Momentnyckel

• Trådstartare Trådstartare CJ
  • Start datum Start datum
Momentnyckel
Kolla den själv med en våg, 10Nm=1 kg på en meter, är skaftet 0,5 meter så blir det dubbla vikten(2kg). Bara att sätta skaftet i skruvstycket och prova att dra/trycka med en våg och kolla vikten när det klickar, och räkna om vikten efter hur långt skaft det är på nyckeln...
Eller använda en vikt i ett snöre, samma princip men kanske ännu enklare.

Momentnyckel
Min lilla momentnyckel går från 3-15 Nm. Den stora börjar vid 40 eller vad det var. Istället för ytterligare en så köpte jag en bagagevåg för en hundring och tog ett gammalt skaft ur förrådet. Utmärkt för de få bultar som ska dras hårdare än 15 Nm, dvs typ kilbulten till styrstammen.
IMG_7393.webp
IMG_7393.webp
IMG_7392.webp

Momentnyckel
Det där om kalibrering av momentnycklar: Visst, det kan såklart vara relevant. Men med de kraven på noggrannhet hos själva nyckeln, så måste man vara lika noggrann med friktionen hos alla kontaktytor i förbandet. Om exempelvis friktionen i gängan eller mellan bultskalle och bricka varierar så påverkar det såklart hur mycket av momentet man drar med spänner förbandet och hur mycket av momentet som går åt till att övervinna friktionen mellan kontaktytorna.
Den delen av helheten är betydligt knepigare att ”kalibrera” än att kalibrera momentnyckeln.

Momentnyckel
Oj, jag som trodde angivit moment var det moment man skulle dra med inkl friktion. Otroligt vad man lär sig.

Edit. Men köpa en risig bagagevåg det duger
Det är inget jag lärt mig, jag har bara funderat lite. 🙂
Du skriver ”inkl friktion”. Då frågar jag mig: Vilken grad av friktion, dvs vilken friktionskoefficient?
Bagagevågen är förhoppningsvis inte risig. Det är enkelt att testa den med något man vet vikten på, exempelvis en plastpåse med en liter vatten i.
Vad jag vill komma till är att det ofta blir mycket fokus på vissa delar av en helhet medans annat i helheten kanske inte uppmärksammas alls lika mycket. Nyckelns noggrannhet är mätbar, friktionen hos de olika ytorna är svår att mäta och dessutom ökar den normalt med en faktor beroende av hur mycket man redan dragit. 😵‍💫😵‍💫

Senast ändrad:
Momentnyckel
Det angivna momentet är naturligtvis det moment tillverkaren vill att man ska använda. Poängen jag försöker göra är en annan: momentet är ett ganska indirekt sätt att styra klämkraften.

Om man anger exempelvis 100 Nm så är 100 Nm fortfarande 100 Nm, oavsett friktionen. Men hur stor klämkraft man får vid 100 Nm beror bland annat på friktionen i gängan och under skallen/brickan. Ändras friktionen så ändras alltså förhållandet mellan åtdragningsmoment och den faktiska klämkraften.

Tillverkaren kan förstås ha tagit hänsyn till detta när man fastställt det rekommenderade momentet, och det är därför viktigt att även följa eventuella anvisningar om smörjning, torra/rena gängor osv.

Det jag reagerade på var snarare att diskussionen om ”noggrann momentnyckel” lätt får det att låta som att man därmed vet klämkraften väldigt exakt. Momentnyckeln kan vara kalibrerad till ±X %, men det betyder inte automatiskt att klämkraften är lika exakt bestämd.

Så nej: jag påstår inte att tillverkaren ”inte begriper detta” eller anger fel moment. Jag säger att det finns en skillnad mellan noggrannheten i det moment man applicerar och noggrannheten i den klämkraft man faktiskt åstadkommer.

Senast ändrad:
Momentnyckel
Det angivna momentet är naturligtvis det moment tillverkaren vill att man ska använda. Poängen jag försöker göra är en annan: momentet är ett ganska indirekt sätt att styra klämkraften.

