[OT] Köpläge på börsen?
Intressant. Men Kameo är ju inget räntekonto med insättningsgaranti. Det liknar snarare en obligation med hög ränta och hög risk. Har du investerat i Kameo?Kameo känns ju lite vettigt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant. Men Kameo är ju inget räntekonto med insättningsgaranti. Det liknar snarare en obligation med hög ränta och hög risk. Har du investerat i Kameo?Kameo känns ju lite vettigt.
Det här med börsen verkar lite väl lätt.Är det rimligt att omx gå ner till 2020 nivåer innan corona...
Urk...säger jag.Det här med börsen verkar lite väl lätt.
![]()
OMXS30 på nytt årslägsta – hela pandemiuppgången utraderad
Stockholmsbörsen faller kraftigt på torsdagen med även OMXS30 på nytt årslägsta. Därmed befinner sig indexet på en lägre nivå än det gjorde innan pandemiraset…www.di.se
Det är bara att ösa in mer pengar så märks det inte lika mycket!Urk...säger jag.
...nu sitter jag still i båten....
Bara att cykla så mycket som möjligt så tittar vi på en vändning på "la bourse" om ca 12månader.
Tråden kan stängas under tiden.
Nu drar vi ut och cyklar !
Bara minus 4,98 på en vecka i Sverige är väl inget positivt kanske, då inräknat dagens lite skojigare siffror.If you say it in svengelska everything låter smart.
-2,9% är det verkligen slakt?
Äh, det är ju bara pengar, kommer nya varje månad!Cykla, inte börsa...
Fyfanjävlaröv vilka cyklar jag hade kunnat köpa om jag bara hade....
Jag är numera skiträdd varje gång Avanza vill mig något.
SNART vänder det, men nu tar vi helg !
Visa bilaga 561826
Tyvärr fick jag bara en bråkdel av vad jag änmälde mig för. Men skönt med lite glatt i denna tid.Fin debut av engcon! +30%!
56% upp. Trevligt.Fin debut av engcon! +30%!
Wow vilken banprofil. Det ser ut som du kör enduro. Bara du inte tog liften upp (lånade) så är det lugnt. ?Gått sådär på sistone, men stora förhoppningar på att 2022 blir mitt pang-år ?
Mycket trevligt! Ansökte aldrig men äger via Svolder. Var med på CTEKs intro som också var haussad, fick minsta tilldelningen där men blev ju ändå några "gratis luncher".56% upp. Trevligt.
Det här med börsen verkar lite väl lätt.
![]()
OMXS30 på nytt årslägsta – hela pandemiuppgången utraderad
Stockholmsbörsen faller kraftigt på torsdagen med även OMXS30 på nytt årslägsta. Därmed befinner sig indexet på en lägre nivå än det gjorde innan pandemiraset…www.di.se
Nestor Buffet säger väl ”fortsätt köpa, sälj aldrig”, och för just honom har det ju funkat rätt bra hittills.Börjar närma oss igen. Hur långt ner kommer omx falla i september, oktober. Jag gissar på minst under 1600, kanske 1500. Vad tror aktie-eliten?
Ja, det dröjer nog ett tag än men tids nog lär nog skiten träffa fläkten, med tanke på hur många med relativt modesta inkomster handlat med lånade pengar de senaste åren med låg ränta. Sommarstuga, båt, ny bil var 3e år, fina semesterresor både vinter o sommar, etc, har ju många nästan sett som en mänsklig rättighet. Det kan bli svettigt när man faktiskt måste börja betala för grejerna oxå.Nestor Buffet säger väl ”fortsätt köpa, sälj aldrig”, och för just honom har det ju funkat rätt bra hittills.
Men vafan, det är ju rea. Lite OT undrar jag själv till vilken grad kapitalvaror i stil med sommarstugor, båtar, sportbilar, elektronik, konst etc kommer börja slumpas bort då ägarna får svårare att finansiera bostad, mat och värme.
Jo, men under finanskrisen känns det som att en haltande ekonomi ledde till sämre ställt i hemmen, medans det nu är det sämre privatekonomiska läget som (delvis) är orsaken till en inbromsande ekonomi. Sen triggar såklart båda dessa faktorer varandra oavsett i vilken ände det började..det trodde vi 2009-10 också. Det blev inget fyndläge på hus utan fick köpa dyrare 2012 och sen dess jar det nästan dubblats
EDIT. Därmed inte sagt att det inte smäller
Jo, men under finanskrisen känns det som att en haltande ekonomi ledde till sämre ställt i hemmen, medans det nu är det sämre privatekonomiska läget som (delvis) är orsaken till en inbromsande ekonomi. Sen triggar såklart båda dessa faktorer varandra oavsett i vilken ände det började..
Svårt att orientera sig när man är mitt i stormen. Jag såg om The Big Short i somras och häpnade gång på gång över hur (nästan) ingen fattade vad som pågick.
