Stöldrisk vid pendling? Göteborg

emelie.

Medlem
Hej!

Ny här och letar cykel för pendling/träning/äventyr/skjutsa barn.. inser att jag nog egentligen borde haft två cyklar, men det har jag inte ekonomi till. Verkligen sugen på en gravel. Canyon? Det mesta är slut i små storlekar.. Frågan handlar egentligen om en vågar parkera en gravel utanför jobbet på Sahlgrenska, eller om den troligast blir stulen direkt? Ser inga andra bockstyren på parkeringarna men varenda kotte jag möter på cykelvägen verkar pendla på lvg, gravel eller elcykel. Hur gör folk? Får man bara finna sig i att pendla på hybrid om cykeln ska stå ute?

Hej!

Ny här och letar cykel för pendling/träning/äventyr/skjutsa barn.. inser att jag nog egentligen borde haft två cyklar, men det har jag inte ekonomi till. Verkligen sugen på en gravel. Canyon? Det mesta är slut i små storlekar.. Frågan handlar egentligen om en vågar parkera en gravel utanför jobbet på Sahlgrenska, eller om den troligast blir stulen direkt? Ser inga andra bockstyren på parkeringarna men varenda kotte jag möter på cykelvägen verkar pendla på lvg, gravel eller elcykel. Hur gör folk? Får man bara finna sig i att pendla på hybrid om cykeln ska stå ute?
Välkommen! :)

Jag pendlar på min LVG dagligen och cykeln står utanför jobbet. Däremot jobbar jag i utkanten på stan i ett industriområde så inte många "tillfällestjuvar" som går förbi. Har ett rejält kättinglås som hänger på jobbet och både ram och hjul är fastlåsta i ett stort cykelställ.

Vet dock inte ifall jag hade vågat ha cykeln ute i mer centrala Göteborg, förhoppningsvis finns det någon annan som har mer insyn i hur det funkar med cykel i stan.

Jag har en supersunkig gammal CX med fälgbroms. Den verkar jag få ha kvar. Hade jag haft en nyare cykel hade jag varit jävligt nervös nästan alltid.

Just Sahlgrenska verkar det gjorts räder vid senare åren - känner flera som blivit av med cyklar runt Sahlgrenska och medicinareberget.

Fin cykel dit - skaffa access till kulvert eller något förråd.
Alternativt köp en gammal men god raket som ser ut som stryk?

Tack för era svar! Jag får fortsätta leta på begagnatmarknaden efter en väl patinerad pendlarcykel.. trist att det är den krassa verkligheten. Kulvert och omklädningsrum rensas med ojämna mellanrum, så det funkar inte som varje-dags-lösning tyvärr.

föreslår som vanligt 26a eller brompton.

var oavsett noga med sittställning, utväxling, och lättrullande däck. glädjen med en sleeper väntar runt hörnet:)

föreslår som vanligt 26a eller brompton.

var oavsett noga med sittställning, utväxling, och lättrullande däck. glädjen med en sleeper väntar runt hörnet:)
Brompton är det ultimata pendlarvapnet, men också dyr som skam. Den käkar förmodligen upp hela budgeten och då faller både skjutsa barn, äventyr och träning för TS..

Edit: synd att kalla den dyr som skam. Den är dyr och bra, och då är den ju egentligen billig. Men även "billig" kan betyda "för dyr".

Brompton är det ultimata pendlarvapnet, men också dyr som skam. Den käkar förmodligen upp hela budgeten och då faller både skjutsa barn, äventyr och träning för TS..

Edit: synd att kalla den dyr som skam. Den är dyr och bra, och då är den ju egentligen billig. Men även "billig" kan betyda "för dyr".

Högt pris eller dyr/för dyr? De orden är väl inte synonymer.

Brompton-cyklar har (rätt) höga priser, ja, men är de dyra?
Nej, hävdar jag bestämt.

/Fedde

Kulvert och omklädningsrum rensas med ojämna mellanrum, så det funkar inte som varje-dags-lösning tyvärr.
Såna här 'osanktionerade cykelförråd' litar jag inte på av egen erfarenhet. Inte så att jag tror att cykeln skulle försvinna, men det kan närsomhelst komma förbud från högre upp mot att ställa cykeln i den där skrubben, trots att vaktmästaren eller nån annan tidigare hade sagt att det går bra.

