Byta låskolv på ett ramlås

EnJoker

Aktiv medlem
Hittade en gammal cykel från skroten som jag tänkte fixa upp ramen på. Frågan är bara hur jag ska göra med det fastsvetsade ramlåset, går det att byta ut låskolven i en sådan? Hur får jag ut den gamla kolven?

Tack för svar!

Ta inte Miss Lycka på för stort allvar. Av alla hans inlägg på forumet är de som är längre än en mening möjliga att räkna på dina händers fingrar.

Beror på vad det är för lås. Framförallt de så populära runda skålarna, med låset på ena sidan, och "pinnen" roterande i andra är enkla att byta låset på. Det gamla låset är det till att vålda ut, det sitter med klackar som låser mot skålens sidor, så det är aldrig helt enkelt, jag har knackat ut något med dorn genom hålet "pinnen" ska in igenom.
Det är värre med det nya låset. Det måste plockas ut ur ett nytt lås utan att man skadar det. Dremel och kapskiva är nog det enklaste, om man inte har tur, och har tillgång till en hel hög så man kan hitta ett där låset sitter lite löst, och kan lirkas ut utan för mycket våld. (den turen har jag kanske haft en gång)
Det har varit svårare att byta den andra delen, mekanismen med pinnen... Vanligtvis behövs inte det dock.
B!

Mr B skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är värre med det nya låset. Det måste
> plockas ut ur ett nytt lås utan att man skadar
> det. Dremel och kapskiva är nog det enklaste, om
> man inte har tur, och har tillgång till en hel
> hög så man kan hitta ett där låset sitter lite
> löst, och kan lirkas ut utan för mycket våld.
> (den turen har jag kanske haft en gång)
> Det har varit svårare att byta den andra delen,
> mekanismen med pinnen... Vanligtvis behövs inte
> det dock.
> B!

Jag har framgångsrikt köpt det nya låset löst hos cykelhandlare o låshandlare, utan hela bygeln att vålda ut det från.

jomper skrev:
> Ta inte Miss Lycka på för stort allvar. Av alla
> hans inlägg på forumet är de som är längre
> än en mening möjliga att räkna på dina
> händers fingrar.

Fast de få som är längre är oftast inte helt dumma :)

Edit:
Ok, jag hittade inte ett enda...

Senast ändrad:
Wow, en cykelreparation jag aldrig tänkt på att prova - det var längesen jag stötte på en sån.

Jag har beställt ny nyckel via en handlare ngn gång, men annars har jag nog mest låtit vinkelslipen tala. Om jag anstränger mig ordentligt KANSKE jag kan minnas ett lås där jag faktiskt sett hur ett byte skulle kunna tänkas gå till. Men de flesta har sett så läskigt välförseglade ut att jag aldrig brytt mig om att klura på det.

Basta's låsdel säljs som en reservdel när den gamla låsinsatsen är defekt.
Är bara "låshuset" kvar och rensat ör det ju bara att pressa dit det och de nya läsklackarna håller det på plats.

Bilagor

• Basta låsinsats.gif
    Basta låsinsats.gif
    8.9 KB · Besök: 2,465
Skulle varit bra med en bild, men om det är tex en Crescent, och låskolven är i upplåst läge kan det gå att bara knacka ur en sprint o därefter montera en ny låskolv i ramen. har gjort det en gång för ca 30 år sedan..:)

Miss Lycka skrev:
> Man ska inte lämna ut tricken så att folk&fä
> kan fixa ett blocklås.

Nä huvaligen. Tänk om folk&fä springer runt o reparerar blocklås. hemska tanke.

Nja, om cykeln är låst funkar inte "tricket" dessutom ser lås annorlunda ut idag så det är inte speciellt "het" information för cykeltjyvar ?!

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Basta's låsdel säljs som en reservdel när den
> gamla låsinsatsen är defekt.
> Är bara "låshuset" kvar och rensat ör det ju
> bara att pressa dit det och de nya läsklackarna
> håller det på plats.

*nickar* Märkligt nog har det "alltid" varit billigare med ett komplett lås, än lösa låsdelar, av någon anledning. Det kan ha ändrat sig i dagsläget, är ett par år sedan det var aktuellt för min del.
B!

Miss Lycka skrev:
> eller snor cyklar.

Berätta inte för dem vad en vinkelslip är. Det vet de nog inte. De är upptagna av att reparera ramlås från 80- och 90-talen. Varför vet ingen eftersom de inte kommit på hur man bryter upp dem än.

Tillbaka
Topp