Om man anger exempelvis 100 Nm så är 100 Nm fortfarande 100 Nm, oavsett friktionen. Men hur stor klämkraft man får vid 100 Nm beror bland annat på friktionen i gängan och under skallen/brickan. Ändras friktionen så ändras alltså förhållandet mellan åtdragningsmoment och den faktiska klämkraften.

Tillverkaren kan förstås ha tagit hänsyn till detta när man fastställt det rekommenderade momentet, och det är därför viktigt att även följa eventuella anvisningar om smörjning, torra/rena gängor osv.

Det jag reagerade på var snarare att diskussionen om ”noggrann momentnyckel” lätt får det att låta som att man därmed vet klämkraften väldigt exakt. Momentnyckeln kan vara kalibrerad till ±X %, men det betyder inte automatiskt att klämkraften är lika exakt bestämd.

Så nej: jag påstår inte att tillverkaren ”inte begriper detta” eller anger fel moment. Jag säger att det finns en skillnad mellan noggrannheten i det moment man applicerar och noggrannheten i den klämkraft man faktiskt åstadkommer.
Du glömde stigningen på gängorna... om man byter skruv och mutter i en klamp eller kil-låsning.
I mitt yrke är exakt sträckning skruven i skruvförbanden extremt viktig. För att undkomma kaosfaktorer som yta på gängorna i förbanden så vrider vi skruv/mutter utifrån ett mycket lågt initialt moment, vilket blir säkrare.

Men i ärlighetens namn så kan man bara dra sina skruvar på sin cykel med vilket momentverktyg som helst.
Mina Wera-skaft handlar mer om personlig fåfänga kring mina verktyg, än den precishet jag skulle kunna tänkas få ut av dem.
Jag såg ett inlägg av någon som vägrar använda billiga momentskaft, som om priset på verktyget på något vis skulle garantera god kvalitet. Personligen är jag tveksam till de enklaste torsions-baserade metoderna för att mäta sitt moment, men är helt övertygad att det är bra nog för våra cyklar...med råge dessutom...

Momentnyckel
De gängse "billiga" momentnycklarna duger bra till cykelmek. De angivna momenten brukar inte handla om förlängningen på skruven, utan om vad komponenten tål innan den deformeras utanför sin plasticitetsgräns, ofta litet mer noga med kolfiberkomponenter. I många fall brukar handverktyg också vara avpassade "lagom" i storlek/längd, så man inte tar i för mycket (tänk en uppsättning ringnycklar, från 8-21 mm). Likadant med lösa insexnycklar - de är vanligen "lagom" i storleken för att ge ett rimligt moment vid handdragning.

Det kan man tänka på när man använder momentnycklar med "klick" - skulle man försumma att kontrollera inställningen kanske man drar med alldeles för stort moment utan att få den "taktila begränsningen" från en liten handhållen nyckel. Att skruva ut momentskruven/handtaget helt när man är färdig kan vara en bra ide, då måste man ställa momentet "rätt" nästa gång den kommer fram. Att fjädern skulle mattas tror jag inte på - den ligger nog inte ens nära någon sträckgräns - men skruvar man ner den "till lägsta" hjälper det även mot denna lilla risk.

I en del fall har man gått ifrån momentnyckel för att i stället dra skruven lätt till anliggning och därefter dra skruven ett kontrollerat antal grader. Då blir det skruvens förlängning som avgör klämkraften. men då spelar förstås också gängstigningen en roll ihop med skruvdiametern och materialet i skruven. Detta finns det tabeller för.

Ett specialfall är om man skall ha jämn dragning på flera samverkande skruvar, till exempel bromsskivor. Då kan repeterbarheten spela roll. (Men förmodligen betydelselös ändå, om det skiljer 20-30 %)

Min egen momentnyckel är en bamse för "riktiga skruvar och muttrar" och en liten standardmodell från Amazon. Ännu har inget gått sönder, varken verktygen eller cykeln... :-)

Tillbaka
Topp