Hur stora däck kan jag ha?

Slowjamz

Medlem
Rekommenderad däckbredd i specen är 23-60 mm (även om 60 mm på i18 känns ganska saftigt…?).

Hur mycket plats har du i ramen?

Har en sån canyon cross från 2016. Du får precis plats med 42 mm däck bak tror jag. Men då kan du inte växla för framväxeln drar ner i däcket. Men 37 fungerar fint. Fram klart större utrymme.

Litet off, och det kanske tagits upp redan: Hur stor är skillnaden i yttre diameter på ett hjul med säg 28 mm:s däck jämfört med säg 24 mm. Kanhända påverkar det hastigheten?

Litet off, och det kanske tagits upp redan: Hur stor är skillnaden i yttre diameter på ett hjul med säg 28 mm:s däck jämfört med säg 24 mm. Kanhända påverkar det hastigheten?
Om du håller samma kadens och kör på samma utväxling, så lär det gå lite fortare med större (högre) däck.

Det borde att väl kunna räkna ut själva. (622 + 2x28)/(622 + 2x24) = 1.012 med antagandet att däck är lika höga som breda och komprimeras inte. Bredare däck brukar man köra med lägre tryck, så jag tror att verkliga skillnaden ligger närmare 1,0%.

Då blir ju ett "hjul" s a s större. Det är kanske där stora vinsten ligger?
För oss idioter med våra små rundor kanske 1 % inte låter så mycket, men om man håller 40 knyck i snitt i 250 km, ett par gånger i veckan, och dessutom ska försörja sig på det...

Då blir ju ett "hjul" s a s större. Det är kanske där stora vinsten ligger?
För oss idioter med våra små rundor kanske 1 % inte låter så mycket, men om man håller 40 knyck i snitt i 250 km, ett par gånger i veckan, och dessutom ska försörja sig på det...
Du behöver fortfarande producera samma effekt för samma hastighet, det är bara utväxlingen fottramp->vägsträcka som ändras. (För den petige: jo, aero- och vikteffekter på att gå från t.ex. 25mm till 28mm spelar in men det bortser jag ifrån här)

För varje tramptag kommer du längre. Det är bara vid acceleration någon liten extra kraft kan behövas.
Minns höghjulingarna! De var otympliga på många sätt, men rasande snnabba, medan t ex en trehjuling (för barn) är svår att få fart på.

För varje tramptag kommer du längre. Det är bara vid acceleration någon liten extra kraft kan behövas.
Minns höghjulingarna! De var otympliga på många sätt, men rasande snnabba, medan t ex en trehjuling (för barn) är svår att få fart på.
Du får repetera fysiklektionerna ifrån skolan tyvärr. Omkrets på hjul är (utöver vikt och aero) bara en utväxlingsfråga för hastighet vs. insats.

Så du menar att ett trampvarv på barnens trehjuling för en lika långt som ett trampvarv på höghjulingen? Har du någon film på när du visar detta (i fysiksalen)?

Tillbaka
Topp