Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har under många år åkt bil fram och tillbaka ute på E18, men har varit nyfiken på att cykla där, men osäker på om det skulle vara möjligt.Bra utrett!
Grusvägen jag cyklade på går precis utanför skjutfältet, det var många skyltar som varnade för det på andra sidan av diket.På grusvägen paralellt med E18 inne på skjutfältet har man åkt mkt terrängbil 20.
+1cyklade nästan exakt sådär i juli, och det var förvånansvärt fin cykling hela vägen!
Felnavigering från min sida, men när jag cyklade tillbaka från Karlskoga såg jag att det fanns en cykelbana där närmast E18.men jag tog inte kroken in till våtsjötorp.
Allmän missuppfattning.. men.. cykla gärna av E18 =)Frågan är ju dock, varför cyklar man till Karlskoga? (tätorten som gud glömde) och inte bara därifrån? ;)
Om du med "man" menar mig har jag förklarat det redan i #4Frågan är ju dock, varför cyklar man till Karlskoga? (tätorten som gud glömde) och inte bara därifrån? ;)
Ja det verkar ju inte som Karlskoga är glömt. Snarare tvärtom. Nu planerar dom ju bygga "Nobelbanan" mellan Stockholm och Oslo, och nya stationen kommer vara i södra Karlskoga med en bro över Möckeln. Läs mer på https://nobelbanan.se/Frågan är ju dock, varför cyklar man till Karlskoga? (tätorten som gud glömde) och inte bara därifrån? ;)
Ja det verkar ju inte som Karlskoga är glömt. Snarare tvärtom. Nu planerar dom ju bygga "Nobelbanan" mellan Stockholm och Oslo, och nya stationen kommer vara i södra Karlskoga med en bro över Möckeln. Läs mer på https://nobelbanan.se/
Jag kanske är helt blind men läser man dokumentet "FAQ ..." så ser det ut som att alla tänkbara alternativ går söder om Möckeln, dvs inte ens i närheten av Karlskoga tätort. Vart finns informationen om en station i södra Karlskoga?Ja det verkar ju inte som Karlskoga är glömt. Snarare tvärtom. Nu planerar dom ju bygga "Nobelbanan" mellan Stockholm och Oslo, och nya stationen kommer vara i södra Karlskoga med en bro över Möckeln. Läs mer på https://nobelbanan.se/
Det gör ju redan E18, vilket självklart inte är en ursäkt för att göra det ännu värreDet riskerar bli mycket fin natur och stigcykling som styckas upp längs den där banan.
Denna sträcka har varit på tapeten att bygga ut under hela min livstid så det är väl dags att de täpper igen hålet i vårt järnvägsnät en gång för alla trots eventuella risker i att kapa av tidigare rutter av fritidstyp oavsett om det är för vandrare, cyklister, ryttare eller de sistnämnda bilisterna som kommer klaga mest.Det riskerar bli mycket fin natur och stigcykling som styckas upp längs den där banan.
Det går att dra järnvägen bredvid E18 istället för att försämra en redan väldigt hotad natur för all framtid. Tyvärr är det alltid natur som ska offras. Till slut blir det ingen sammanhängande fungerande natur kvar om alla byggprojekt och timmeråkrar får högre prioritet än natur gång på gång i hundratals år.Denna sträcka har varit på tapeten att bygga ut under hela min livstid så det är väl dags att de täpper igen hålet i vårt järnvägsnät en gång för alla trots eventuella risker i att kapa av tidigare rutter av fritidstyp oavsett om det är för vandrare, cyklister, ryttare eller de sistnämnda bilisterna som kommer klaga mest.
Jag håller faktiskt med även om det kanske lät som att jag argumenterade emot eller bara köpte planerna för bygget som de presenteras. Uppenbarligen har vi klarat oss utan denna järnvägssträcka så länge vi ockuperat detta nordliga land och då klarar vi oss säkerligen framöver också, men om man ska bygga så är det helt klart bättre att dra det bredvid E18 då redan är ett stort sår i naturen.Det går att dra järnvägen bredvid E18 istället för att försämra en redan väldigt hotad natur för all framtid. Tyvärr är det alltid natur som ska offras. Till slut blir det ingen sammanhängande fungerande natur kvar om alla byggprojekt och timmeråkrar får högre prioritet än natur gång på gång i hundratals år.
Oslo-Stockholm 2.55 AB har tagit fram flera alternativa sträckor. Huvudlinjen verkar vara den s k "svarta" linjen som mestadels följer E18 men viker av söder om Våtsjön, med bro över Möckeln och en ny station vid Storängen köpcentrum i Karlskoga (men hyfsat nära Degerfors och där går redan cykelväg och buss). Att gå in i centrala Karlskoga är uteslutet pga känslig bebyggelse. Som alla verkar hålla med om, sorry alla lekhyttebor och Villingsbergsbor, är miljön redan förstörd där av motorväg och skogen norrut otillgänglig pga skjutfält. Denna sträcka är spikrak mellan Örebro och Kristinehamn (glappet i järvägsnätet) varför man öht vill bygga nobelbanan. Största nackdelen är dock att den är dyrast, därför har man hittat andra "korridorer" i en omväg söder om kilsbergen, genom byar med högt kulturvärde och fornlämningar, där landskapet kommer delas igen vilket avgränsar och stänger in kultur, natur och vilda djur som redan har små arealer. Ingen vill ha spåret genom sin egen hustomt men första alternativet verkar mest logiskt, och så finns plan 0, att låta det vara som det är. Nobelbygget ligger 10 år fram och kanske inte ens blir av. Det saknas ännu finansiärer.Jag kanske är helt blind men läser man dokumentet "FAQ ..." så ser det ut som att alla tänkbara alternativ går söder om Möckeln, dvs inte ens i närheten av Karlskoga tätort. Vart finns informationen om en station i södra Karlskoga?