Zebb
Aktiv medlem
Tips, lagning av shimano-bladder
Jag råkade spräcka blåsan i mina XT-bromsar när jag skulle trycka tillbaka kolvarna utan att öppna vätskebehållaren för ett tag sedan. Det finns artikelnummer på delen (iaf till xtr) men shimano verkar inte sälja den löst. Så jag köpte ett komplett bromshandtag (BL-MT200) på bikester för 85 spänn och bytte. Det funkar utan problem.
Tänkte att jag skulle tipsa om detta då jag läst om flera som köpt ett nytt bromshandtag istället för att byta blåsan.
Man behöver endast lossa på den lilla stoppskruven på undersidan några varv för att få bort pluggen där blåsan sitter. Pluggen sitter ganska tight på XT-bromsen men bänder man lite försiktigt med en tunn skruvmejsel runt om så går det utan att förstöra något.
Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.
Tänkte att jag skulle tipsa om detta då jag läst om flera som köpt ett nytt bromshandtag istället för att byta blåsan.
Man behöver endast lossa på den lilla stoppskruven på undersidan några varv för att få bort pluggen där blåsan sitter. Pluggen sitter ganska tight på XT-bromsen men bänder man lite försiktigt med en tunn skruvmejsel runt om så går det utan att förstöra något.
Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.