Vevlager - hur hitta rätt

Hjääälp! Jag lyckas inte hitta vettig info för vevlager.
Adapter - finns det? Kan jag köpa vevparti för BBR60 och få det att passa i en ram BB86?
Finns det kompatibilitets listor eller annat?
Bikeradar har en ”Complete guide to bottombracket standards”. Hittar dock inget om adapter där.
All hjälp och tips tas tacksamt emot

Ett vevlager har två gränssnitt, ett mot ramen och ett mot vevpartiet.
Shimano BBR60 är gjort för vanlig BSA (gängad) i ramen och Shimano 24 mm vevparti.
BB86 (press fit) är en annan standard (av många) för interfacet i ramen.
Man undviker helst adaptrar. Köp ett vevparti med tillräckligt lång axel för 86 mm bred vevhylsa och ett vevlager som är för BB86 och vevpartiet.

Tack för svar. Så jag tolkar - och nu pratar jag landsväg inte MTB- att det finns olika långa axlar och olika diameter. Jag trodde att ett vevparti var gjort för en viss standard och en endast.

Tack för svar. Så jag tolkar - och nu pratar jag landsväg inte MTB- att det finns olika långa axlar och olika diameter. Jag trodde att ett vevparti var gjort för en viss standard och en endast.
Ja en specifik modell av vevparti brukar inte finnas i olika versioner med olika axlar och diameter.

Vilket vevparti har du? Och har din ram bb86?

På min cykel har jag adapter från BB30 vevlager till shimano vevparti, det fungerar ok. Så i vissa fall finns adaptrar som fungerar.

Precis som @Stumpy säger har vevlagren olika gränssnitt (eller vad man nu vill kalla det).
  1. Gängan för vevhuset (ITA, BSA, fransk, schweizisk och Fauber är de jag har stött på).
  2. Bredden på vevlagret (68, 70, 73 mm o s v)
  3. Bredden på axeln (113, 118, 127,5 o s v)
Modernare vevlager verkar inte ha olika axelbredd (höhö) på samma sätt, men så fort det handlar om fyrkantslager eller helgjutna vevpartier är det ett viktigt mått.

Ramen är en BB86.
Planen var att montera 105 FC-R7000 Hollowtech II. Den har en diameter på 24mm och shimano rekommenderar SM-BBR60 eller SM-BB72-41B press fit.
Kan jag då inte ta ett vevlager BB86 med en inre diameter på 24mm och köra detta vevlager?

Letar vevlager en Scott 2018 och idag sitter GXP, press fit integrated, shell 41mm x 92mm. Någon som kan tipsa om var man köper "bra" lager? Endast lager tänker jag.

Tillbaka
Topp