Företagsköp via bikester möjligt?

mrmax

Medlem
Någon som vet om och hur man kan handla som företag hos bikester?
Har eget konsultbolag och vill ha förmånscykel.

Verkar vara omöjligt att få till via sidan?

Finns bara ett exemplar kvar av cykel och dom har lång svarstid via mejl...

;)

Vad jag har förstått gäller det bara om beloppet är under 4000kr. Därutöver gäller inte regeln om förenklad faktura och fakturan behöver vara ställd till företaget.

Varför ska du göra en förenklad faktura? Du tar ditt kvitto från Bikester och stoppar in i bokföringen, skriv på det att det är eget utlägg för förmånscykel och att du gör överföring från bolaget till ditt konto. Bokför debit och kredit så det blir på rätt konto, sen är det inget mer med det.

Precis som när du skickar iväg nåt kontorshjon att köpa fika, för egna pengar, till någon besökare som kommer på oväntat besök.

Varför ska du göra en förenklad faktura? Du tar ditt kvitto från Bikester och stoppar in i bokföringen, skriv på det att det är eget utlägg för förmånscykel och att du gör överföring från bolaget till ditt konto. Bokför debit och kredit så det blir på rätt konto, sen är det inget mer med det.

Precis som när du skickar iväg nåt kontorshjon att köpa fika, för egna pengar, till någon besökare som kommer på oväntat besök.
Det finns en momslag som kräver att företagets namn skall finnas på verifikatet vid köp över 4000 kr för att få lyfta momsen. Under 4000 räcker det med förenklad faktura.
Men det blir ju bara ett problem vid en inspektion från skatteverket och det är kanske inte så vanligt.

Beror nog på företagets storlek, men aldrig varit med om att ens revisorerna har brytt sig om det så länge det sker som undantag och det finns en tydlig policy kring hur det ska hanteras.

Kan du inte ta det på faktura genom klarna då och därigenom få de uppgifter du behöver ha för att fakturan skall uppfylla momslagens kriterier?

Tack för alla svaren i tråden. Tyvärr hann sista exemplaret ryka innan jag lyckades lösa det. Det fanns 2 exemplar kvar i går och det sista såldes nu ikväll. Surt...

Skriv ner värdet i tre år och köp loss för en spottstyver. The shizzle.

Finns inte den drömda hojen på något annat håll? Verktyg man är i behov av bör vara avdragsgilla. ...Så köp en vevlager-avdragare samtidigt. :giggle:

Oj vad mycket killgissningar. Inte riktigt rätt område att sprida felaktig info på. Här är info från skv - https://www4.skatteverket.se/rattsl...ttningar-for-att-fa-anvanda-forenklad-faktura

Att ”det bara blir problem vid granskning” stämmer ju för allt. Med den inställningen kan man köpa maten på Ica på företaget också, men det gör det knappast tillåtet.
Nu ska man inte läsa Skatteverkets direktiv som fan läser bibeln, men inte ens Skatteverket är så nitiska.

Ponera att du måste köpa en produkt för att bedriva din verksamhet, produkten finns bara hos en tillverkare och de kan inte få ut organisationsnummer på kvittot. Hur tror du Skatteverket vill att du löser problemet?

jag har företags-konto på bikester, bara att registrera vill jag minnas
Hur lyckades du med det? Jag försökte idag köpa cykel på företaget hos bikester online men det gick inte och kundtjänst påstår att de inte säljer till företag.. ? har inte varit inne i butiken men kanske ska åka till butiken direkt och snacka med dem.

loggade in nu, ser nu att jag har nog ett helt vanligt konto men istället för mitt förnamn och efternamn har jag angett mitt bolags namn och AB i slutet på "efternamn".

Tillbaka
Topp