Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Intressant! Varifrån kommer informationen att de ska vara helårstillåtna?
Punkt 7 i de nya föreskrifterna:
7. Cykla under perioden 1 november–28/29 februari, annat än på gångvägar samt på av förvaltaren anlagda och anvisade cykelleder.

Givet informationen på de nya tilläggstavlorna tolkar jag det som att dessa nya leder är legio att cykla året om.

9CE8E758-79BA-47E9-BC39-EA821F3B7498.jpeg

Bilagor

• 25777A12-661B-44D0-AEA6-AE956E8DEF35.jpeg
    25777A12-661B-44D0-AEA6-AE956E8DEF35.jpeg
    1.2 MB · Besök: 110
Hur är föret i GBG?
Hej,
Ja, dem tre lederna är det tillåtet att cykla på under hela året. Det hela blev ordnat ganska snabbt för att förvaltarna skulle hinna få upp markeringar och skyltar nu innan det generella stigcyklingsförbudet träder i kraft den 1 november. Så det blir ett test i vinter och sen ev korrigering under nästa år.

Jag har inte hunnit vara ute ännu själv och kolla markeringar etc. Fick veta först igår kväll att de hade hunnit märka upp dem. Men förhoppningsvis så blir det också någon form av reflexmarkeringar framöver så att de enklare ska gå att följa med pannlampa. Prover är iaf beställda från bandleverantören.

Jag har lagt upp dem som routes också på trailforks så där kan man se vilka stigar som de går på.
https://www.trailforks.com/route/official-mtbled-bla/

https://www.trailforks.com/route/officiel-mtbled-rod/
https://www.trailforks.com/route/official-mtbled-svart/

Västkuststiftelsen har varit ute och börjat bygga lite nya spänger och broar och tanken är att så fort jag hinner(tokmycket på jopbbet...) så ska jag ut och träffa deras förvaltare för att se vad vi genom klubben också kan hjälpa till att fixa med. Fokus först blir att bygga bort dåliga korsningar, rensa sly och förbättre de riktigt blöta partierna.

Hojta gärna till om ni tycker att dte saknas amrkeringar etc på något ställe så kan jag vidarebefodra.

Edvin Mellergård
Göteborgs Stigcyklsiter

Hur är föret i GBG?
Hej,
Ja, dem tre lederna är det tillåtet att cykla på under hela året. Det hela blev ordnat ganska snabbt för att förvaltarna skulle hinna få upp markeringar och skyltar nu innan det generella stigcyklingsförbudet träder i kraft den 1 november. Så det blir ett test i vinter och sen ev korrigering under nästa år.

Jag har inte hunnit vara ute ännu själv och kolla markeringar etc. Fick veta först igår kväll att de hade hunnit märka upp dem. Men förhoppningsvis så blir det också någon form av reflexmarkeringar framöver så att de enklare ska gå att följa med pannlampa. Prover är iaf beställda från bandleverantören.

Jag har lagt upp dem som routes också på trailforks så där kan man se vilka stigar som de går på.

Västkuststiftelsen har varit ute och börjat bygga lite nya spänger och broar och tanken är att så fort jag hinner(tokmycket på jopbbet...) så ska jag ut och träffa deras förvaltare för att se vad vi genom klubben också kan hjälpa till att fixa med. Fokus först blir att bygga bort dåliga korsningar, rensa sly och förbättre de riktigt blöta partierna.

Hojta gärna till om ni tycker att dte saknas amrkeringar etc på något ställe så kan jag vidarebefodra.

Edvin Mellergård
Göteborgs Stigcyklsiter
Den svarta leden går ju i princip över hela berget, kul!

Hur blir uppmärkningen då? Tycker det är supersvårt att hitta där, stannar var hundrade meter o fipplar med mobilen för att se om jag är på rätt stig (vilket jag oftast inte är alls). Blir det alltså möjligt att följa lederna bara med hjälp av markeringarna? Underbart i sådana fall!

Hur är föret i GBG?

Hur blir uppmärkningen då? Tycker det är supersvårt att hitta där, stannar var hundrade meter o fipplar med mobilen för att se om jag är på rätt stig (vilket jag oftast inte är alls). Blir det alltså möjligt att följa lederna bara med hjälp av markeringarna? Underbart i sådana fall!
Ja, tanken är ju att man ska kunna följa lederna med bara markeringarna. Så kanske inte varje meter men tillräckligt ofta. Vi har diskuterat både stolpar med markeringar och plastband runt träd som Västkuststiftelsen har satt upp på sina vandringsleder. Vi får se vart det landar tillslut men i vinter blir det nog bara banden tror jag.

Hur är föret i GBG?
Ja, tanken är ju att man ska kunna följa lederna med bara markeringarna. Så kanske inte varje meter men tillräckligt ofta. Vi har diskuterat både stolpar med markeringar och plastband runt träd som Västkuststiftelsen har satt upp på sina vandringsleder. Vi får se vart det landar tillslut men i vinter blir det nog bara banden tror jag.
Helt fantastiskt! ?

Hur är föret i GBG?

Jag ser potentiell kausalitet mellan att köra DH for Oldies/Goats vintertid och misärtråden ?

I övrigt gött att det kommer upp massa skyltar, signalvärdet ”här får man cykla” är starkt!

