Cykelvagn Hamax Avenida problem!

Hallå!

Har en cykelvagn, en Hamax Avenida för att vara exakt. Har precis bytt däck på båda hjulen då dom gamla var slitna efter mycket cyklande. Tog barnen på en tur och när vi var färdiga och tagit oss hem upptäckte jag att någonting är tokigt med vagnen. Däcken går emot ramen och ramen var alldeles svart intill hjulen av gummi som lossnat. Jag har aldrig packat den tyngre än angiven maxvikt och självklart alltid kört försiktigt. Däcken är i precis samma dimension som dom tidigare. Varför nuddar däcken ramen!? Är det normalt vid byte av däck? Vad kan jag göra? Går det att laga öht? Vad händer om jag fortsätter cykla, smäller däcken då? Tittat på vagnen men förstår/hittar inte problemet! Vågar absolut inte ta ut barnen förtän det är åtgärdat! Hjälp, snälla!

Ett långskott bara; om hjulen är assymeterisk byggda och de bytte sida vid däckbytet kan gummit hamna närmare vagnssidan. För du har väl lika däckdimension på de nya som de gamla däcken?

Verkar som att du har rätt. Provade att sätta på det gamla däcket och det är god marginal innan det går emot ramen… Hur kan det vara så?

Det kan enkelt vara så. Däcksmått är inte noggranna till millimeter när det gäller bredden.

Ena tillverkarens 2.4" kan vara lika brett som annans 2.5". Till och med samma tillverkare, samma modells däckbredd kan varieras mellan två exemplar om de kommer från olika partier. Sedan kan man sätta ett däck på två olika fälgar med olika inre bredder och få olika dimensioner på de uppblåsta däcken.

Ett exempel: jag köpte två Continental TourRide. Det tydde "38 mm" på det ena och "32 mm" på det andra. När jag satt dem på fälgarna och mätte hjulsbredder fick jag 32 mm respektive 28 mm.

Du kan prova själv med ett papper. Böj det med lite olika avstånd mellan "ändarna" och se hur bredden ändras.

Om frågan är varför inte alla däck mäts på samma sätt så har jag inget bra svar på det.

Okej, så hur kan jag isåfall veta vilket däck som faktiskt passar?
Cykelramstillverkare och cykelgaffelstillverkare brukar ange max däckbredd som deras produkter kan rymma i. Då brukar man specificera gränser med generösa marginaler som tar hänsyn till variation mellan däck, säkerhetsmarginal för lera och flex.

Samma information om max däckbredd bör finnas för cykelvagnar.

Annars kan man försöka reklamera däck eftersom man blivit vilseledd i produktbeskrivningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp