Ekra ett hjul för första gången

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
Det har visat sig omöjligt att hitta nya lagerkonor till min packcykels norska öglaend nav så jag kommer att ekra in ett annat nav med trumbroms i stället. Jag har kommit så långt som att fälgen och navet ligger uppmätta på bänken.
20221012_185000.jpg

När jag knappar in måtten i en ekerlängds räknare på nätet så får jag antingen 227,3 mm ekerlängd med tre kors
eller 214,6 mm med två kors:

Holland bikeshop har 227 mm långa men dessa är bara 2 mm i diameter, dom gamla ekrarna är 2,4 mm. Det gör väll egentligen inte så mycket men hålen i fälgen mäter diameter 5,8 mm och då behövs kraftiga nipplar.

Om jag istället går på mopedekrar och två kors så finns det t.ex. 215 mm långa ekrar som är 2,6 mm tjocka.

Nackdelar med tvåkors? Kommer mopedekrar att fungera?

Det har visat sig omöjligt att hitta nya lagerkonor till min packcykels norska öglaend nav så jag kommer att ekra in ett annat nav med trumbroms i stället. Jag har kommit så långt som att fälgen och navet ligger uppmätta på bänken.
Visa bilaga 587180
När jag knappar in måtten i en ekerlängds räknare på nätet så får jag antingen 227,3 mm ekerlängd med tre kors
eller 214,6 mm med två kors:

Holland bikeshop har 227 mm långa men dessa är bara 2 mm i diameter, dom gamla ekrarna är 2,4 mm. Det gör väll egentligen inte så mycket men hålen i fälgen mäter diameter 5,8 mm och då behövs kraftiga nipplar.

Om jag istället går på mopedekrar och två kors så finns det t.ex. 215 mm långa ekrar som är 2,6 mm tjocka.

Nackdelar med tvåkors? Kommer mopedekrar att fungera?
2-kors är betydligt sämre än 3-kors på att ta upp bromskraften så jag tycker 2-kors känns tveksamt men det krävs nog någon med erfarenhet av att bygga den här typen av hjul för att kunna ge ett säkert svar.

Senast ändrad:
det är lite förvånande för en del verkligen ingen praktisk skillnad i bromsförmåga mellan 1-, 2-, 3-; eller 4-kors. särskilt inte med så feta ekrar som 2 mm. låt diametern på navet, optik, och tillgängliga ekrar styra.

kan berätta att på en några år gammal av mina cyklar har man från den franska fabriken valt den ovanliga kombinationen skivbroms och radiell ekring, dvs noll-kors. definitivt en no-go, och tänkte det borde ställa trassel som snart borde motivera en omekring.

det har det inte gjort.

2-kors är betydligt sämre än 3-kors på att ta upp bromskraften så jag tycker 2-kors känns tveksamt men det krävs nog någon med erfarenhet av att bygga den här typen av hjul för att kunna ge ett säkert svar.
Det där resonemang är lite väl förenklat.
I verkligheten kan det beroende på antal ekrar, diameter på fälg och nav vara både 2-kors och 4-kors(typiskt för tandemhjul) vara det bästa (men inte samtidigt :sneaky: ).

det är lite förvånande för en del verkligen ingen praktisk skillnad i bromsförmåga mellan 1-, 2-, 3-; eller 4-kors. särskilt inte med så feta ekrar som 2 mm. låt diametern på navet, optik, och tillgängliga ekrar styra.
Med så feta ekrar kan det bli sämre än med reducerade 1,8mm ekrar.

@NON
Varför inte kontrollräkna ekerlängden i en annan ekerlängdskalkylator, och då en som ger mer info än endast ekerlängden;
FreeSpoke
Där kan du även få en skiss på ekrarnas vinklar mot navet, för att se om ekrarna blir tillräckligt tangentiella med 2. eller 3-kors.

Det gör väll egentligen inte så mycket men hålen i fälgen mäter diameter 5,8 mm och då behövs kraftiga nipplar.
Om du inte väldigt gärna vill ha kvar din gamla fälg tycker jag att du även bör byta den, välj då en kraftig osc stark modell, kanske rent av en tandemmodell?
Vill du behålla din gamla fälg finns det (eker-)nippelbrickor
men om ngn av dem de passar ihop med din fälg, eller öht kommer att fungera har jag ingen aning om.

