Ram som är kompatibel med fyrkants vevlager

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum

Tob

Aktiv medlem
Är lite vilsen i vevlagerdjungeln och vänder mig till Happyexpertisen.

Söker man efter ram för fyrkants vevlager (square taper) får man mycket träffar på BSA 68mm.
Är man begränsad till det eller finns det fyrkant vevlager till fler BB standarder?
Någon speciell standard som är mer lämplig eller direkt omöjlig för detta?

Min tanke är att använda delar jag har liggande och söker efter någon rolig ram att använda.

Senast ändrad:
Menar du 68 istället för 86mm. 68mm engelsk gänga på vevlagerhylsan är vanligt så ditt vevlager passar det. Billigare att köpa nytt vevparti och lager än köpa ram.

Menar du 68 istället för 86mm. 68mm engelsk gänga på vevlagerhylsan är vanligt så ditt vevlager passar det. Billigare att köpa nytt vevparti och lager än köpa ram.
Tack. Självklart menade jag 68 mm.
Ramen jag har använt är en gammal stålram som jag tröttnat på. Ful och dåligt omlackad.

Då finns det massor att välja mellan så länge resten av delarna passar.
Ja övriga delar har jag koll på.
Det jag är inne på är om fyrkants vevlager som jag behöver till vevpartiet kommer ställa till det med vissa ramar.
Jag ska inte använda mitt gamla vevlager.
Tänker ett nytt som finns till ramen jag köper. Frågan är bara om det går om jag tex hittar en ram med tex Bb standard BB386 eller BB30.

Senast ändrad:
Nej det finns inte till nyare standarder. Du får matcha vevlagret till ramen och till vevarna. Vad för vevar har du nu?

Nej det finns inte till nyare standarder. Du får matcha vevlagret till ramen och till vevarna. Vad för vevar har du nu?
Tack för info. Tänkte det skulle finnas begränsning vid nyare ramar.
Jag har ett fint Sugino vevparti eller ett singlespeed vevparti som jag tänkt använda beroende på hur jag tänker bygga.
Så då är det en ram med BSA eller annat gängat som gäller då?

Tack för info. Tänkte det skulle finnas begränsning vid nyare ramar.
Jag har ett fint Sugino vevparti eller ett singlespeed vevparti som jag tänkt använda beroende på hur jag tänker bygga.
Så då är det en ram med BSA eller annat gängat som gäller då?
Ja, gängat vevhus måste du ha om du vill använda ett fyrkantslager. Däremot finns det nya fyrkantslager att tillgå för olika gängor (fransk, ITA, BSA). Tänk på att det finns olika standarder också på fyrkantslager, de vanligaste är JIS (Japanese Industrial Standard) och ISO (Internationella standardorganisationen). Sugino Mighty-vevar, exempelvis, har en standard som ligger nära ISO.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, gängat vevhus måste du ha om du vill använda ett fyrkantslager. Däremot finns det nya fyrkantslager att tillgå för olika gängor (fransk, ITA, BSA). Tänk på att det finns olika standarder också på fyrkantslager, de vanligaste är JIS (Japanese Industrial Standard) och ISO (Internationella standardorganisationen). Sugino Mighty-vevar, exempelvis, har en standard som ligger nära ISO.
Bra info! ?
Ska kolla på vevpartierna om det står nånting om det. Är ganska säker det står ISO på singlespeedvevarna.

Tillbaka
Topp