Hmmm, jag ser ut att ligga topp 750 på bron av 11745 st ? Jo, ja men på de vanligaste segmenten i Stockholm är det i och för sig mycket trafik på dagligen. Det krävs oftast en seriös insats för att slå sig in topp 5 (för dagen), den saken är klar. Om jag ska vara ärlig struntar jag i de flesta segmenten själv, någon gång i månaden kanske jag anstränger mig extra på 1-2 st men tycker det kan vara roande att efteranalysera ändå, man får ju lite blänkare i Strava när det gått snabbt. För en seriös satsning på enskilda segment skulle jag dels behöva ta min lättare racer men också behöva lugna ner mig
avsevärt förutom på ca 2-3 valda segment, vore också bra om det är kväll eller svintidig morgon, mina cykelkläder för att bli lite mera aero också (pendlar i vanliga skjorts - tränings t-shirt annars).
Tror väl annars att de snabbaste cyklisterna på min pendlingssträcka inte sällan är cyklister från tex Cellexir, Ängby CC, TOAC samt Valhall på väg till eller från Ekerö.
Personligen prioriterar jag ett vettigt km/h snitt på
hela min runda avsevärt högre än enskilda segment (något mer fokus på kondition vs explosivitet) vilket så klart är ett mycket luddigt mått (man påverkas så enormt av antal rödljus, antal medcyklister och vind) men jag eftersträvar en hmmm
någorlunda jämn belastning och snittet för rundan ger en "ok" fingervisning eftersom jag har så mycket historiskt data att jämföra mot.
Att pendla snabbt är kanske "tvivelaktigt" och kontroversiellt (fel) i mångas ögon men man försöker pinna på förnuftigt, passera folk vettigt och stanna vid rödljusen. Med tanke på att jag ligger först topp 750 på Tranebergsbron så finns det uppenbarligen massvis med andra som cyklar exceptionellt mycket snabbare. ? Oftast är det ju när man kommer in i stan som man tvingas lugna ner sig. Diggar den fina träningseffekten jag får av pendling och helt fantastiskt tidseffektivt. Det blir en något mer intervall-lik cykling under pendling och det är precis vad jag behöver (min svaghet).
Slutsvamlat, back to work