Senast ändrad:
håller med håkan om att gärna välja en eker som ger viss elasticitet i sitt arbetsområde när det gäller belastning. på vanlig cykel är nämnda 1,8 en bra arbetshäst. men de allra flesta standardcyklarna av enklare modell kör runt med 2,0.

på en tandem eller lastcykel som det här gäller kan man öka styrkan med hjälp avfler ekrar, men historiskt har det varit vanligare med 36 ekrar 2,0 eller snarare 2,4.

viktigt är att lagren i navet på dessa cyklar svarar mot belastningen. många standardnav gör inte det. är det kona/kopp-lager kan man köpa till kulhållare med fler kulor, eller i vissa fall ta bort hållaren, och fylla med kulor (av samma batch). en del fippel med detta och jag föredrar kulhållare.

ett ovanligare alternativ är maskinlager utan kulhållare, alltså packade med kulor, åtminstone när de gäller cykelkjul. denna typ av lager är annars legio i fjädringskeder inom fs-mtb. de är avsedda för hög last och lågt varvtal. och ett cykelhjul lär väl platsa in där. annars är maskinlagrade kvalitetsnav tänkta för mtb i allmänhet rätt motståndskraftiga

@kais01 det är inte helt ovanligt att baknav får utmattningsbrott på flänsen, har själv fått byta nav på grund av det, och en mera radiell ekring ger betydligt högre krafter på flänsen (och fälghålen) när man har ett vridande moment som på baknav eller nav med trum- och skivbroms. Det kan vara så att ett framnav med trumbroms klarar en mera radiell ekring men utan direkt erfarenhet från samma typ av hjul och belastningssituation hade jag valt det säkrare alternativet.

det hade jag också, och jag diggar inte radiell ekring generellt av bland annat detta skäl. men alltså blivit med cykel där man valt det udda förfaringssättet att kombinera radiell ekring med skivbroms. närmast förvånad själv att det fungerar.

med så höga flänsar som navet på den inledande bilden kan det dock räcka redan med 1-kors:)

viktigt är att lagren i navet på dessa cyklar svarar mot belastningen. många standardnav gör inte det. är det kona/kopp-lager kan man köpa till kulhållare med fler kulor, eller i vissa fall ta bort hållaren, och fylla med kulor (av samma batch). en del fippel med detta och jag föredrar kulhållare.

ett ovanligare alternativ är maskinlager utan kulhållare, alltså packade med kulor, åtminstone när de gäller cykelkjul. denna typ av lager är annars legio i fjädringskeder inom fs-mtb. de är avsedda för hög last och lågt varvtal. och ett cykelhjul lär väl platsa in där. annars är maskinlagrade kvalitetsnav tänkta för mtb i allmänhet rätt motståndskraftiga
Navet som jag byter ut hade lösa konor och det verkar omöjligt att uppbringa sådana. Navet som jag tänker ekra in är om jag förstått det rätt ett transportcykelnav med maskinlager, som förefaller att vara i gott skick.

Tack för alla råd. Det är inte direkt så att denna cykel kommer att användas till dagliga tunga transporter så det lutar åt att jag chansar på de kortare ekeralternativet med tvåkors. Om det inte funkar så har jag alltid lärt mig något nytt ?

Tack för alla råd. Det är inte direkt så att denna cykel kommer att användas till dagliga tunga transporter så det lutar åt att jag chansar på de kortare ekeralternativet med tvåkors. Om det inte funkar så har jag alltid lärt mig något nytt ?
Trumbromsar brukar inte ha så extrem bromskraft och nav och fälg ser bastanta ut så det fungerar nog med tvåkors också:)

Navet som jag byter ut hade lösa konor och det verkar omöjligt att uppbringa sådana. Navet som jag tänker ekra in är om jag förstått det rätt ett transportcykelnav med maskinlager, som förefaller att vara i gott skick.
Det brukar gå ganska lätt att slipa och polera om äldre konor om inte slitaget är allt för våldsamt, jag har gjort det med flera lager. Men finns det konor att köpa är det förstås enklare för det tar lite tid ändå.

I det här fallet så bedömde jag att det gått alldeles för långt för att rädda tyvärr.

Visa bilaga 587361
den går förstås att få till rätt form på, men det lönar sig inte eftersom konor typiskt sett är ythärdade. när väl slitaget tagit sig genom den hårda ytan uppstår gärna stjärnformade kratrar. rundslipar man sas bort dessa återstår en mjuk bana för kulorna att rulla i som tar slut på kort tid.

du skulle däremot möjligen kunna modda en kona till annat nav; t ex slipa ur så att hålet passar den sannolikt större håldiametern på kona. eller shimsa en större. se till att du får härdade konor bara, annars är jobbet förgäves.

Jag har tre lager som var rejält gropiga och krävde ganska mycket slipande, två hjullager och ett vevlager, och de sitter på ett par cyklar som används relativt mycket. Skall bli ett intressant test att se hur många mil de klarar som omslipade :)

Är det möjligen sånt här nav/ dessa konor du fiskat efter? Isf är de gratis i Vinsta i veckan.

Bilagor

• 20221014_135824.jpg
    20221014_135824.jpg
    762.7 KB · Besök: 100
Rätt skapligt tycker jag att det gick för att vara första gången. Wobblar fortfarande lite men ska försöka rikta lite till.
20221019_202515.jpg

Fälgen fick också ny färg så att den ser lite fräschare ut.a Jag fick borra upp hålen i navet med tre mm borren för att få i ekrarna som mätte 2,8 mm över gängorna. Mopednipplarna passade perfekt i fälgen.

Ekerspänningen har jag satt lite på känn så att alla ekrar känns ungefär lika spända, det borde duga på en gammal packcykel tänker jag.

Tillbaka
Topp