna (ha), så vill du klämma på min MB31 så är du välkommen. Sitter 2.5" DHF på den, lite tungt men greppigt som fan.