Pendla året runt - inget cykelrum

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hej jag har precis börjat ett nytt jobb och hade tänkt fortsätta pendla året runt. Dessvärre har den nya arbetsplatsen inget cykelrum, förråd eller liknande. Cykeln måste därför ställas på gatan året runt oavsett väderlek. Under sommarhalvåret är detta inget större problem men att låta cykeln stå ute under snö och slasksäsongen känns inte helt 100.

Har happy några tips på vad man kan göra för att slippa att cykeln brakar samman efter vintern?

Jag pendlar på en enpetare i stål med stänkskärmar kompislapp och just nu vaxadbaserad smörj (squirt). Staden i fråga är Stockholm

Jag har aldrig haft parkering inne på jobbet i Stockholm (eller kanske finns det en nu, men 1 km bort). En parkerad cykel blir inte utsät mycket, pendlingen i slask är mycket värre, även på korta pendlingen jag har.

Senast ändrad:
Hej jag har precis börjat ett nytt jobb och hade tänkt fortsätta pendla året runt. Dessvärre har den nya arbetsplatsen inget cykelrum, förråd eller liknande. Cykeln måste därför ställas på gatan året runt oavsett väderlek. Under sommarhalvåret är detta inget större problem men att låta cykeln stå ute under snö och slasksäsongen känns inte helt 100.

Har happy några tips på vad man kan göra för att slippa att cykeln brakar samman efter vintern?

Jag pendlar på en enpetare i stål med stänkskärmar kompislapp och just nu vaxadbaserad smörj (squirt). Staden i fråga är Stockholm
Rostskydda ramen invändigt, ägna lite mer tid än vanligt åt underhåll/rengöring/smörjning och förvara den klokt på hemmaplan. Med det gjort, njut och skatta dig lycklig att du bor och jobbar så att det funkar att cykelpendla.

Rostskydda ramen invändigt, ägna lite mer tid än vanligt åt underhåll/rengöring/smörjning och förvara den klokt på hemmaplan. Med det gjort, njut och skatta dig lycklig att du bor och jobbar så att det funkar att cykelpendla.
Är det linolja som gäller eller hur var det.

Jag har aldrig haft parkering inne på jobbet i Stockholm (eller kanske finns det en nu, men 1 km bort). En parkerad cykel blir inte utsät mycket, pendlingen i slask är mycket värre, även på korta pendlingen jag har.
Ja det är ju slaskpendling plus ha cykeln stående ute som är det jag oroar mig för .

Är det linolja som gäller eller hur var det.

Ja det är ju slaskpendling plus ha cykeln stående ute som är det jag oroar mig för .
Jag vågar knappt uttala mig om det eftersom både politik och religion är förbjudet. Men jo, nånting ditåt. Antingen (ex. Biltemas) linoljebaserade rostskydd eller helt kallt skvalpa runt en dubbel sexa kokt linolja i ram och gaffel.

Någon kommer att hålla med, någon annan kommer att föreslå en blandning av 556, kaffesump och jungfrupink och någon ytterligare kommer att sätta ett pris på mitt huvud för denna hädelse. Men vad som helst är bättre än ingenting. Och samtidigt som jag känner till iaf. två cyklar som har rostat sönder bortom räddning så har folk ända sedan 1327 cyklat vida omkring på obehandlade stålisar. Så bara tuta och kör!

Har pendlat året om med cykeln förvarad utomhus rätt många år nu, även jag i sthlm. Kanske blir problem ca 10 dagar per år. Underlättar är om man kan ta in den på natten de få dagar när slask riskerar att frysa. Största problemet jag har är att låset fryser igen.

Och arbetet är inte i närheten av något av de få offentliga cykelrum som finns? Odenplan ska väl ha ett? Eller om det finns något garage som har plats? Men det är väl jättedyrt...

Risken att cykeln rasar samman är liten. På min arbetsplats har vi inget tak över cykelparkeringen och är många som cyklar året om. Saker slits när de används, men det är inte mer än så. Kan dock bli lite störigt om växlarna fryser under dagen.

Det är bara jobbigare med cyklen ute när det går upp och ner kring nollan, som har inte hänt ofta de sista vintrarna i Stockholm. Tror inte att cyklen sliter hårdare när den står ute. I Stockholm har jag alltid pendlat på alucyklar. Bara kedjan tyckte inte om slasken. Har nu löst det med remdrev.

Risken att cykeln rasar samman är liten. På min arbetsplats har vi inget tak över cykelparkeringen och är många som cyklar året om. Saker slits när de används, men det är inte mer än så. Kan dock bli lite störigt om växlarna fryser under dagen.
På tal om det. Ingen risk att bromsar fryser fast väl?

Och arbetet är inte i närheten av något av de få offentliga cykelrum som finns? Odenplan ska väl ha ett? Eller om det finns något garage som har plats? Men det är väl jättedyrt...
nja 1,6 km därifrån. Men på ämnet hur funkar de cykelrummen? Hyr man in sig eller? Alltid undrat.
Det är bara jobbigare med cyklen ute när det går upp och ner kring nollan, som har inte hänt ofta de sista vintrarna i Stockholm. Tror inte att cyklen sliter hårdare när den står ute. I Stockholm har jag alltid pendlat på alucyklar. Bara kedjan tyckte inte om slasken. Har nu löst det med remdrev.
Kör ju SS men det är ju inte så dyrt me kedjort så det ska nog gå.