Så det finns ingen vettig cykelparkering på Sahlgrenska? Kostar väl "ingenting" att sätta upp en bur med lås nånstans? Jag rekommenderar att den sätts precis bredvid det populäraste rökar-hänget. Då får man gratis övervakning också. Nåja, rökarna kanske aldrig tittar upp från sina telefoner, men det inser kanske inte tjuvarna.

Lånar denna tråden och frågar hur det ser ut med cykelförvaring på Lindholmspiren? Finns garage? Kommer börja jobba där i science parken senare i vår. Kan också passa på att fråga om det är mardröm att pendla genom stan med bockstyre? Håller på att välja mellan gravel/hybrid och utgår från Kallebäck.

Kan också passa på att fråga om det är mardröm att pendla genom stan med bockstyre? Håller på att välja mellan gravel/hybrid och utgår från Kallebäck.
Längs med Mölndalsvägen kan man blåsa på lite och det kan nog vara mysigt att kunna krypa ihop lite i vinden där, men från och med Korsvägen så blir det en strid ström av rödljus och rejält med trafik.

Längs med Mölndalsvägen kan man blåsa på lite och det kan nog vara mysigt att kunna krypa ihop lite i vinden där, men från och med Korsvägen så blir det en strid ström av rödljus och rejält med trafik.
Fast väljer man rätt väg är det egentligen bara förbi Centralen det är total misär. Mölndalsvägen-Skånegatan-Slussgatan hade jag kört. Centralen är misär. Sen från bron är det en del byggarbeten bort mot Lindholmen för nya spårvägen där men det är ett övergående problem.

Fast väljer man rätt väg är det egentligen bara förbi Centralen det är total misär. Mölndalsvägen-Skånegatan-Slussgatan hade jag kört. Centralen är misär. Sen från bron är det en del byggarbeten bort mot Lindholmen för nya spårvägen där men det är ett övergående problem.
Jag tänkte snarare Stenpiren och Älvsnabbare. Håller med om Centralen.

Tack för input! Låter egentligem som en ganska trist pendlingssträcka om man vill blåsa på i bocken. Klarar mig antagligen på trist hybrid men blev väldigt sugen på denna då jag har 10% extra rabatt t.o.m ikväll: https://www.cykloteket.se/sv/articles/1.385.91282/superior-x-road-comp-gr

Verkar otroligt prisvärd för 13,5k?
Kommer behöva ta mig ut till torslanda ett par gånger i veckan också iofs...choices, choices... :)

Tack för input! Låter egentligem som en ganska trist pendlingssträcka om man vill blåsa på i bocken. Klarar mig antagligen på trist hybrid men blev väldigt sugen på denna då jag har 10% extra rabatt t.o.m ikväll: https://www.cykloteket.se/sv/articles/1.385.91282/superior-x-road-comp-gr

Verkar otroligt prisvärd för 13,5k?
Kommer behöva ta mig ut till torslanda ett par gånger i veckan också iofs...choices, choices... :)
Jag har pendlat på en CXi typ 10 år och tycker egentligen det varit toppen även i stan. Det är trevligt att vara smal när man trixar sig fram. Jag tröttnade mest på fälgbromsarna till slut i ärlighetens namn och provar rakt styre nu, men det är inte riktigt samma sak..

Lånar denna tråden och frågar hur det ser ut med cykelförvaring på Lindholmspiren? Finns garage? Kommer börja jobba där i science parken senare i vår. Kan också passa på att fråga om det är mardröm att pendla genom stan med bockstyre? Håller på att välja mellan gravel/hybrid och utgår från Kallebäck.
Det finns cykelgarage i källaren som var både anonymt uppmärkta och förskonade från stölder när jag jobbade där för några år sedan. Men även om det är låst är det många som har access, så jag skulle inte ställa fincykeln där. Men klart bättre än utomhus på Lindholmen, där vinkelslipas det regelbundet och tänk inte tanken att lämna något över natten...

Tillbaka
Topp