Trailbike köpråd efter lång skadefrånvaro

flierman

Aktiv medlem
Hej

En av alla köprådstrådar..fast kanske mer fråga om geometri och slaglängd. Jag har en 26 tum Canyon Nerve 2011 och har efter olycka för 4 år sedan börjat cykla MTB igen och det är underbart och jag vill nu uppgradera till en mer modern cykel med mer slaglängd för lite enklare bikeparks också. Jag har inte provat moderna Trailbikes så är väldigt ouppsjungen och där jag bor finns inga ställen att provköra de modeller jag kikat på.

Min gamla Canyon är XC-aktig med 120 mm slag och styrvinkel på 69 tror jag, sitter lite väl framåtlutad för min smak. En Fuel ex har 66 styrvinkel medan Canyon neuron har 67,5, är det någon skillnad eller knappt märkbart?

Jag kommer att 80% cykla stigar, rotiga stigar samt lite på fjällens stigar med sporadiska besök till enklare bikeparks där det finns doserade kurvor och mindre lekhopp. Letar en do it all-bike så långt det går med fokus på stig.

--Kravlista--
29 tum
Pris max 27000 cirka
Slaglängd 130-150
Cykeln ska gå att köpa från svensk webbshop eller Canyon/Rosebikes

Jag har kikat på hojar som dessa Trek Fuel ex5, Stumpjumper alloy, Orbea Occham H30, Canyon Neuron 5, Canyon Spectral 125, Rosebike root miller 1. Några inputs kring sittställning etc på dessa cyklar och hur de är på stigar? Jag förstår att de är helt okej nedför med lite hopp etc men då jag cyklar mestadels trails så är jag mer intresserad av hur de är på stig. Hur är det med stig cykling när man har uppåt 150 i slaglängd?

Neuron är jättefin och kanske det jag letar....do it all-bike.. men är den betydligt modernare än min gamla eller fortfarande lång reach och böjd sittställning?

Senast ändrad:
Jag skulle säga att ca 130-150 är sweet spot för en stigcykel och parar du det med modern geometri så sitter du relativt upprätt utan att kompromissa med utrymmet vid ståcykling.

Skulle oxå säga Spectral 125 över vanliga Spectral för den typen av åka. Mer trampeffektiv o väldigt kul i maskinbyggda leder o hopplinjer.

Skulle oxå säga Spectral 125 över vanliga Spectral för den typen av åka. Mer trampeffektiv o väldigt kul i maskinbyggda leder o hopplinjer.
Ser fin ut men om maskinbyggda leder och hopplinjer är kanske 10-20 procent av det jag kör..är det då mer vettigt med tex Fuel Ex5 eller Canyon Neuron eller liknande?

Jag hade slutat titta på Neuron då den har gammal geometri. Även om du får väldigt bra delar för priset så är det nog ändå inte värt pengarna. Många XC cyklar kommer med samma styrvinkel som den idag.

Spectral 125 är nog hyffsat bra på vanliga stigar men den kommer nog inte kännas så lekfull på plattare stigar med tanke på geometrin. Däremot om du skall använda den till mer utförsstigar och bikeparks så kommer den nog kännas rätt bra.

Fuel EX är nog än bra stigcykel som kan göra allt men i den lägsta specen så är det betydligt sämre komponenter än på t.ex. Spectral 125an.

Du har även Marin Rift Zone 2 på bikester men det ligger just nu en ny modell där också med bättre komponenter för samma pris. Den är inte i lager dock.

Inget officiellt än om ny Fuel EX, men med tanke på EXe, rean och att ramen har tre år på nacken så...

Men det är en väldigt trevlig stigcykel som uppfyller TS alla krav.

Radon Skeen Trail 9.0 hade jag spanat in i den prisklassen. Men jag hade ändå köpt en Neuron för då vet jag vad jag får. :sneaky:

Inget officiellt än om ny Fuel EX, men med tanke på EXe, rean och att ramen har tre år på nacken så...

Men det är en väldigt trevlig stigcykel som uppfyller TS alla krav.
Fanns tom bilder på nätet hos handlare. Blir en 150/140 till gen6.

Finns massa info i tråden på Mtbr samt bilder. Väldigt lik EXe…
D61EF0C7-5054-415E-B232-C900E55C79CA.png

Senast ändrad:
Jag letade ny FS för ca ett år sedan. Blev en Fuel Ex (7), är väldigt nöjd med den.

