Trek Checkpoint ALR5 och Wahoo trainer

Jag köpte en Trek Checkpoint ALR 5 innan sommaren och tänkte nu sätta den i min trainer som är en Wahoo Kickr Snap, men det verkar som detta inte kommer funka :(

Axeln på cykeln är 165x12x1.75 och de enda adaptrarna jag lyckats hitta är 142x12x1.75

Är det någon som löst detta problem?

Eller finns det någon annan trainer som klarar denna axel och som har tillbehör till den?

//Jeanette

Senast ändrad:
Utan att själv ha den cykeln eller trainer... Det låter konstigt, Checkpoint har en väldigt vanlig bakaxel (142*12mm) och trainern borde definitivt lätt kunna ta vad som nog är denna, den vanligaste (?) axelstandarden.

Axeln som är 165mm lång är alltså avsedd för 142mm navbredd:
Aha. Då kanske det funkar ändå :)
Det är jag som är nybörjare :)
Det står 165x12x1.75 på den som sitter på cykeln, så då trodde jag det skulle vara lika.

Den axeln som jag har till min Scott funkar inte alls i alla fall men 142x12x1.75 finns ju att köpa.

Jag får plocka isär och mäta.

Tack för hjälpen!

Aha. Då kanske det funkar ändå :)
Det är jag som är nybörjare :)
Det står 165x12x1.75 på den som sitter på cykeln, så då trodde jag det skulle vara lika.

Den axeln som jag har till min Scott funkar inte alls i alla fall men 142x12x1.75 finns ju att köpa.

Jag får plocka isär och mäta.

Tack för hjälpen!

Axelstandarden är 142 mm på en landsvägscykel med genomgående axel. Det är 142 mm invändigt mellan gaffeländarna (bredden på navet i hjulet)

Sen är axeln i sig längre, hur lång beror på t.ex. hur tjocka gaffeländar man har. Man mäter hela axelns längd, dvs mer eller mindre det utvändiga måttet på ramen. Det invändiga är alltid 142 mm och axeln är 12mm tjock

Resten av siffrorna benämner hur långa gängor och hur gängstigningen är. Det kan vara olika på olika cyklar eftersom det inte är en standard. Bara det invändiga måttet så därför kan en 142mm axel vara 160 eller 170 eller något annat, det beror helt på tillverkaren av cykeln.

Edit: aha kickr snap är inte direktdriven utan wheel on, ja då kan du bortse från en del av detta. Men då behöver du en adapteraxel för 142 med 1.75 gänga enligt jontes länk nedan

Senast ändrad:
Stort tack alla!
Jag har haft en annan cykel i trainern ganska länge och till den passade det snabbfäste som följde med trainern.
Det som förvirrade var att det stod 165 på axeln som satt på den nya cykeln.

Nu ska jag inhandla adapterkitet :)

Tillbaka
Topp