Lite råd vid köp av gravelcykel.

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum

Tob

Aktiv medlem
Skulle behöva lite vägledning vid köp av gravelcykel.
Är inte ute efter vad som är bästa märket. Har redan några tänkbara favoriter.
Tänker mer om växlar, däckbredd och geometri.
Har tänkt mig minst GRX eller Sram apex.
Ni som provat båda, är de likvärdiga?

Vilken däckbredd ska man köra på om man vill ha en allrounduppsättning som passar för att köra en mixad runda med asfalt, grus och lättare terrängcykling.

Är de flesta gravelcyklar utsträckta i geometrin? Vill inte sitta aggressivt som på mina racercyklar. Ska man tänka liten ram så de blir korta eller ska man tänka större ram så man sitter med låg sadel och lite drop men med kort styrstam?

Skulle behöva lite vägledning vid köp av gravelcykel.
Är inte ute efter vad som är bästa märket. Har redan några tänkbara favoriter.
Tänker mer om växlar, däckbredd och geometri.
Har tänkt mig minst GRX eller Sram apex.
Ni som provat båda, är de likvärdiga?

Vilken däckbredd ska man köra på om man vill ha en allrounduppsättning som passar för att köra en mixad runda med asfalt, grus och lättare terrängcykling.

Är de flesta gravelcyklar utsträckta i geometrin? Vill inte sitta aggressivt som på mina racercyklar. Ska man tänka liten ram så de blir korta eller ska man tänka större ram så man sitter med låg sadel och lite drop men med kort styrstam?

Gällande växlar blir det säkert bra, vägdamm sliter rätt hårt så riktigt dyra lär bli ännu dyrare.
Gruscyklar ligger gärna runt 71˚ styrvinkel för bättre stabilitet.
Själv kör jag 47 mm Byways hela sommaren och lite mer mönster vintertid. Byways funkar bra även på asfalt.
Ramstorlek hänger även på hur du själv är skruvat samman.

Gällande växlar blir det säkert bra, vägdamm sliter rätt hårt så riktigt dyra lär bli ännu dyrare.
Gruscyklar ligger gärna runt 71˚ styrvinkel för bättre stabilitet.
Själv kör jag 47 mm Byways hela sommaren och lite mer mönster vintertid. Byways funkar bra även på asfalt.
Ramstorlek hänger även på hur du själv är skruvat samman.
Kollade däcken du tipsar om. Ser ju riktigt fina ut.
Har varit och klämt på några tänkbara cyklar idag och ser att de säljer de däcken på samma LBS.
Vad gäller ramstorlek så kändes det ännu mer naturligt med liten ram snarare än stor på de modellerna jag kände på.

Ramstorlek skall ju passa och hur den ser ut beror ju på hur man valt att designa ramen och dess geometri. Att man skulle välja en storlek mindre eller större cykel när man väljer en gravel vet jag inte, precis som vilken cykel som helst är den ju oftast designad för en viss (inom normalspannet) kroppslängd

Utseende och geo-mässigt kan det ju skilja en hel del i det som kallas för gravel. Många gravel ligger ju nära en komfortracer i geometri och ärver en hel del från racer, en lite snabbare och rejsigare gravel helt enkelt. I andra änden av skalan finns de mer MTB-inspirerade gravelcyklarna, oftast med längre reach och top-tube, slackare HTA och kortare styrstam, oftast också ett mer sluttande överrör. Vilken av dessa typer man uppskattar är nog väldigt individuellt. Mina "gravels" är ju mer åt racer än mtb-hållet

När det gäller däck så är det ju också mycket en smaksak, mönster och "kvalitet" gör ju mer för rullet än storleken. Under 35mm tycker i alla fall inte jag är så mcyket "gravel" även om man såklart kan köra grusväg med smalare däck. Men för mig så skall det till lite volym för att det skall vara kul och lite mindre begränsande. Jag kör själv i nuläget 38mm på 700c och 50mm på 650b, semislick i båda fallen. Däck är ju det minsta problemet. Det är ju bara att byta

GRX vs Apex, ingen aning. Vissa skyr SRAM som pesten, andra tvärtom. GRX inkluderar ju väldigt mycket, från "Tiagra"-nivå och 10-delat till 11-delat på Ultegranivå, så rent krass så är ju GRX800 "bättre" än Apex även om det är svårt att jämföra mellan märkena.

Kollade däcken du tipsar om. Ser ju riktigt fina ut.
Har varit och klämt på några tänkbara cyklar idag och ser att de säljer de däcken på samma LBS.
Vad gäller ramstorlek så kändes det ännu mer naturligt med liten ram snarare än stor på de modellerna jag kände på.

Hade en grushoj med Tiagra. Funkade väldigt bra men hojen tog max 35 mm däck. Nu kör jag Force som också är bra. De funkar ju lite olika, jag är väldigt glad för Srams växelpaddlar, ”dubbelclick” eller vad det heter, sköts både uppåner med ett och samma finger.
Sedan är det ju frågan om du vill räsa eller bara cykla bortom asfalten, val av cykel blir därefter.

Vill jag "räsa" har jag redan cyklar till det både på asfalt och i skogen. Gravelcykeln ska mer vara ett komlement att kunna ta sköna rundor där fart och prestation inte är så viktigt. Kunna cykla lite dit jag vill och ha med en rygga med fika, kaffe eller nån kall.

