Sminka en gris / trimma en vikcykel

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej Happy. Jag har en Tern Link C8 vikcykel i mitt dagliga pendlande. Den funkar fint men är rätt trög och långsam jämfört med en vanlig cykel.

Förutom det uppenbara, dvs dekaltrimning, vad kan jag göra för att få den lite kvickare? Hjulen är rätt tunga så jag funderar på ifall det kan vara lönt att uppgradera dem? Några tips på lätta och lättrullande 20" hjul för fälgbroms?

Nu är det "helgjuten" axel, kan jag köra med qr-hjul rakt av i ramen då?

Däcken är hyfsade men det är ju kanttrådsdäck förstås, så de är ju rätt tunga.

Hjulen som sitter på nu har dessutom lite halvdana lager; det verkar komma in skit i dem ganska lätt.

Däcken är hyfsade men det är ju kanttrådsdäck förstås, så de är ju rätt tunga.
Ok
Vilka däck är det som sitter på cykel nu? Är det samma som i denna spec?
Men vilka 20"-däck (är det 406?) finns det som inte är kanttråd?

Hjulen som sitter på nu har dessutom lite halvdana lager; det verkar komma in skit i dem ganska lätt.
Vill du byta hjulen så ska du förstås göra det,
men generellt är det så att tätningar får hjulen att rulla trögare.

Nej jag har ett par Schwalbe med lite mer mönster, kommer inte ihåg vad de heter just nu.

Jag kikade lite på bike24; det finns i alla fall ett par 20" däck som är vikbara. Det verkar vara främst bmx-däck, men de kanske kan funka också?

kojak är dock kända för att rulla trögt, och lätt få punka.

big apple lär rulla lätt.

ett grövre alternativ för t ex vintern är michelin country j. gott grepp i gummit även i snö, och för typen helt oväntat bra rull. kör på det vintern igenom på brompton, då i 305-version. en ulv i fårakläder.

annars kan man bättra rullet på existerande däck genom en så enkel åtgärd som att slipa ner det ofta onödigt tjocka skuldergummit. det deformeras i kanten av kontaktytan, och är det tjockt kommer däcket rulla trögt eller till och med jättetrögt.

har gjort operationen några gånger med tydlig och god framgång.
09AE8686-1C1C-4D86-891B-1E35AE3D7A75.jpeg

kojak är dock kända för att rulla trögt, och lätt få punka.

big apple lär rulla lätt.

ett grövre alternativ för t ex vintern är michelin country j. gott grepp i gummit även i snö, och för typen helt oväntat bra rull. kör på det vintern igenom på brompton, då i 305-version. en ulv i fårakläder.

annars kan man bättra rullet på existerande däck genom en så enkel åtgärd som att slipa ner det ofta onödigt tjocka skuldergummit. det deformeras i kanten av kontaktytan, och är det tjockt kommer däcket rulla trögt eller till och med jättetrögt.

har gjort operationen några gånger med tydlig och god framgång.
Visa bilaga 590045
Det här måste du lägga upp i fulmekstråden?

Det är ett par Schwalbe CX Comp på nu, verkar väga 425 gram styck
Då kan du, även om du vill fortsätta med Schwalbe, spara vikt och säkert även en hel del rullmotstånd genom att byta till
SCHWALBE G-One Speed Evo Folding
och slangar till
SCHWALBE SV 6A, men se till att ventilerna är tillräckligt långa

Det kan vara nåt, men jag vill ha lite grepp med när det är lövhalka.
Då behöver du nog dubbdäck med riktigt mkt dubbutstick
Men jag tolkar ditt inlägg som att du vill känna dig trygg och att det krävs grovt mönstrade däck för det.
Med tanke på hur enkelt och snabbt det gick för mig att söka fram snabbare och lättare däck borde det inte ta lång tid för dig själv att hitta däck som uppfyller dina krav och som känns bra för dig att cykla med.

Då behöver du nog dubbdäck med riktigt mkt dubbutstick
Men jag tolkar ditt inlägg som att du vill känna dig trygg och att det krävs grovt mönstrade däck för det.
Med tanke på hur enkelt och snabbt det gick för mig att söka fram snabbare och lättare däck borde det inte ta lång tid för dig själv att hitta däck som uppfyller dina krav och som känns bra för dig att cykla med.
Dubbdäck har jag till den när det är halt på riktigt, dvs snö/is osv. Men jag vill inte ha dubbat annars, för det är ju definitivt tungtrampat med dubb!

Tillbaka
Topp