[OT] Aircondition mot kostnad

Finns det nån som är väl insatt på värmepumpar och passiv konvektorkyla? När det gäller bergvärme är det ju inget problem, men hur är det med jordvärme? Jag har läst nånstans att det inte fungerar där, men undrar om det finns någon med erfarenhet? Föräldrarna har nämligen jordvärme, typ 400-500m slang nergrävd i en lång slinga under en åker. Ligger såpass djupt att det är inga problem med värmen vintertid (i Hälsingland), men frågan är om det trots allt även skulle funka att få till kyla sommartid?

Om det bara är sovrummet det gäller kan du nog komma långt med en klassisk amerikansk takfläkt, med lite drag är ju 27-28 grader komforttemperatur.

Jag har också läst om nån som grävt ner långa "inluftsledningar" (som håller en stabil temperatur året runt). "Varmt" på vintern och "kallt" på sommaren. Enkelt koncept som "bara" kräver mark, en grävare och ledningar.

Jag kör luftvärmepumparna för att det ska bli lagom temperatur när det är för varmt av precis samma skäl som jag kör dem när det är för kallt.

Det funkade fint (i alla fall enligt de bilder på termometern inne och ute de postade). De gjorde den grävningen i samband med annat grävjobb (grund kanske?) så kostnaden var nog lägre än om man skulle gjort det isolerat.

Jag säger inte att det är en bra lösning för de flesta. Skulle inte ens säga att det är en bra idé. Bara en kul grej som funkade för dem :)

Det skulle definitivt sänka temperaturen på luften man blåser in, det är självklart. Men det är för låga luftflöden för att få någon effekt av kylan. En bostad ventileras bara med flöde av 0,35 l/s per m2 eller strax däröver.

Man kan ju förvisso bygga ett helt separat system som bara cirkulerar luften som kyls i marken. Men det ska ju fortfarande till en fläkt på iaf några hundra watt och en dyr och osmidig installation som kräver återkommande underhåll. Tillräckligt med kyla skulle man säkert kunna få, bara det att det vore inte ekonomiskt försvarbart :)

Man kan ju räkna på det om man vill.

Om det bara är sovrummet det gäller kan du nog komma långt med en klassisk amerikansk takfläkt, med lite drag är ju 27-28 grader komforttemperatur.

Olika det där, allt över 22 är ju rena döden.

1800-tals stenhus och alltid ACn redo, det får kosta vad det kosta vill men har inte behövt köra sen 2018. I år har vi haft 20 grader som mest inne när det varit 33 grader ute.

Finns det nån som är väl insatt på värmepumpar och passiv konvektorkyla? När det gäller bergvärme är det ju inget problem, men hur är det med jordvärme? Jag har läst nånstans att det inte fungerar där, men undrar om det finns någon med erfarenhet? Föräldrarna har nämligen jordvärme, typ 400-500m slang nergrävd i en lång slinga under en åker. Ligger såpass djupt att det är inga problem med värmen vintertid (i Hälsingland), men frågan är om det trots allt även skulle funka att få till kyla sommartid?
Jag kollade lite på det för flera år sedan och då var det en stora "apparat" att få in kyla, om det ens går eftersom, precis som du skriver, kyla från jordvärme kan vara en hel del sämre än från bergvärme.
Men förutom själva värmepumpsproblemet tillkommer en hel del inte minst konvektorer, när jag kollade på det behövdes separata rör för kyla och värme och rören för kyla behöver isoleras för att undvika kondens. Även själva radiatorerna behöver bytas och de inte enbart större de behöver även el eftersom det är fläktar i dem.
För mig slutade det med att vi flyttade i "stan" och på landet, som byggdes för direktverkande el, satte vi in en luft-luft värmepump som även fungerar bra som AC på sommaren. Den drar överraskande lite el, åtminstone jmf med alla rykten som sprids, men då ställer jag den inte på 20° utan 23-24°, med öppen planlösning och ett sovrum i nordost räcker det riktigt bra.