Edit: skynda innan 2023 modellen kommer ;)

Ja nu skall man passa på när den ”gamla” modellen reas ut.

Senast ändrad:
Spännande, hoppas på en ny neuron, annars ser ju som sagt Occam eller fuel ex väldigt bra ut. Är de prima att köra stigcykling med om man glömmer nedförskörning för en stund?

Avskriver Spectral

Ska fortsätta kolla på Occam, fuel ex, marin och eventuellt nya neuron om det kommer. 140/130 slaglängd helst...Occam verkar riktigt bra

Senast ändrad:
Håller med MagerValp, en klassisk stigcykel helt enkelt. Klara det mesta utan att vara bäst på något liksom…

Jag köpte en occam efter en egen liknande tråd, grymt nöjd med den cykeln! 140/140 i slag gör att den klarar park med hopp lika bra som röda brötiga utförsstigar med massa sten. Utan att vara dålig på grusvägen!

Om det är mest plattförs du tänker cykla kanske nya top fuel eller scott spark kan vara något också. Aldrig testat själv dock

Jag köpte en occam efter en egen liknande tråd, grymt nöjd med den cykeln! 140/140 i slag gör att den klarar park med hopp lika bra som röda brötiga utförsstigar med massa sten. Utan att vara dålig på grusvägen!
Den verkar väldigt fin, hur är den på platta singletracks och brötiga platta stigar?

Ja, Top Fuel är väldigt nice o även Spark 900-serien är hur fin som helst. Likaså Stumpjumper (har testat alla) men dessa ligger oxå över budget om man nu vill ha en vettig spec.

Den verkar väldigt fin, hur är den på platta singletracks och brötiga platta stigar?
Jag tycker den har funkat bra även där! Jag va påväg att köpa en Scott Spark men är väldigt nöjd att jag tog denna med mer slaglängd då det blir väldigt stenigt på bergen här i Sundsvall.

Både fram och bakdämparen går att låsa om man har användning av det.

Det börjar landa i 130-140 slaglängd, Fuel ex 5 eller Orbea occam h30 med Marin Rift 2 som utmanare. Tack för alla bra tips.

Om inte Canyon kommer med en Neuron med modernare geometri.... prisvärda. Min Canyon från 2011 har hållt ihop sjukt bra.

Jag har efter mer tankar kommit fram till att jag kanske ska köpa något mer mot Downcountry än trailbike. Någon tipsade om Trek Top fuel och det är nog mer på den banan jag är inne nu då jag cyklar mestadels fjäll, flowiga stigar och en del uppför. Den utförskörning jag kör är av enklare sort (jämna byggda bikeparks och mindre hopp) och klaras säkerligen av dessa hojar också då de har uppdaterad geometri jämfört med min gamla hoj.

Trek Top Fuel 5
Rose Bike Ground Control 1
Merida One Twenty 400
Kona Process 134

Andra tips i den klassen som har en modern geometri och 120-130 mm och max typ 26000 spänn?

Polygon Siskiu D6-D7 verkar ge bra värde men var fasiken köper man dem?

Senast ändrad:
Jag har efter mer tankar kommit fram till att jag kanske ska köpa något mer mot Downcountry än trailbike. Någon tipsade om Trek Top fuel och det är nog mer på den banan jag är inne nu då jag cyklar mestadels fjäll, flowiga stigar och en del uppför. Den utförskörning jag kör är av enklare sort (jämna byggda bikeparks och mindre hopp) och klaras säkerligen av dessa hojar också då de har uppdaterad geometri jämfört med min gamla hoj.

Trek Top Fuel 5
Rose Bike Ground Control 1
Merida One Twenty 400
Kona Process 134

Andra tips i den klassen som har en modern geometri och 120-130 mm och max typ 26000 spänn?

Polygon Siskiu D6-D7 verkar ge bra värde men var fasiken köper man dem?

Ser ingen poäng i att köpa Top Fuel över Fuel Ex på instegsmodellen. Köper man de dyraste varianterna så får man nog en lättare och mer trampeffektiv hoj, mellan femmorna spelar det nog ingen roll. Tror t o m enklaste Top Fuel är tyngre eller lika tung som motsvarande Fuel Ex.

