D
Deleted member 54554
Guest
Momentnyckel
Finns hos wiggle men dyrare än bikester.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lämna in var någonstans?Vilken momentnyckel du än köper så skall du lämna in den för kontroll med jämna mellanrum.
Eller momentnyckeln :DVi spänner nog bågen lite för hårt nu
Eller använda en vikt i ett snöre, samma princip men kanske ännu enklare.Kolla den själv med en våg, 10Nm=1 kg på en meter, är skaftet 0,5 meter så blir det dubbla vikten(2kg). Bara att sätta skaftet i skruvstycket och prova att dra/trycka med en våg och kolla vikten när det klickar, och räkna om vikten efter hur långt skaft det är på nyckeln...
Många Tools-butiker har möjlighet att kontrollera momentnycklar.Lämna in var någonstans?
Det är inget jag lärt mig, jag har bara funderat lite.Oj, jag som trodde angivit moment var det moment man skulle dra med inkl friktion. Otroligt vad man lär sig.
Edit. Men köpa en risig bagagevåg det duger
Du har funderat och kommit fram till tillverkaren inte begriper detta och därför anger fel moment?Det är inget jag lärt mig, jag har bara funderat lite.
Du skriver ”inkl friktion”. Då frågar jag mig: Vilken grad av friktion, dvs vilken friktionskoefficient?
Hur menar du nu? Utveckla, om det finns ett resonemang bakom din slutsats.Du har funderat och kommit fram till tillverkaren inte begriper detta och därför anger fel moment?
Du glömde stigningen på gängorna... om man byter skruv och mutter i en klamp eller kil-låsning.Det angivna momentet är naturligtvis det moment tillverkaren vill att man ska använda. Poängen jag försöker göra är en annan: momentet är ett ganska indirekt sätt att styra klämkraften.
Om man anger exempelvis 100 Nm så är 100 Nm fortfarande 100 Nm, oavsett friktionen. Men hur stor klämkraft man får vid 100 Nm beror bland annat på friktionen i gängan och under skallen/brickan. Ändras friktionen så ändras alltså förhållandet mellan åtdragningsmoment och den faktiska klämkraften.
Tillverkaren kan förstås ha tagit hänsyn till detta när man fastställt det rekommenderade momentet, och det är därför viktigt att även följa eventuella anvisningar om smörjning, torra/rena gängor osv.
Det jag reagerade på var snarare att diskussionen om ”noggrann momentnyckel” lätt får det att låta som att man därmed vet klämkraften väldigt exakt. Momentnyckeln kan vara kalibrerad till ±X %, men det betyder inte automatiskt att klämkraften är lika exakt bestämd.
Så nej: jag påstår inte att tillverkaren ”inte begriper detta” eller anger fel moment. Jag säger att det finns en skillnad mellan noggrannheten i det moment man applicerar och noggrannheten i den klämkraft man faktiskt åstadkommer.