Så mitt råd blir en luft-luft värmepump och i dagens läge varför inte kompletterad med solceller, och kanske även ett batteri, för billig och miljövänlig drift om inte året runt så åtminstone dygnet runt!

Men även om Happy har svar på det mesta finns det mer dedikerade Forum

Funkar inte i det här huset. väggarna är precis som dom lagrar värmen. Så fort man stänger av den blir det varmt. Kan bero på att det är 50talslägenhet?
Kan radon lagra värme eller nåt? Känns nästan som det i denna lägenheten

Stenmaterial lagrar värme. När de väl blivit varma, vilket tar ganska lång tid i jämförelse med träväggar, så håller de värmen. På vintern håller de kylan istället. Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Stenhus är tröga, trähus är snabba.

Den sydeuropeiska traditionen med tjocka stenväggar och små fönster är jättebra för att hålla värmen ute på sommaren, men uppvärmningen på vintern är istället lite jobbigare. Väggarna stjäl all värme och man får ingen hjälp av solinstrålningen. Min förra fru brukar säga att hon aldrig har frusit så mycket som det år hon bodde i Granada.

Stenmaterial lagrar värme. När de väl blivit varma, vilket tar ganska lång tid i jämförelse med träväggar, så håller de värmen. På vintern håller de kylan istället. Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Stenhus är tröga, trähus är snabba.

Den sydeuropeiska traditionen med tjocka stenväggar och små fönster är jättebra för att hålla värmen ute på sommaren, men uppvärmningen på vintern är istället lite jobbigare. Väggarna stjäl all värme och man får ingen hjälp av solinstrålningen. Min förra fru brukar säga att hon aldrig har frusit så mycket som det år hon bodde i Granada.
Spanska kollegor på jobbet tycker vi svenskar är mesar som klagar på att det är kallt när det är 19-20 grader inne. "Ni har inte bott på vintern i Alicante/Valencia/... :-D Då fryser man på riktigt!" Jag var förvånad först, men har förstått att de har rätt.

Samma på Nya Zeeland, de har nästan alltid samma temperatur inne och ute året om. Och samma luftfuktighet.

... på nordön ska kanske tilläggas. Nere på södra sydön så har de faktiskt fattat att det kan bli kallt och har lite isolering i kåkarna.

Jag kollade lite på det för flera år sedan och då var det en stora "apparat" att få in kyla, om det ens går eftersom, precis som du skriver, kyla från jordvärme kan vara en hel del sämre än från bergvärme.
Men förutom själva värmepumpsproblemet tillkommer en hel del inte minst konvektorer, när jag kollade på det behövdes separata rör för kyla och värme och rören för kyla behöver isoleras för att undvika kondens. Även själva radiatorerna behöver bytas och de inte enbart större de behöver även el eftersom det är fläktar i dem.
För mig slutade det med att vi flyttade i "stan" och på landet, som byggdes för direktverkande el, satte vi in en luft-luft värmepump som även fungerar bra som AC på sommaren. Den drar överraskande lite el, åtminstone jmf med alla rykten som sprids, men då ställer jag den inte på 20° utan 23-24°, med öppen planlösning och ett sovrum i nordost räcker det riktigt bra.

Så mitt råd blir en luft-luft värmepump och i dagens läge varför inte kompletterad med solceller, och kanske även ett batteri, för billig och miljövänlig drift om inte året runt så åtminstone dygnet runt!

Men även om Happy har svar på det mesta finns det mer dedikerade Forum

Absolut är luft/luft en mycket bra lösning för svenskt klimat. Däremot är alla dess fora till mer förvirring än hjälp IMHO.
Vi står inför flytt till annat hus där jag vill ha solpaneler på taket, solcellsfora går inte av för hackor, bättre är Energimyndighetens hemsida och alla länkar man hittar därifrån!

Tillbaka
Topp