NON
Aktiv medlem
Ekra ett hjul för första gången
Det har visat sig omöjligt att hitta nya lagerkonor till min packcykels norska öglaend nav så jag kommer att ekra in ett annat nav med trumbroms i stället. Jag har kommit så långt som att fälgen och navet ligger uppmätta på bänken.
När jag knappar in måtten i en ekerlängds räknare på nätet så får jag antingen 227,3 mm ekerlängd med tre kors
eller 214,6 mm med två kors:
Holland bikeshop har 227 mm långa men dessa är bara 2 mm i diameter, dom gamla ekrarna är 2,4 mm. Det gör väll egentligen inte så mycket men hålen i fälgen mäter diameter 5,8 mm och då behövs kraftiga nipplar.
Om jag istället går på mopedekrar och två kors så finns det t.ex. 215 mm långa ekrar som är 2,6 mm tjocka.
Nackdelar med tvåkors? Kommer mopedekrar att fungera?
När jag knappar in måtten i en ekerlängds räknare på nätet så får jag antingen 227,3 mm ekerlängd med tre kors
eller 214,6 mm med två kors:
Holland bikeshop har 227 mm långa men dessa är bara 2 mm i diameter, dom gamla ekrarna är 2,4 mm. Det gör väll egentligen inte så mycket men hålen i fälgen mäter diameter 5,8 mm och då behövs kraftiga nipplar.
Om jag istället går på mopedekrar och två kors så finns det t.ex. 215 mm långa ekrar som är 2,6 mm tjocka.
Nackdelar med tvåkors? Kommer mopedekrar att fungera?