Liten varning för Sram AXS.

mbrage

Medlem
Jag hittade denna tråden av en slump:

TLDR:
Verkar som AXS växlar som skickats innan sommaren saknar en skruv som håller fast växelförararmen i själva växelbodyn vilket kan resultera i att ett glapp uppstår. Lösningen är att sätta dit en skruv i ett gängat hål i bussningen.

Tackar!

Det saknas en skruv hos mig.
På min bakväxel menar jag..

Bilagor

• 1807134A-AC0E-496D-BAD1-DF918C7DDBD8.jpeg
    1807134A-AC0E-496D-BAD1-DF918C7DDBD8.jpeg
    475.7 KB · Besök: 258
Underligt, jag mailade SRAM om detta för ett bra tag sedan och fick följande som svar:

"Hello Thomas, thank you for reaching out to SRAM Rider Support!

I know it looks like it could be missing something, but it is completely fine! That pin is pressed in at the factory, it looks unusual because the other ones are pressed in from the other side and have the circlips and pins visible on that side, but you are good to go!

Please don't hesitate to let me know if you have any additional questions!"

Bilagor

• IMG_1948.jpg
    IMG_1948.jpg
    358.3 KB · Besök: 102
Grejen är väl att det på växlarna med kabel så finns det en skruv där. Det känns väldigt märkligt varför det inte skulle finnas det på den trådlösa också? Å andra sidan inga äldre har ju det så det borde ju vara ok. Å tredje sidan så har ju tydligen nyproducerade Axs växlar också en bult där.

Enligt tråden jag länkade till så verkar det ju hålla ihop ett par år.

Ett tips om ni letar skruv för att sätta dit så kan det finnas i datorbutiker där det säljs mindre komponenter och tillbehör eller kanske Kjell o co. Jag hittade en perfekt skruv med både stor skalle och lagom längd i mina skruvgömmor för datorprylar.

Jag hoppas väl att sram skickar skriv på posten till alla som vill ha?
Nej för enligt SRAM så behövs ingen skruv iom att det inte suttit någon där när den skeppades.

Så enligt SRAM så behövs ingen skruv = ingen skruv skickas ut. Hur många växlar har gått sönder utan skruv?
Alla har en M3 skruv hemma annars är man inte mekaniker

Nej för enligt SRAM så behövs ingen skruv iom att det inte suttit någon där när den skeppades.

Så enligt SRAM så behövs ingen skruv = ingen skruv skickas ut. Hur många växlar har gått sönder utan skruv?
Alla har en M3 skruv hemma annars är man inte mekaniker
Sätt inte dit en skriv då, du är ju ändå ingen mekaniker ?‍?

Trist ifall man inte kan anses vara mekaniker för att man saknar någonting som behövs för att fixa ett misstag som gjorts från fabriken.

Tillbaka
Topp