[Turtips] Lekhyttan till Karlskoga

Jag har under många år åkt bil fram och tillbaka ute på E18, men har varit nyfiken på att cykla där, men osäker på om det skulle vara möjligt.
När jag för flera år sedan cyklade Vänern Runt, med start/mål i Örebro, gick rutten en bra bit söderut och undvek helt den här sträckan.
Men nu vet jag att det går och att det är lättcyklade grusvägar (till största delen).
På grusvägen paralellt med E18 inne på skjutfältet har man åkt mkt terrängbil 20.
Grusvägen jag cyklade på går precis utanför skjutfältet, det var många skyltar som varnade för det på andra sidan av diket.

Om man ska via Örebro kan jag rekommendera gamla banvallen mellan Örebro och Latorpsbruk. Passar man på vid solnedgången kan det bli en magisk liten cykelupplevelse.

Skjutfältet i norr om E18 är oftast stängt men vissa dag är det möjligt att cykla där, riktigt trevligt de få gånger jag provat Men kolla först när det är öppet
Annars kan ta sig över på södra sidan av E18 om man vill göra turen längre

❤️ Håller med. Jag har cyklat den vägen ganska mycket och det är faktiskt väldigt trevligt när det ser så där somrigt ut och inte är skare, de plogar nämligen inte. Och passagerna gör det omöjligt för andra fordon än cykel att komma fram överhuvudtaget, såvitt jag vet. Meningen med min tråd "olagligt" var att lyfta frågan då jag kände mig som en totalt ensam cyklist här, och få gensvar om fler liknande, undermåliga delar av sveriges vägnät, vilket jag också fick, och det blev en massa diskussioner om man ska bygga för nåt annat än bilism i Sverige eller inte. Jag är fortfarande nyfiken på Karlskoga-Kristinehamn. Där verkar det mycket värre. Cyklar folk på E18 där?

Bilagor

• 20260416_080844.webp
    20260416_080844.webp
    304.4 KB · Besök: 14
  • 20260416_105933.webp
    20260416_105933.webp
    609.9 KB · Besök: 14
Senast ändrad:
Frågan är ju dock, varför cyklar man till Karlskoga? (tätorten som gud glömde) och inte bara därifrån? ;)
Ja det verkar ju inte som Karlskoga är glömt. Snarare tvärtom. Nu planerar dom ju bygga "Nobelbanan" mellan Stockholm och Oslo, och nya stationen kommer vara i södra Karlskoga med en bro över Möckeln. Läs mer på https://nobelbanan.se/

Ja det verkar ju inte som Karlskoga är glömt. Snarare tvärtom. Nu planerar dom ju bygga "Nobelbanan" mellan Stockholm och Oslo, och nya stationen kommer vara i södra Karlskoga med en bro över Möckeln. Läs mer på https://nobelbanan.se/
Jag kanske är helt blind men läser man dokumentet "FAQ ..." så ser det ut som att alla tänkbara alternativ går söder om Möckeln, dvs inte ens i närheten av Karlskoga tätort. Vart finns informationen om en station i södra Karlskoga?

Det riskerar bli mycket fin natur och stigcykling som styckas upp längs den där banan.
Det gör ju redan E18, vilket självklart inte är en ursäkt för att göra det ännu värre

Men det bästa; att gräva ned båda två kommer inte att ske eftersom det är alldeles för dyrt,
men man kanske kan hoppas på så många "gröna broar" (ekodukter) som möjligt över både väg och järnväg.
image-3.30194.15715.20221007110257.65793fbb4f

Senast ändrad:
Det riskerar bli mycket fin natur och stigcykling som styckas upp längs den där banan.
Denna sträcka har varit på tapeten att bygga ut under hela min livstid så det är väl dags att de täpper igen hålet i vårt järnvägsnät en gång för alla trots eventuella risker i att kapa av tidigare rutter av fritidstyp oavsett om det är för vandrare, cyklister, ryttare eller de sistnämnda bilisterna som kommer klaga mest.

Denna sträcka har varit på tapeten att bygga ut under hela min livstid så det är väl dags att de täpper igen hålet i vårt järnvägsnät en gång för alla trots eventuella risker i att kapa av tidigare rutter av fritidstyp oavsett om det är för vandrare, cyklister, ryttare eller de sistnämnda bilisterna som kommer klaga mest.
Det går att dra järnvägen bredvid E18 istället för att försämra en redan väldigt hotad natur för all framtid. Tyvärr är det alltid natur som ska offras. Till slut blir det ingen sammanhängande fungerande natur kvar om alla byggprojekt och timmeråkrar får högre prioritet än natur gång på gång i hundratals år.

Det går att dra järnvägen bredvid E18 istället för att försämra en redan väldigt hotad natur för all framtid. Tyvärr är det alltid natur som ska offras. Till slut blir det ingen sammanhängande fungerande natur kvar om alla byggprojekt och timmeråkrar får högre prioritet än natur gång på gång i hundratals år.
Jag håller faktiskt med även om det kanske lät som att jag argumenterade emot eller bara köpte planerna för bygget som de presenteras. Uppenbarligen har vi klarat oss utan denna järnvägssträcka så länge vi ockuperat detta nordliga land och då klarar vi oss säkerligen framöver också, men om man ska bygga så är det helt klart bättre att dra det bredvid E18 då redan är ett stort sår i naturen.

Jag kanske är helt blind men läser man dokumentet "FAQ ..." så ser det ut som att alla tänkbara alternativ går söder om Möckeln, dvs inte ens i närheten av Karlskoga tätort. Vart finns informationen om en station i södra Karlskoga?
Oslo-Stockholm 2.55 AB har tagit fram flera alternativa sträckor. Huvudlinjen verkar vara den s k "svarta" linjen som mestadels följer E18 men viker av söder om Våtsjön, med bro över Möckeln och en ny station vid Storängen köpcentrum i Karlskoga (men hyfsat nära Degerfors och där går redan cykelväg och buss). Att gå in i centrala Karlskoga är uteslutet pga känslig bebyggelse. Som alla verkar hålla med om, sorry alla lekhyttebor och Villingsbergsbor, är miljön redan förstörd där av motorväg och skogen norrut otillgänglig pga skjutfält. Denna sträcka är spikrak mellan Örebro och Kristinehamn (glappet i järvägsnätet) varför man öht vill bygga nobelbanan. Största nackdelen är dock att den är dyrast, därför har man hittat andra "korridorer" i en omväg söder om kilsbergen, genom byar med högt kulturvärde och fornlämningar, där landskapet kommer delas igen vilket avgränsar och stänger in kultur, natur och vilda djur som redan har små arealer. Ingen vill ha spåret genom sin egen hustomt men första alternativet verkar mest logiskt, och så finns plan 0, att låta det vara som det är. Nobelbygget ligger 10 år fram och kanske inte ens blir av. Det saknas ännu finansiärer.

Läs om lokalisering här: https://storymaps.arcgis.com/stories/a0dd3f6d457347b38c312488e9e8b9e2

Tillbaka
Topp