Har precis plockat ihop en ny racer och provar Sram för första gången. Tog inte lång tid att börja uppskatta deras DoubleTap. Men det är Red och Force nivå på de grejerna. Har inget behov av det på denna nya cykel jag tänker mig. Hellre lägre nivå som inte blir så dyrt att underhålla som du var inne på i tidigare inlägg.

Hade en grushoj med Tiagra. Funkade väldigt bra men hojen tog max 35 mm däck. Nu kör jag Force som också är bra. De funkar ju lite olika, jag är väldigt glad för Srams växelpaddlar, ”dubbelclick” eller vad det heter, sköts både uppåner med ett och samma finger.
Sedan är det ju frågan om du vill räsa eller bara cykla bortom asfalten, val av cykel blir därefter.
Har också Tiagra och max 35 mm. Men tycker ändå jag klarar mig rätt bra på 35, fast det är ju jag det. Jag tycker jag klarar mig med mekaniska skivbromsar också. Kanske för att jag aktar mig för att testa bättre alternativ. ?

Har också Tiagra och max 35 mm. Men tycker ändå jag klarar mig rätt bra på 35, fast det är ju jag det. Jag tycker jag klarar mig med mekaniska skivbromsar också. Kanske för att jag aktar mig för att testa bättre alternativ. ?
Tiagra och Apex är väl ganska lika nivåer. Båda funkar fint för lagom gruscykling enligt flera LBS säljare jag pratat med.
Är väl mest vad man gillar som är skillnaden.
Jag kommer inte bry mig så mycket om det när jag hittar den rätta begagnade cykeln.
Men många nya som är prisvärda just nu har ofta Grx så det ligger nog närmast till hands.
Vad gäller däck så siktar jag nog på en cykel som har runt 40 mm och som klarar ytterligare mer.

Tiagra och Apex är väl ganska lika nivåer. Båda funkar fint för lagom gruscykling enligt flera LBS säljare jag pratat med.
Är väl mest vad man gillar som är skillnaden.
Jag kommer inte bry mig så mycket om det när jag hittar den rätta begagnade cykeln.
Men många nya som är prisvärda just nu har ofta Grx så det ligger nog närmast till hands.
Vad gäller däck så siktar jag nog på en cykel som har runt 40 mm och som klarar ytterligare mer.
Ja, skulle i ärlighetens namn vilja ha plats för lite fetare däck också och det är garanterat det som kommer få mig att byta cykel när något dyker upp. I övrigt är jag ganska obrydd när det kommer till komponenter och fabrikat. Fast det är såklart inte lika kul att byta ner sig i hierarkin som upp. ?

Jag har två, en Fairlight Secan som fin-gravel och en Corratec Allroad som pendlare. Secan har grx 800 med mekaniska växlar och hydrauliska skivbromsar. Just nu är den skodd med WTB Raddler 44 mm. Allroad har grx 400/tiagra med mekaniska bromsar och 32 mm slicks. OK Secan är mycket bättre på allt men jag tvekar inte på att ta Allroad på en tur utanför stan. Grx 400 är helt OK. Jag tvekar inte heller på att ta Secan på asfalt även om jag har en racer för det. Jag valde mekaniska 800 på Secan pga högre risk för krasch och större slitage jämfört med landsväg. Bägge dessa är mer upprätta än min racer och det tycker jag är skönt för de primära användningsområdena och troligen nödvändigt om du vill cykla med rygga. Kort och sammanfattat, allt funkar och allt har både fördelar och nackdelar.

För vanlig svensk sportgrus, helt säkert nog med 35. Men för resan jag hade för öga inte alls rätt…
D489D110-032B-47EC-BC87-A181363C993C.jpeg 09233453-E936-40DC-B5A6-FDF026105C14.jpeg

Snackar vi mys-cykling med termos skulle jag säga att upprätt sittställning är väldigt skönt. Har själv byggt om min gravel från låg och rejsig till upprätt för att kunna köra chill-rundor med rygga. Blir tungt för nacken att ha för aggressiv sittställning när man inte trycker på. Upprätt sittställning i min värld är kort reach och hög stack.

Sedan är ju växlar nuförtiden alltid bra. Däremot vill du tveklöst ha hydrauliska bromsar!

Jag gillar 50mm däck. Ofta hamnar jag på skogsmaskinsvägar där de lagt ut ”grus” som består av krossad sten i storlek runt hönsägg. Tänk det som är på tåg-spår (makadam?) Men det beror ju på var man kör :) aldrig sett det runt Gbg exv.

Storleken och geometrin är det viktiga. Övrigt går att justera. Det mesta i utrustningsväg är fullt funkis. Bra sadel och lätta, styva och breda hjul är bra att få med från början.

Upprätt sittställning i min värld är kort reach och hög stack.
+1

Ofta hamnar jag på skogsmaskinsvägar där de lagt ut ”grus” som består av krossad sten i storlek runt hönsägg. Tänk det som är på tåg-spår (makadam?)
Skotska namnet McAdam blev svenska stenkrossbenämningen makadam

Storleken och geometrin är det viktiga. Övrigt går att justera. Det mesta i utrustningsväg är fullt funkis. Bra sadel och lätta, styva och breda hjul är bra att få med från början.
+1

Tillbaka
Topp