Kör ju SS men det är ju inte så dyrt me kedjort så det ska nog gå.

Jag cyklade/cyklar med växelnav på vintern, så kör också SS kedja. Är inte dyrt att byta, men man måste smörja ofta och det är inte roligt med rost på byxor.

Men tycker inte att det blir värre när man parkerar utomhus, förutom kanske på dagar där man får brun snö på kedjan som smälter över dagen.

Ingen aning om hur cykelrummen funkar. Lyckligt lottad med cykelbur i garage på tre av mina fyra senaste pendlingsmål. (det utan låg dessutom 6 mil bort)

Det första året jag pendlade hade jag en cykel med fälgbromsar som stod ute utan tak hemma. Den kunde drabbas av fruset slask på bromsarna, men bromsvajrarna brukade klara sig. Då var växelvajrarna känsligare. När jag köpte en ny, så har den fått bo inne.

Jag har haft ett jobb där jag inte kunnat parkera cykeln, och då tog jag med mig en vettextrasa och torkade av den de dagar det var regn eller grisigt och så tog jag upp den på kontoret.

Det blev lite gnäll senare när alla skulle ha med sina damtralllor upp också, som stod lutade mot stödet mitt i korridoren (min stod bredvid mitt skrivbord), så då skakade de fram ett rum som vi kunde hälla in alla cyklar i.

Under säsongen med saltblandning på vägarna så överger jag Squirt till förmån för klassisk kedjeolja. Upplever att Squirt inte riktigt mäktar med att skydda mot ytrost på kedjan.

Jag har haft cyklar utomhus dagtid på jobbet och i cykelrum på nätterna under många års året-runtpendling i Stockholmstrakten. Olika sorters bromsar och växlar. Tycker det har fungerat rätt bra.
En cykel med bakbromsvajer som hade en dålig böj före oket där vätska/fukt samlades frös ibland, men annars inga såna problem. Brukade väldigt snabbt spola av kedjan med vatten vid hemkomst så det värsta av saltlaken försvann. Regelbunden smörjning med olja för blött väder.
(Det mest självklara för att cykeln ska funka i längden är förstås bra skärmar.)

Rostig kedja får man nog acceptera, men så länge grejerna fungerar behöver det inte se så snyggt ut för mig. Mindre stöldrisk också om grejerna ser lite nedgångna ut.

Kolla runt lite, utanför mitt jobb finns det parkeringsgarage där det står cyklar lite här och där. Annars kan kanske arbetsgivaren prata med fastighetsbolaget, det brukar ju finnas lite korridorer och rum som inte används till något vettigt.

På tal om det. Ingen risk att bromsar fryser fast väl?
Jag har fått pilla isär mina mekaniska och smörja in oken en gång. Men det var efter +10 års användning varav 3-4 år på sopsaltade cykelvägar. Och slutligen ett års stillastående pga hemarbete. Det sistnämnda var nog det som gav korrosionen svängrum. På det hela kändes som en helt rimlig serviceinsats. Om du byter kablage årligen och använder bromsarna regelbundet kommer bromsarna sannolikt att fungera problemfritt.

Det som kan ge problem är om det fryser på under dagen och du fått in slask i kablar eller rörliga delar under morgonpendlingen. Det är dock inte så vanligt då temperaturen vanligtvis stiger under dagen. Löses genom att lyfta in cykeln någonstans varmt en timme innan hemgång.

Sen behöver man ha i åtanke att milen sliter på cykeln. Cyklar man ett par mil varje arbetsdag året om så kommer man upp i antal tusen mil per år. Då behövs regelbunden service med byte av slitdelar.

Jag har haft ett jobb där jag inte kunnat parkera cykeln, och då tog jag med mig en vettextrasa och torkade av den de dagar det var regn eller grisigt och så tog jag upp den på kontoret.

Det blev lite gnäll senare när alla skulle ha med sina damtralllor upp också, som stod lutade mot stödet mitt i korridoren (min stod bredvid mitt skrivbord), så då skakade de fram ett rum som vi kunde hälla in alla cyklar i.
Har sonderat terrängen för att ta in cykeln de dagar som är som värst, men det råder tydligen totalförbud för cyklar inomhus. Har pratat med vaktmästaren som är väldigt trevlig och tillmötesgående men även han har sagt att det mer eller mindre är omöjligt :(

Under säsongen med saltblandning på vägarna så överger jag Squirt till förmån för klassisk kedjeolja. Upplever att Squirt inte riktigt mäktar med att skydda mot ytrost på kedjan.
Körde Finish line gröna förra året, men tyckte inte det var så fantastiskt som många andra här, varpå jag övergick till vaxbaserat. Men då rengöringsproceduren av en ny kedja som ska vaxas är förfärlig så tror jag att jag hellre kör slut på den som är på nu, alternativt plockar av den och lägger på en oljad istället under vintern.

Tillbaka
Topp