Hur är föret i GBG?
Jag ser potentiell kausalitet mellan att köra DH for Oldies/Goats vintertid och misärtråden ?

I övrigt gött att det kommer upp massa skyltar, signalvärdet ”här får man cykla” är starkt!
Ja, gott att skyltning och märkning kommit upp i tid! även om det är lite provisoriskt skick.

Uppmärkningen kommer nog att bli bättre över tid, så ha lite överseende med att det kan komma saker som prövas och inte håller måttet. Vi vill egentligen göra en del justeringar men tiden att röja upp nya stigar eller liknande har bara inte funnits.

Edvin har gjort ett hästjobb senaste månaderna för att få till det här tillsammans med förvaltarna och förtjänar verkligen all uppskattning han kan få.

Hur är föret i GBG?

Edvin Mellergård
Göteborgs Stigcyklsiter
Av någon anledning dyker dessa inte upp i appen för mig, inte ens vid sökning på namnet, men de finns på webben.

BTW, så har jag sett markeringarna ute i skogen, bra att veta vad de är.

Hur är föret i GBG?
varje lördag och söndag kl 10 träffas vi vid eklandasparkering och delar in oss i blå/röd/svart grupp och så kör vi =)
Jag är på så fort jag är läkt, vilket bör sammanfalla rätt så väl med vårpremiären samt vid det laget väluppmärkta och -underhållna stigar ?
Jag gillar förvisso att drälla runt hur jag vill och tycker jag hittar rätt bra i ägb, men ser även fram emot att inte behöva fatta egna beslut, “idag kör jag blått” typ.

Hur är föret i GBG?
Av någon anledning dyker dessa inte upp i appen för mig, inte ens vid sökning på namnet, men de finns på webben.

BTW, så har jag sett markeringarna ute i skogen, bra att veta vad de är.
Det kan ta lite tid innan de synkas över till mobilen tyvärr, en workaround kan vara att ladda ner gpx-spår och öpnna i valfri app i telefonen men så kalrt inte lika smidigt som direkt i TF.

Hur är föret i GBG?
Vad är vitsen med att sprida andrahandsinformation som du inte ens vet om den stämmer eller inte?
Nåja, välkommen hit upp o prova själv, du kanske blir positivt överraskad.
Ehh va? Nu tappade du mig.

Jag cyklar där ett par gånger om året, alltid med en lokal guide som hittar, och har så gjort ett antal år så det har blivit rätt många gånger totalt sett.

Min personliga uppfattning, utifrån att jag på samma sätt cyklar ibland i många andra områden i stan, är att Mölnlycke är ett av de blötare områdena totalt sett.

Du behöver inte hålla mig men att ta min åsikt som ett personligt påhopp känns inte heller sunt.

Hur är föret i GBG?
Torrt och fint i Slottispumpen. Sladdspåren runt omkring fyllda med loam-wannabee (aka löv), orkade inte riktigt rensa allt, och de är roligare när det är lite fuktigare i marken..

IMG-20221105-WA0014.jpg

PXL_20221105_132309306.MP.jpg

Hur är föret i GBG?
Jag har inte provat den förbättrade pumpen än. Vad tyckte du?
Betydligt bättre än innan vi fixade med den, det finns några smågrejer man borde shejpa om lite osv men man kanske får köra lite mer innan man ändrar. Och några större jobb man också skulle vilja göra, men det får bli vid senare tillfälle.

.. Sen får vi försöka tjata på Gbg stad så att de bygger en asfaltspumptrack på den meningslösa gräsytan nedanför.
PXL_20221105_141034049.jpg

Hur är föret i GBG?
Igår var hällstigarna i DSO fina. De är nog bra idag med...Foccacia, Mastrajd nedre, Styrklämman, Cliffhanger, Kalhygget, Grävlingen mm är najs.

Hur är föret i GBG?
Paradiset var grymt blött i lördags. Skulle behöva en guidning där så man kan skippa de värsta stigarna. Stig with a view och slickrocks är ju underbara men i övrigt tycker jag det är en hel del surhål och en del ställen man får putta på.

Hur är föret i GBG?
Paradiset var grymt blött i lördags. Skulle behöva en guidning där så man kan skippa de värsta stigarna. Stig with a view och slickrocks är ju underbara men i övrigt tycker jag det är en hel del surhål och en del ställen man får putta på.
Ja paradiset är ett surhål, det är inte mycket underhåll eller någon som gör några förbättringar, man skulle kunna göra mycket efter a stig with a view. Bara dränera lite hade gjort mycket.

Hur är föret i GBG?
Hela Paradiset är ganska dåligt när det är blött kan jag tycka. Det är som dalar från norr till söder där allt vatten ska igenom, och man måste korsa dessa stup i ett för att kunna komma vidare. På "platten" i norra änden är det ganska mycket tjärnar och sjöar och allt ska vattnas av nedåt Besebäcken till slut.

Samtidigt skiljer det sig väl inte så mycket mot andra ställen. Nu är det blött hur man än gör. Med risk för att väcka lite ont blod så kan jag tycka att det är vettigt att ta med sig uttrycket "inte störa, inte förstöra". I praktiken tycker jag att man antingen får ha bra koll på var man cyklar, eller välja någon annan typ av cykling när föret är som sämst.

Tillbaka
Topp