Jag kollade lite på det för flera år sedan och då var det en stora "apparat" att få in kyla, om det ens går eftersom, precis som du skriver, kyla från jordvärme kan vara en hel del sämre än från bergvärme.
Men förutom själva värmepumpsproblemet tillkommer en hel del inte minst konvektorer, när jag kollade på det behövdes separata rör för kyla och värme och rören för kyla behöver isoleras för att undvika kondens. Även själva radiatorerna behöver bytas och de inte enbart större de behöver även el eftersom det är fläktar i dem.
För mig slutade det med att vi flyttade i "stan" och på landet, som byggdes för direktverkande el, satte vi in en luft-luft värmepump som även fungerar bra som AC på sommaren. Den drar överraskande lite el, åtminstone jmf med alla rykten som sprids, men då ställer jag den inte på 20
° utan 23-24
°, med öppen planlösning och ett sovrum i nordost räcker det riktigt bra.
Så mitt råd blir en luft-luft värmepump och i dagens läge varför inte kompletterad med solceller, och kanske även ett batteri, för billig och miljövänlig drift om inte året runt så åtminstone dygnet runt!
Men även om Happy har svar på det mesta finns det mer dedikerade Forum
Värmepump - en djungel - Din guide, Sveriges största värmepumpsforum - Din källa till kunskap!
www.varmepumpsforum.com
Här diskuterar vi värmepumpar såsom luft/luft, luft/vatten, bergvärme och jordvärme.
www.byggahus.se