Ska jag restaurera kolvevar?

ol__

Aktiv medlem
Kom över ett par billiga vevarmar i kol. Kanske overkill, men behövde ju oavsett nya vevarmar till återbyggnaden av en kraschad cykel, och dessa var ju inte dyrare än andra ?

De är ganska skavda och jag funderar på om jag ska göra något åt detta.
DSC_1971.JPG

Stora logotyper kan irritera mig. Då skavet till stor del är genom logotyperna, och att skavet på grund av logotyperna syns ganska väl, tänkte jag att bara slipa ner dem skulle ge ett renare intryck. Lite win-win helt enkelt. Tog fram våtslippapper, sprayade på vatten och började gnugga. Det visade sig snart dock att logorna är under klarlacken... Så nu har jag en dassig vev ?
DSC_1972.JPG

Vet inte hur väl det syns på bilden.

Så, vad nu? Jag tänker två alternativ:
1) fortsätt slipa tills jag kommer ner och får bort logotyperna, därefter spraya på ny klarlack
2) spraya över med svart färg

Har inte mål att det behöver bli som nytt, men när jag ändå bygger upp på nylackad ram så hade det varit trevligt med lite fräschare än vad dem är nu ? Så, vad tror folket här?

Hade satt svart dekorplast över vevarmen. Väldigt slitstarkt och går lätt att byta när den blir risig. Finns på hobbybutiker.

Jag tog bort loggorna på mina FSA kolfibervevar för ett par år sen, lite nyare model än dessa dock.

Skrapade bort loggorna enligt Dangerholms recept med kniv och lätt hand. Loggorna verkade ligga mellan två lacklager. För att snygga till och jämna till allt så tog jag våtslippapper och till sist autosol för en sista finish.

Vevarna har hållit sig hyfsat snygga och hade jag brytt mig tillräckligt hade jag kunnat gå över de repor som uppkommit med lite autosol igen.

Kan tillägga att jag inte vaxat eller lackat vevarna efter autosolbehandlingen, då jag tyckte att autosolen lämnade en vaxliknande hinna efter sig som verkat räcka gott som skydd.

Går fortfarande och funderar på hur jag ska göra, men lurar mest åt att lacka svart. Gillar nog egentligen inte utseendet av rutig kolfiber.

Tillbaka
Topp