Kanske är värmepump istället för styling som ska till för att sälja nu?Det var nog länge sen det var så svårt att sälja en villa som det är nu här i uppsala-trakten/mälardalen där jag rör mig. Hus kommer upp på hemnet, tas ner, stylas, kommer upp igen, priserna sänks och det kommer inte en människa på visningarna. Om en mäklare säger att priserna inte sänkts beror det förmodligen på att ingenting sålts. Är det fortfarande fullt drag i stockholm?
2010 var det väl dessutom inget utöver arbetslöshet som tvingade man ur huse? Nu finns det ju potential till en perfekt storm med kombinationen av bolån som går från 1 till 4 procent, värmekostnader som ökar med 10.000 kr/mån, bensin/dieselpriser som ökat med 50%, och matpriser som stiger med 30%. Såpass omfattande ökningar är svåra att snåla sig ifatt genom att dra ner på uteluncherna och Thailandsresorna för de som precis fick det att gå ihop för säg ett år sedan.samma här. Minst 4x mer på hemnet mot för 6-12 månader sen
men om ingen säljer så sjunker inte priserna - så mycket.
Så var det 2010. Bara gamla gubbar som skulle ha ett pre-kris pris som grannen fått annars sket de i att flytta till marklägenhet och behöll huset
Precis. 2008 var räntorna på väg upp, men då kom finanskrisen som en ”räddning” och fick centralbankerna att sänka räntorna kraftigt för att stimulera. Sedan dess har de mer eller mindre varit låga. Det lär inte hända nu, inte innan inflationen är i schack iaf. Och vid det laget är risken att några redan hunnit bli arbetslösa.2010 var det väl dessutom inget utöver arbetslöshet som tvingade man ur huse? Nu finns det ju potential till en perfekt storm med kombinationen av bolån som går från 1 till 4 procent, värmekostnader som ökar med 10.000 kr/mån, bensin/dieselpriser som ökat med 50%, och matpriser som stiger med 30%. Såpass omfattande ökningar är svåra att snåla sig ifatt genom att dra ner på uteluncherna och Thailandsresorna för de som precis fick det att gå ihop för säg ett år sedan.
Plus att då hade inte tokshoppandet bland ”vanligt folk” riktigt tagit fart ännu. Är nog många som sitter med betydligt större skuldbördor nu.Personligen tror jag det blir svårare nu för folk i gemen än det blev där vid 2009-10-krisen. Då var det ändå helt ok för oss som trots allt hade jobb till skillnad från som det är på väg nu med skenande el- och matpriser och inflation som gör att de flesta faktiskt fått real-lönesänkningar.
Ja. Vi bor i hyresrätt och lever långt under våra tillgångar, utan att för den delen uppleva det som snålt, dels för att (försöka) kompensera för brist på bostadskarriär och för att ha lite/mycket wiggle room i livet. Höjda elpriser, bolåneräntor, bensinpriser och matpriser är än så länge inget som gjort något märkbart avtryck i vår privatekonomi. Men i vår bekantskapskrets finns ingen annan som inte har hög belåning på sin bostad, inte har en bil per vuxen i hushållet, inte käkar utelunch 3 ggr/v, vilket rent anekdotiskt får mig att tro att ALLA kommer åka på en supersmäll i vinter.Personligen tror jag det blir svårare nu för folk i gemen än det blev där vid 2009-10-krisen. Då var det ändå helt ok för oss som trots allt hade jobb till skillnad från som det är på väg nu med skenande el- och matpriser och inflation som gör att de flesta faktiskt fått real-lönesänkningar.
Noll (egen) belåning på bostad, noll bilar och två uteluncher på jobbet hittills i år. Ingår jag i ALLA? Eller var det ALLA i din bekantskapskrets (som jag mig veterligen inte ingår i).Ja. Vi bor i hyresrätt och lever långt under våra tillgångar, utan att för den delen uppleva det som snålt, dels för att (försöka) kompensera för brist på bostadskarriär och för att ha lite/mycket wiggle room i livet. Höjda elpriser, bolåneräntor, bensinpriser och matpriser är än så länge inget som gjort något märkbart avtryck i vår privatekonomi. Men i vår bekantskapskrets finns ingen annan som inte har hög belåning på sin bostad, inte har en bil per vuxen i hushållet, inte käkar utelunch 3 ggr/v, vilket rent anekdotiskt får mig att tro att ALLA kommer åka på en supersmäll i vinter.
Nej, mest att man (jag i detta fall) får sig en skev världsbild baserad på sina egna begränsade vardagsupplevelser.Noll (egen) belåning på bostad, noll bilar och två uteluncher på jobbet hittills i år. Ingår jag i ALLA? Eller var det ALLA i din bekantskapskrets (som jag mig veterligen inte ingår i).
Att ens egen situation inte är medelsvenssons kan jag helt klart relatera till.Nej, mest att man (jag i detta fall) får sig en skev världsbild baserad på sina egna begränsade vardagsupplevelser.