[Turtips] Hacksta MTB-spår

Ja den är verkligen värd ett besök! Riktigt rolig om man gillar flowig fin stig men klarar sig utan massor med rötter och skak. Perfekt för nybörjare eftersom underlaget är fint men riktigt utmanande för andra också om man gasar på.

Funkar bra oavsett cykel - jag har satt ungefär lika snabba tider med en helstel Nishiki från 90-talet, som med modern HT och med min15kilos Stumpjumper med traktordäck.

Grym bana - älskar flowet och att det går att hålla hög fart. Toppen med A o B-spåren, mkt roliga hopp o svårare partier. Roligaste jag cyklat i Sverige på några år!

Genomförs underhåll på spåret nu. Från straxt innan starten och fram till första passagen av ledningsgatan är det utkört lite högar med grus och ganska icke cyklingsbart just nu.
Vet inte om man kan hitta info om detta spår någonstans på nätet. Detta märkte jag när jag kom cyklandes idag helt enkelt (Bor en bit ifrån så cyklar alltid andra halvan som transport/uppvärmning till starten)
Gissar att dom ska fylla på med grus varvet runt då det är rätt uppkört på en del ställen runt hela banan just nu

Det vore väldigt intressant att veta vad som hände med det röda spåret som också skulle byggas i hacksta, det har varit väldigt tyst om det sen det första spåret blev klart ?
någon som har hört något? Jag har mejlat Österåkers kommun men inte fått någon respons ?

Stor del av banan avstängd pga skogsavverkning nu, men skyltning om detta är bristfällig. Jag åkte hela slingan idag och kan konstatera att stora delar av banan inte bara är stängd, utan FÖRSTÖRD. Skogsbolaget har gått totalt frenzy :(. Hoppas att den återställs!

Körde också där idag. Vissa sträckor var ... utmanande.
20221009_220333.jpg

Stor del av banan avstängd pga skogsavverkning nu, men skyltning om detta är bristfällig. Jag åkte hela slingan idag och kan konstatera att stora delar av banan inte bara är stängd, utan FÖRSTÖRD. Skogsbolaget har gått totalt frenzy :(. Hoppas att den återställs!
Känns jäkligt tråkigt att kommunen verkar ha glömt bort att dom byggt spåret för jag tycker underhållet är under all kritik över lag, men detta är fruktansvärt mycket sämre än vanligt ? förstår inte varför det inte fortsätta satsa när man väl börjat.. Man får även noll respons från dom vid frågor rörande mtb

Det är inte granbarkborren som dödat en mängd granar? Skogsbolagen uppmanas att avlägsna angripna träd pga risken att de skall falla över förbipasserande, byggnader, elledningar mm.

I Rinkebyskogen är många granar angripna och träd har fallit. Kommunen har anlitat skogsavverkare som rensat kring anlagda stigar, men stammarna ligger kvar.

Det är inte granbarkborren som dödat en mängd granar? Skogsbolagen uppmanas att avlägsna angripna träd pga risken att de skall falla över förbipasserande, byggnader, elledningar mm.

I Rinkebyskogen är många granar angripna och träd har fallit. Kommunen har anlitat skogsavverkare som rensat kring anlagda stigar, men stammarna ligger kvar.
Kommunen håller på och skapar brynzoner runt om i hela kommunen ? det förstörs en hel del stig tack vare det tyvärr

Det låter väl rätt bra iofs, men man får hoppas att spåret återställs efteråt och att det inte tar för lång tid.

I Trastsjöskogen verkar de ha ambitioner att återställa det som maskinerna har kört sönder. Många ställen som var helt hopplösa är okej nu. Ett par kilometer stig har de lagt ut flis på, så tanken är väl att det ska öka tillgängligheten.
Jag antar att de kommer att fixa till Hackstaspåret också, så det löser sig nog på sikt. Men jag såg ingen information vid spåret, vilket hade varit bra. På ett ställe, efter en kurva som föregås av en nerförsbacke, låg en trave stockar och där fick jag stopp med någon meter tillgodo. Och jag är knappast en av de snabbaste i spåret. Jag har bett kommunen att sätta upp varningsskyltar. (Alternativt ha en ambulans stand-by ?)

Ett par kilometer stig har de lagt ut flis på, så tanken är väl att det ska öka tillgängligheten.
Är detta bekräftat? Såg nästan ut som kommunen planerade att anlägga nytt motionsspår eller skidspår, men jag följde aldrig flisstigen så jag vet inte var den tar vägen?

Som tillfällig hundinnehavare passade jag på att promenera längs flisen (att cykla på den är som att cykla på en mjuk madrass) och det är ingen slinga. Flisstigarna börjar i Björksättra och slutar i det nya området, Valsjöskogen eller vad det nu heter. Så min spontana analys var att det handlar om tillgänglighet snarare än om ett dedikerat motionsspår. Men bekräftat, nej.

Jag kan förstå att det ibland behöver ske arbeten i skogen, men det är rätt uppenbart att gänget som utfört det inte direkt ansträngt sig ens vid de ställen det är uppenbart att det skulle gå att tex lägga stockar 1 meter bort för att inte bara frigöra, utan också inte fysiskt ta sönder, spåret.

Kanske är det så att man vill förhindra obehörigas närvaro under pågående arbete, men tycker att det enkelt hade kunna göras med ett par laminerade varningslappar istället.

Norra delen är helt okörbar men södra gick att åka 20221014 med reservation för kullen närmast frisbeebanan, jag vek av innan.

Idag körde jag Hacksta för första gången på länge. Det såg bra ut! Inga problem att rulla runt hela spåret i snön. Inget ris eller stockar i vägen. Stigen verkade inte sönderkörd heller (med reservation för att det var lite svårt att se detaljer under snön).

Bilagor

• 1CA00BF2-616D-4565-980F-406FDBCE2353.jpeg
    1CA00BF2-616D-4565-980F-406FDBCE2353.jpeg
    499 KB · Besök: 110
Idag körde jag Hacksta för första gången på länge. Det såg bra ut! Inga problem att rulla runt hela spåret i snön. Inget ris eller stockar i vägen. Stigen verkade inte sönderkörd heller (med reservation för att det var lite svårt att se detaljer under snön).
J*vligt manligt att skita i vad som göms under snön imho, ba’ kötta! :) Jag trodde jag skulle köra Hacksta i går kväll mha pannlampa och lampa på styret men fegade ur och cyklade elljusslingan istället, astrist men upplyst. Inte så j*vla manligt kanske..

J*vligt manligt att skita i vad som göms under snön imho, ba’ kötta! :) Jag trodde jag skulle köra Hacksta i går kväll mha pannlampa och lampa på styret men fegade ur och cyklade elljusslingan istället, astrist men upplyst. Inte så j*vla manligt kanske..
Njae, så häftigt var det inte direkt. Dessutom var det några spår före (dubbdäck - kändes extremt överflödigt) så det var lätt att se ungefärliga hinder. Utan spåren hade det nog varit några små felkörningar tror jag, men kändes inte som någon fara med underlaget i sig.

Superkul idag första gången runt Hacksta MTB spåret. En medalj till initiativtagaren och alla de som jobbar med att banan underhålls. Tack!!

Spåret är i mycket gott skick. Åkare har dessutom börjat ”finslipa” lite på nya features osv. Kommunen har dessutom lagt ut nytt grus som i sin tur stärkt upp alla berms. Rekommenderar starkt nu.

Tillbaka
Topp