Reumatiska sjukdomar och cykling

Dirty_rider

Aktiv medlem
Kära bullen,

Efter en tid bara bekymmer och låg livsgnista var det dags för nästa magslag. Har känt mig hängig ett tag och trodde det berodde på mitt allmänna tillstånd men efter har gått med svullna anklar en tid var det dags att besöka läkaren och provtagningar. Provsvaren visar någon form av reumatisk sjukdom, troligtvis någon form av ledgångsreumatism. I mitt fall är anklarna eller fotlederna ömma och stela, men funkar att cykla vettigt, dock är det riktigt illa efteråt.
Någon annan som har något likande och har något vettigt tips för att kunna hålla igång cyklingen?

Hepp, i mitt fall är ( var) det flera ställen som tyckte det var dags att göra ont, värst var anklar och knäna men hela underbenen var vrålsvullna, vänster knä var värst. Är fortfarande under utredning ( många år nu?) men fick börja med cellgifter för 1,5 år sen, det funkade sådär, nu tar jag andra mediciner å kan cykla som en galning igen, dock ej med SPD för då blir knäna ömma igen. Tyvär kan det ta vääääldigt lång tid att få hjälp då det kan vara svårt att reda ut vilken sjukdom det är. I mitt fall misstänker dom psoriasisartrit och den syns oftast inte på prover. Bästa är att fortsätta cykla men fattar att det kan bli svårt å sova när det känns som fötter/ben brinner, det kommer bli bättre så håll ut
Styrkekramar ?

Det är ju väldigt individuellt hur olika reumatiska sjukdomar drabbar/påverkar olika människor så det är svårt att ge råd åt andra, men lagom rörelse är väl oftast bäst det märker du själv, för mycket ger förvärrad värk mm. Det finns ju många olika biologiska läkemedel idag tex som hjälper väldigt många(andra inte alls!) så det finns absolut hopp om bättring! ?

När mina leder är för jobbiga så kan det lätta lite med ett varmt bad.
Så varför inte testa ett kokhett fotbad efter cyklingen, vet inte om det kan hjälpa men ibland har man sån värk så man letar ju efter minsta halmstrå.

När det var riktigt illa i förra veckan och jag trodde fötterna skulle brinna upp testade jag ett varmt bad... kan säga att det blev tusen resor värre, inget jag provar igen i det närmsta

Nu spånar jag bara men om det blir värre av värme så kanske testa något som är tvärtom.
Finns ju kylomslag, kylspray.

Jag har reumatism med något tillägg jag inte kan uttala. Har en bra läkare som har jobbat igenom ett antal olika behandlingar. Först cellgift, sedan sprutor och nu tar jag en medicin dagligen som hjälper väldigt bra. Springer 3 ggr i veckan men har fått vänja om steget lite så det passar. När det gäller cykling så funkade det hur bra som helst att cykelpendla med el-cykel varje dag 16 km enkel väg. Rörelsen utan för mkt ansträngning gjorde väldigt gott för kroppen. cyklar enduro ett par ggr i veckan, kör park och downhill. Kroppen brukar klara det bra. Men spd-pedaler går inte. Precis som gyttorparn säger ovan, även om det är höger knä för mig.

När det var riktigt illa i förra veckan och jag trodde fötterna skulle brinna upp testade jag ett varmt bad... kan säga att det blev tusen resor värre, inget jag provar igen i det närmsta
Jag testade med div olika grejjer från frysen som jag linda in i en handduk, hjälper för stunden men stå på dej och tjata om mediciner. Är säkert olika för alla men inget hjälpte innan jag fick otezla ( tabletter) läkarna har olika steg på medicinering och oftast börjar man med kortison sen cellgifter i tablettform sen sprutor etc tills dom hittar nått som funkar. Personligen höll jag fan på att bli galen, mardrömmar om hajar som åt på benen var å varannan natt ?

De börjar med de billigaste och går uppåt för att se vilka som biter. Jag fick Metotraxat (?), sen någon tnf-spruta som tog ledvärk men knte muskel och då fick jag en annan spruta som tog muskelvärken men inte ledvärken. Nu käkar jag Oliminiant och den tar både och.

Ja, metotrexat är väl cellgift, slutade med förvärrad tinnitus för mig efter det, utan annan verkan, allt(mycket iaf) har biverkningar, lite pest eller kolera många ggr ?

+1 på den, man ska fan inte acceptera att dom tycker man är färdigbehandlad innan allt är provat, dom vill gärna avpolletera folk så snabbt som möjligt, stå på dig bara.
Kan bara hålla med.
Min fru fick diagnos när hon var gravid för ca 20 år sen - vidrigaste jag har sett. Har behandlats med ca 12 olika läkemedel över 15 år innan man hittade ett biologiskt läkemedel som fungerade för henne.

Det du och din kropp klarar av och vad som är bäst för dig är det tyvärr något du måste prova dig fram till. Det kan ta tid att hitta rätt dosering och periodisering äv läkemedel men lyssna på din kropp och stå på dig. Läs på och hitta en bra läkare som lyssnar på dig.
Det kan bara bli bättre! Lycka till!

Hoppas det blir bättre, vill också trycka på att man ska söka hjälp i tid oavsett om det är kroppsliga eller själsliga problem, lätt att man går omkring och tror att allt ska bli bättre med tiden vilket det sällan blir(har jag lärt mig själv till slut!)?

lite uppföljning på ämnet nu när man har varit in o ut på undersökningar och tappad på blod i omgångar.
Visade sig att det inte var en reumatisk sjukdom som jag hade ( på gott och ont) fick istället beskedet att det är en ovanlig immunsjukdom som vill stöta bort mina organ.. Nu väntar skiktröntgen och fler läkarbesök ;(

lite uppföljning på ämnet nu när man har varit in o ut på undersökningar och tappad på blod i omgångar.
Visade sig att det inte var en reumatisk sjukdom som jag hade ( på gott och ont) fick istället beskedet att det är en ovanlig immunsjukdom som vill stöta bort mina organ.. Nu väntar skiktröntgen och fler läkarbesök ;(
Sarkoidos?

Tillbaka
Topp