Och kostar som en 7 Fuel Ex
Intressant, det är ju bra pris på en fuel ex 5 och gillar den som en all-round hoj. Är inte det minsta orolig för att den ska stoppa mig nedför eller i parker...mer att jag vill veta att den är smidig och skön att köra längre turer på och på stigar...med och utan rötter. Gillar idén att kunna göra allt på en cykel....men mest stig och fjäll.

Fuel ex känns som en bra Volvo, gör allt bra men jag har inte cyklat någon ny modern cykel så har ju ingen aning.

Hej

En av alla köprådstrådar..fast kanske mer fråga om geometri och slaglängd. Jag har en 26 tum Canyon Nerve 2011 och har efter olycka för 4 år sedan börjat cykla MTB igen och det är underbart och jag vill nu uppgradera till en mer modern cykel med mer slaglängd för lite enklare bikeparks också. Jag har inte provat moderna Trailbikes så är väldigt ouppsjungen och där jag bor finns inga ställen att provköra de modeller jag kikat på.

Min gamla Canyon är XC-aktig med 120 mm slag och styrvinkel på 69 tror jag, sitter lite väl framåtlutad för min smak. En Fuel ex har 66 styrvinkel medan Canyon neuron har 67,5, är det någon skillnad eller knappt märkbart?

Jag kommer att 80% cykla stigar, rotiga stigar samt lite på fjällens stigar med sporadiska besök till enklare bikeparks där det finns doserade kurvor och mindre lekhopp. Letar en do it all-bike så långt det går med fokus på stig.

--Kravlista--
29 tum
Pris max 27000 cirka
Slaglängd 130-150
Cykeln ska gå att köpa från svensk webbshop eller Canyon/Rosebikes

Jag har kikat på hojar som dessa Trek Fuel ex5, Stumpjumper alloy, Orbea Occham H30, Canyon Neuron 5, Canyon Spectral 125, Rosebike root miller 1. Några inputs kring sittställning etc på dessa cyklar och hur de är på stigar? Jag förstår att de är helt okej nedför med lite hopp etc men då jag cyklar mestadels trails så är jag mer intresserad av hur de är på stig. Hur är det med stig cykling när man har uppåt 150 i slaglängd?

Neuron är jättefin och kanske det jag letar....do it all-bike.. men är den betydligt modernare än min gamla eller fortfarande lång reach och böjd sittställning?
Kan rekommendera Propain Hugene. Du får gå upp några tusenlappar i budget men kommer vara så värt det!

Fanns tom bilder på nätet hos handlare. Blir en 150/140 till gen6.

Finns massa info i tråden på Mtbr samt bilder. Väldigt lik EXe…
Visa bilaga 578869
Vill inte ha mer fjädring så kommer inte köpa nästa generation.

Jag som inte ännu kunnat provcykla något undrar över varför alla är negativa till Canyon Neuron. Den har 67,5 head angle vilket för mina äventyr borde vara helt okej....kör ju som sagt mestadels bara stig och om det blir besök några enstaka gånger till enklare bikepark snackar vi inga stora hopp etc.

Bra slaglängd, hyfsad vikt, bra pris. Borde ju vara en riktigt bra "downcountry"?

Vad är det i geometrin som är så "gammaldags" och dåligt med den om man kör mest stigcykling?
Är det seat tube angle som ställer till det ? Där är ju en polygon D7 annorlunda med 68,7 mot Canyons 74,5 Kanske Polygon D är mer modern kanske? Även om jag hade önskat mer slag än 120...

Neuron har relativt brant HA och flack ST samt kort reach vilket gör att den känns ganska lite, det var iaf min åsikt när jag hade en.

Har nyss kört en Neuron:ON i ngn vecka men den har ju samma geo som den vanliga. Den hojen var storlek large och hade en reach på 455 mm. Ungefär som det var på kortslagiga trail-hojar för en så där 5-7 år sedan eller nå't. Trots den korta reachen passade den mig på 185 cm, beroende på brant HA och flack ST som sagt.

Nackdelen med denna typ av geo är väl att hjulbasen blir lite kort men det behöver inte bara vara nackdelar med det.

Begränsningarna för mig med den hojen kändes när det blev riktigt brant där en längre hoj med flackare HA kanske hade gjort att jag cyklar istället för att gå ner med svansen mellan benen i vissa sektioner. Men då är jag en ganska medelmåttig åkare i sådan typ av terräng.

Inga fel alls på den hojen annars. Brukar vara bra komponenter från Canyon dessutom.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp