Angående Ledare i Aftonbladet "Vi måste prata om cyklisterna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Självklart finns det situationer med få andra alternativ, med urdåliga kollektivtrafik alternativ, med särskilda omständigheter av alla slag de kan va.

Och det är nog ingen som vill nypa åt dem. Världen är inte svartvit.

I denna tråden skriver storstadsbor tillsammans med folk på landet som om Sverige vore ett homogent land, alla med samma förutsättningar. Det blir nog lätt att känna sig anklagad eller oegentligt bemött.

Men om vi ser till de stora dragen, så finns det (och kanske i synnerhet i storstäderna) en bilism som är svår att försvara, vanebaserad och som jag gärna hade varit utan.

Vet du att det är så, eller är det vad du antar/tror? Vad du tycker är cykelavstånd behöver nödvändigtvis inte vara det för andra, och kollektivtrafik utanför större städer har ofta väldigt gles tidtabell vilket kan göra att det faller bort som alternativ. För mig funkar det att pendla med kollektivtrafik trots 6 mil enkel, eftersom tågen går varje halvtimme, jag har 5 min promenad till stationen (10 min i andra änden), samt styr själv min arbetstid. Hade jag haft fasta tider som inte synkat bra med tåget, bott en bit utanför stan (och därmed varit beroende av anslutning till tåget), haft barn att lämna i nån annan riktning, etc, hade jag högst troligen tagit bilen istället. Så även för mig som har god tillgång till kollektivtrafik skulle små ändringar i vardagspusslet lätt kunna vippa över till bilens fördel för pendling.
Eftersom jag pratat med dem så känns det rätt rimligt att anta att jag inte gissar. Jag jobbar på samma ställe. Jag vet dessutom avstånd (och busstidtabeller). 3 km, med cykelbana hela vägen. Aldrig buss eller cykel. Av princip.

Så åter igen, vad ska vi handlare i centrum erbjuda för att locka kunder? En sak är säker, ideologi betalar inga räkningar.
Det som övriga har. För de som bor där. Bott i Göteborg och Tokholm.
Hatar förorter. För det gör mig beroende av transporter. När jag bodde i Majorna, så kunde jag gå till jobbet, gå till krogen, gå till affären, osv. Det enda jag inte kunde gå till var till det som hade med min bilhobby att göra. Även om jag ofta åkte kollektivt till garaget i Kållered, där det även fanns Mekonomen, bilskrot, pizzeria osv inom gångavstånd.
I Tokholm däremot, så bodde jag i förorter där det var ett jävla krångel om man skulle göra nåt som inte handlade om ICA, videouthyrning eller närbutiken. Nu gick det iofs att cykla till Arbetarförnedringen och Posten, men sen var det stopp. 1,5h kollektivtrafik för att ta sig till jobbet, är aldrig människovärdigt.
Så, det viktiga är att de närboende handlar mm där dom bor. När dom svänger in på köpcentrumet på vägen mellan Torslanda och Johanneberg, så är det ett misslyckande.

Så åter igen, vad ska vi handlare i centrum erbjuda för att locka kunder? En sak är säker, ideologi betalar inga räkningar.
Ni får väl erbjuda något de som är i innerstaden önskar betala för? Utan att bli subventionerade av samhället genom att upplåta attraktiva områden för bilar.

Låt inte platsen du bor på och dom möjligheterna du har till kollektivtrafik och ett ”bilfritt” liv fördunkla ditt omdöme heller.

Bilen är en enorm frihet för väldigt stora delar av sverige, och tyvärr nästan ett krav för att kunna få livet att gå ihop tidsmässigt för många.

Jag lever inte ett bilfritt liv. Jag kör bil när jag måste. Jag VET att väldigt många människor kör av ren bekvämlighet. De förstör för människor som verkligen behöver bilen, vilka är de du syftar på.

Eftersom jag pratat med dem så känns det rätt rimligt att anta att jag inte gissar. Jag jobbar på samma ställe. Jag vet dessutom avstånd (och busstidtabeller). 3 km, med cykelbana hela vägen. Aldrig buss eller cykel. Av princip.
Vet du deras privata angelägenheter också? När och var de handlar, gör ärenden, tränar, ev hämtar/lämnar barn, har åldriga föräldrar som behöver hjälp, osv? Jag säger inte att du har fel, men det kan finnas otaliga anledningar till att folk tar bilen till jobbet istf cykel eller kollektivtrafik, utan att det för den skull handlar om lättja.

I början så skrev jag en del om hur folk som ideologiskt hatar bilismen, under förutsättningarna att det inte drabbar dom själva. Folk oavsett hur dom tar sig fram i trafiken, så bör man visa sunt förnuft och respekt. Detta avvisades som nonsen etc. Tråden handlar numera om bilismens vara eller icke vara och då främst i städerna. Lite skrämmande att folk inte ska kunna få prioritera sina liv utefter sina behov.

Vet du deras privata angelägenheter också? När och var de handlar, gör ärenden, tränar, ev hämtar/lämnar barn, har åldriga föräldrar som behöver hjälp, osv? Jag säger inte att du har fel, men det kan finnas otaliga anledningar till att folk tar bilen till jobbet istf cykel eller kollektivtrafik, utan att det för den skull handlar om lättja.
Jo, det vet jag. När de säger att de ALDRIG ska cykla till jobbet, vad tror du att de menar då? De vägrar att gå, cykla eller ta bussen till jobbet. När de behöver ta bilen tar de naturligtvis bilen också. Men till jobbet behöver de inte ta bilen. Men de tar bilen. Det är en fullgod cykelväg till jobbet (jag vet, för jag cyklar själv på den). Jag misstänker att du (tror att du) vet mer om mina samtal med mina kollegor ang cykling än vad jag vet själv...

Jo, det vet jag. När de säger att de ALDRIG ska cykla till jobbet, vad tror du att de menar då? De vägrar att gå, cykla eller ta bussen till jobbet. När de behöver ta bilen tar de naturligtvis bilen också. Men till jobbet behöver de inte ta bilen. Men de tar bilen. Det är en fullgod cykelväg till jobbet (jag vet, för jag cyklar själv på den). Jag misstänker att du (tror att du) vet mer om mina samtal med mina kollegor ang cykling än vad jag vet själv...
Ok, jag misstog mig. Själv lägger jag mig inte i mina kollegors privata angelägenheter, sitter och förhör dem om vad de gör på vägen till/från jobbet, etc.

• Haha
Reactions: BFS
I början så skrev jag en del om hur folk som ideologiskt hatar bilismen, under förutsättningarna att det inte drabbar dom själva. Folk oavsett hur dom tar sig fram i trafiken, så bör man visa sunt förnuft och respekt. Detta avvisades som nonsen etc. Tråden handlar numera om bilismens vara eller icke vara och då främst i städerna. Lite skrämmande att folk inte ska kunna få prioritera sina liv utefter sina behov.
Fast det är ju inte alltid behoven styr. Om jag kan cykla 20 km så borde det gå att cykla 3 km för andra. Om jag kan GÅ 3 km, så borde nån kunna cykla 3 km. Jag måste inte ta bilen 250 m. Men jag kan prioritera att göra det (vilket skapar problem för dem som MÅSTE ta bilen och inte får en parkering, tex).

Ja, man blir lite skrämd av de auktoritära idéer som en del för fram här i tråden.

Ok, jag misstog mig. Själv lägger jag mig inte i mina kollegors privata angelägenheter, sitter och förhör dem om vad de gör på vägen till/från jobbet, etc.
Jag PRATAR med mina kollegor. Jag förhör dem inte. Kul att du försöker oomsa till det! Om jag frågar: "Varför cyklar du inte, som bor så nära?" ska jag strunta i svaret? :)

Det behöver man inte göra för att få reda på den här typen av grejer, är min erfarenhet. Bilextremister brukar vara duktiga på att tala om det själva. De har stickat sig rejäla offerkoftor och är alltid redo att känna sig jävligt kränkta.

Man blir inte direkt överraskad över den passivaggressiva tonen som används här av vissa.

Fast det är ju inte alltid behoven styr. Om jag kan cykla 20 km så borde det gå att cykla 3 km för andra. Om jag kan GÅ 3 km, så borde nån kunna cykla 3 km. Jag måste inte ta bilen 250 m. Men jag kan prioritera att göra det (vilket skapar problem för dem som MÅSTE ta bilen och inte får en parkering, tex).
Fortfarande så är det ditt val och dina önskemål. Självklart har du rätt till en åsikt. Jag kan cykla betydligt länge än 20 km. Frågan är hur lång tid det tar och hur mycket värktabletter jag måste äta. Jag cyklar inte för min egen skull. Vill folk ta bilen 250 meter, så är det upp till dom och det är dom som betalar för det. Sen ser jag det som ett extremfall som man kan ta upp för att visa brist på logik hos vissa människor. Vissa människor limmar fast sig på E4:an för att det ska gynna klimatet.

Fortfarande så är det ditt val och dina önskemål. Självklart har du rätt till en åsikt. Jag kan cykla betydligt länge än 20 km. Frågan är hur lång tid det tar och hur mycket värktabletter jag måste äta. Jag cyklar inte för min egen skull. Vill folk ta bilen 250 meter, så är det upp till dom och det är dom som betalar för det. Sen ser jag det som ett extremfall som man kan ta upp för att visa brist på logik hos vissa människor. Vissa människor limmar fast sig på E4:an för att det ska gynna klimatet.
Problemet är att bilismen inte betalar sina egna kostnader. En stor del av kostnaderna betalas av andra.

Problemet är att bilismen inte betalar sina egna kostnader. En stor del av kostnaderna betalas av andra.
Vad jag vet så är det ett inkorrekt påstående. Men för skojs skull, bevisa ditt påstående. Gärna med seriös forskning, tack :)

Men är det så enkelt?
Det är inte som så att bilen har en naturlig plats i staden. Bilismen som sådan är kraftigt subventionerad just för att ha en plats i staden. Ta exemplet med parkeringshus i staden, det finns inget p-hus som kostnadsmässigt väger upp för den yta de ockuperar mitt inne i staden.

På Heden avsatte man nu kommunalmark för ett nytt p-hus, en tomt som egentligen går för 100 tals miljoner. Samma inom bostadssektorn med parkeringsnormen, där varje hus ska ha 1 komma någonting parkeringsplats per lägenhet. Det innebär idag att man inte kan bygga hus utan att bygga p-hus runt om eller i värsta fall under huset. Vanliga priser för sådana p-hus är runt en halvmiljon per p-plats!
Kostnader som samtliga boende får stå för, oavsett om man cyklar eller kör bil.

• Gilla
Var det VTI vi skulle gå till för att få fakta?

Vad jag vet så är det ett inkorrekt påstående. Men för skojs skull, bevisa ditt påstående. Gärna med seriös forskning, tack :)

Nu har du ju ett toppenläge föregå med gott exempel och bevisa ditt påstående. Självfallet med seriös forskning.

Det är även andra som får betala för kort/onödig körning (med mer utsläpp, trängsel på vägarna och färre parkeringsplatser osv). Jag tycker man kan vara ärlig med det (och allt annat), utan att göra det svart och vitt. Det finns ett stort spann mellan de som faktiskt behöver bilen och de tar bilen för att de är bekväma/lata/"manliga"/osv. Det finns ett stort spann mellan en bra och en obefintlig cykelinfrastruktur. Och ett stort spann mellan ansvarsfull cykling och ren idioti (elsparkcykel på fyllan mot rött).

Men är det så enkelt?
Det är inte som så att bilen har en naturlig plats i staden. Bilismen som sådan är kraftigt subventionerad just för att ha en plats i staden. Ta exemplet med parkeringshus i staden, det finns inget p-hus som kostnadsmässigt väger upp för den yta de ockuperar mitt inne i staden.

På Heden avsatte man nu kommunalmark för ett nytt p-hus, en tomt som egentligen går för 100 tals miljoner. Samma inom bostadssektorn med parkeringsnormen, där varje hus ska ha 1 komma någonting parkeringsplats per lägenhet. Det innebär idag att man inte kan bygga hus utan att bygga p-hus runt om eller i värsta fall under huset. Vanliga priser för sådana p-hus är runt en halvmiljon per p-plats!
Kostnader som samtliga boende får stå för, oavsett om man cyklar eller kör bil.

Du talar om parkeringstal i Göteborgsområdet förmodar jag. Subventionerat vill jag nog inte påstå att det är, långt ifrån. Dock har man i det fallet du tar upp valt att bygga ett parkeringshus. Investeringen per kvm är minimal jämfört med bostadshus och ROI är normalt högre per kvm. Jag kan se det positiva i att man får bort bilarna från gatan. Det underlättar renhållning och övrig trafik, särskilt vintertid. Jag har försökt få fram att man ska ha garage i varje bostadshus.
Bilden visar hur parkeringstalen ser ut i Göteborg. Mig veterligen finns det ingenstans där man har infört att det ska finnas 1,2 någonting per hushåll.
ParkeringstalGBG.JPG

Vill du fördjupa dig lite så kan du läsa här.

Nu har du ju ett toppenläge föregå med gott exempel och bevisa ditt påstående. Självfallet med seriös forskning.
Kutym är att folk som kommer med ett påstående kan lägga fram evidens om det efterfrågas. Inte tvärtom. Jag har vid flera tillfällen infogat evidens i mina inlägg. Så din kommentar är, ska vi säga, underhållande? :)

Var det VTI vi skulle gå till för att få fakta?
Det går inte att använda VTIs rapport på det sättet eftersom den jämför marginalkostnader olika transportslag och bara räknar med trafik på statligt vägnät. Trafikanalys gör beräkningar på samhällsekonomiska kostnader och internaliseringsgrad (skatter vs kostnader). Bilen betalar inte för sina kostnader, särskilt inte i tätort.
1667742849389.png

Kutym är att folk som kommer med ett påstående kan lägga fram evidens om det efterfrågas. Inte tvärtom. Jag har vid flera tillfällen infogat evidens i mina inlägg. Så din kommentar är, ska vi säga, underhållande? :)

Källa på det?

• Haha
Reactions: WFD
Du talar om parkeringstal i Göteborgsområdet förmodar jag. Subventionerat vill jag nog inte påstå att det är, långt ifrån. Dock har man i det fallet du tar upp valt att bygga ett parkeringshus. Investeringen per kvm är minimal jämfört med bostadshus och ROI är normalt högre per kvm. Jag kan se det positiva i att man får bort bilarna från gatan. Det underlättar renhållning och övrig trafik, särskilt vintertid. Jag har försökt få fram att man ska ha garage i varje bostadshus.
Bilden visar hur parkeringstalen ser ut i Göteborg. Mig veterligen finns det ingenstans där man har infört att det ska finnas 1,2 någonting per hushåll.
Visa bilaga 592155

Vill du fördjupa dig lite så kan du läsa här.
Återigen baserat på anekdotiska verklighet: min brf har brist på parkeringar. Det är mao fler lägenheter än p-platser och garage. Jag har noterat* att ganska många inte alls använder bilen under långa perioder (ibland månader). En lösning är ju att ha en bilpool, för de få gånger dessa personer behöver en bil. Då frigör man utrymme samtidigt som färre bilar behövs (och bilpoolsbilen kan vara en bättre, kanske eldriven, och nyare bil). Win win, liksom.

*nej, ooms, jag snokar inte eller spionerar eller för dagbok över mina grannar, utan jag har noterat att vissa bilar står begravda i snö tills våren tinar fram dem (eller att de inte skottar framför sina garage).

Det går inte att använda VTIs rapport på det sättet eftersom den jämför marginalkostnader olika transportslag och bara räknar med trafik på statligt vägnät. Trafikanalys gör beräkningar på samhällsekonomiska kostnader och internaliseringsgrad (skatter vs kostnader). Bilen betalar inte för sina kostnader, särskilt inte i tätort.
Visa bilaga 592156

Helt korrekt, vilket de flesta samhällsekonomiska analytiker är medvetna om. Bilen är en samhällsekonomisk belastning i tätort. Jag hänvisade till VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) tidigare, men man ska också vara medveten om att denna organisation har fått kritik för att vara negativ till andra trafikslag än vägtrafik. Exempelvis är Järnvägsgruppen vid KTH och VTI mycket oense om beräkningsgrunderna för bland annat höghastighetsbanor, möjligheten till dry ports, överflyttning gods jvg-väg etc.

Återigen baserat på anekdotiska verklighet: min brf har brist på parkeringar. Det är mao fler lägenheter än p-platser och garage. Jag har noterat* att ganska många inte alls använder bilen under långa perioder (ibland månader). En lösning är ju att ha en bilpool, för de få gånger dessa personer behöver en bil. Då frigör man utrymme samtidigt som färre bilar behövs (och bilpoolsbilen kan vara en bättre, kanske eldriven, och nyare bil). Win win, liksom.

*nej, ooms, jag snokar inte eller spionerar eller för dagbok över mina grannar, utan jag har noterat att vissa bilar står begravda i snö tills våren tinar fram dem (eller att de inte skottar framför sina garage).
Jag säger inte emot. Lägger bara in en reservation att jag aldrig kommer att acceptera när folk ifrågasätter andra människors rätt till privat ägande. Undantaget är väl djur. Människor är det redan förbjudet att äga, mer än i debatter :)
I Stockholm fanns det företag där man kunde hyra bil vid behov. Låsa upp via en app och sen betala när man var klar. Tyvärr så blev det ekonomiskt ohållbart att driva den verksamheten. Inte helt insatt i de ekonomiska delarna.

Ja, om folk vill vara med i en bilpool är det en lösning. Alla vill inte vara med i en bilpool, de vill ha en egen bil. Hur ska du göra med dem? Själv har jag inga problem med att nån inte använder sin bil på länge, det är helt upp till dem. Så länge folk sköter sig och inte beter sig brottsligt tycker jag folk ska få leva sina liv precis som de vill, det har inte jag med att göra.
I Uppsala bygger man f.ö. idag med P-tal långt under 1, så det verkar inte vara nåt problem. Tror det är medvetet eftersom de som styr vill ”göra det jävligt att ha bil” (ja, det uttalades av ansvarigt kommunalråd).

Jag säger inte emot. Lägger bara in en reservation att jag aldrig kommer att acceptera när folk ifrågasätter andra människors rätt till privat ägande. Undantaget är väl djur. Människor är det redan förbjudet att äga, mer än i debatter :)
I Stockholm fanns det företag där man kunde hyra bil vid behov. Låsa upp via en app och sen betala när man var klar. Tyvärr så blev det ekonomiskt ohållbart att driva den verksamheten. Inte helt insatt i de ekonomiska delarna.
Privat ägande blir svårt att få bort (om nu nån ens vill det). Jag är medveten om det svåra med en allmän billig och smidig biluthyrning. I en brf kan det kanske bli enklare (är inte heller insatt i det ekonomiska, utan nlterar bara slöseriet med att betala för en bil som sällan/aldrig används).

Skelleftekraft har en elbilspool där företagets bilar kan användas när de inte används av företagets anställda (dvs vardagar efter 17 till på morgonen). Vet inte hur det går eller vad det kostar, men det är ett kul försök, iaf.

Ja, om folk vill vara med i en bilpool är det en lösning. Alla vill inte vara med i en bilpool, de vill ha en egen bil. Hur ska du göra med dem? Själv har jag inga problem med att nån inte använder sin bil på länge, det är helt upp till dem. Så länge folk sköter sig och inte beter sig brottsligt tycker jag folk ska få leva sina liv precis som de vill, det har inte jag med att göra.
I Uppsala bygger man f.ö. idag med P-tal långt under 1, så det verkar inte vara nåt problem. Tror det är medvetet eftersom de som styr vill ”göra det jävligt att ha bil” (ja, det uttalades av ansvarigt kommunalråd).
Ja, de som vill ha en egen bil har ju en större chans att få en parkeringsplats om fler skulle dela på en bilpoolsbil. Missade du verkligen själva poängen? Brist på parkeringar -> bilpool -> mer plats?

Ja, de som vill ha en egen bil har ju en större chans att få en parkeringsplats om fler skulle dela på en bilpoolsbil. Missade du verkligen själva poängen? Brist på parkeringar -> bilpool -> mer plats?
Och du missade min poäng - om folk vill vara med i en bilpool så går de med i en bilpool. Troligtvis vill de inte det eftersom de behåller sina bilar.

Har ingenting emot att folk äger en bil, men jag kan tycka att det är väldigt mycket av det offentliga utrymmet som är dedikerat till bilar. Det hade varit roligt att se säkrare cykelbanor, jag tror det hade inneburit att fler vågade ta cykeln och att konflikterna mellan bilar/cyklar/fotgängare hade minskat.

Lämnar lille tråden med Karl Jilgs fina illustration :)

27D8A30B-E396-4564-8867-EFD6AA3392F6.jpeg

Och du missade min poäng - om folk vill vara med i en bilpool så går de med i en bilpool. Troligtvis vill de inte det eftersom de behåller sina bilar.
Eller kan det bero på att folk är ganska bekväma (och inte nödvändigtvis ser förändring som en förbättring), att föreningen tycker att en bilpool blir krångligt och det inte blir nåt extrajobb att ha det som man redan har det? De som inte har nån parkeringsplats har visserligen ingen parkeringsplats men vad gör det, liksom? Kan du inte berätta för mig vad min förening tycker?

Ser man tillhelheten med hälsoeffekter, miljöpåverkan, luftföroreningar etc. så är bilismen en dyr vana för samhället.

Tittar men enbart på vägunderhåll och kringliggande underhållsarbete så visst, då räcker möjligen skatterna.

Men i helheten, nej.
Kika på det forskningsarbete som Stefan Gössling et al. har gjort i ämnet.
Det är hiskeliga summor vi hamnar på.

Om folk är beredda att betala så ska dom väl få äga nästan vad som helst. Vapen ska dock fortsätta vara reglerat. Hundar och hästar bör beskattas :)

Och angående kostnader.
Sen är vi väl redan ett av få länder som inte har vägavgifter redan nu(Förutom nån bro och några städer). Och så hoppas jag det förblir. Men det är nåt som folk är väldigt omedvetna om. Bla när det pratas bränslepris.

Eller kan det bero på att folk är ganska bekväma (och inte nödvändigtvis ser förändring som en förbättring), att föreningen tycker att en bilpool blir krångligt och det inte blir nåt extrajobb att ha det som man redan har det? De som inte har nån parkeringsplats har visserligen ingen parkeringsplats men vad gör det, liksom? Kan du inte berätta för mig vad min förening tycker?
Du talar som att ”föreningen” är nåt slags väsen, det är den inte. Föreningen är du och dina grannar. Lägg en motion till stämman om att inrätta en bilpool. Finns det intresse och stöd så blir det en, finns det inte intresse och stöd så blir det ingen. Svårare än så är det inte. Det kallas demokrati. Men de som vill ha en bilpool får nog vara beredda att engagera sig lite, inte bara förvänta sig att ”föreningen” ska ordna allt åt dem.

När det kommer till anekdotsbevis så finns det gott om dem från läraryrket också. Pratade med en vän om problemet att så många föräldrar som endast bor några hundra meter från skolan väljer att köra sina barn ända fram till skolgården.
Detta är en så vanlig vana att skolan till slut valde att fråga föräldrarna varför de väljer att göra på det sättet (troligen då de självklart vill få ner bilkörandet inom och runt om skolgården). Svaret var för det mesta att de vill köra sina barn eftersom de inte känner sig säkra med all trafik runt skolan. ?

Till historien hör att skolan ligger i en återvändsgränd så de andra trafikanterna var ofta grannar från villorna bredvid.

Senast ändrad:
Ser man tillhelheten med hälsoeffekter, miljöpåverkan, luftföroreningar etc. så är bilismen en dyr vana för samhället.

Tittar men enbart på vägunderhåll och kringliggande underhållsarbete så visst, då räcker möjligen skatterna.

Men i helheten, nej.
Kika på det forskningsarbete som Stefan Gössling et al. har gjort i ämnet.
Det är hiskeliga summor vi hamnar på.

Ett av få vettiga argument. Svårt att tolka den då man får för lite information. Skulle vara intressant att se hur dom har vägt in priset på utsläppsrätter i modellen. Det finns såväl hårda som mjuka värderingar. Det finns ofta två modeller av forskning. Alldeles för mycket av den i högra kolumnen.
Science.jpg

E-handeln har definitivt påverkat, men är inte alltid av ondo, många använder just e-handeln för att locka kunder till butiken. Har hänt mycket inom omnikanal senaste åren, nu vet vi tex att en storkund från vår e-handel kommer in i butiken även om denna tidigare aldrig satt sin fot där. Väcker givetvis en massa frågor kring integritet men ska inte förstöra tråden med ännu ett sidospår.

Köpcentrum kan inte erbjuda samma upplevelse, men, har inte exakt siffra i huvudet men över 60% av köpen är ”ärende”, dvs du åker för att handla just den varan och inte för att driva runt på stan och spontanhandla.

Säg att du ska köpa strumpor, en lampsladd, mat för veckan och en specifik tröja du har tittat på. Undersökningar visar att tröjan oftast handlas online, eventuellt testas den i butik innan köp men online får ofta konverteringen, lägre pris är orsaken. Strumporna köper du antingen hos samma onlinebutik som har tröjan eller så plockar du upp ett par när du köper lampsladden. Här börjar dock det intressanta, många motiverar sin resa till stan med att samla ärenden. Jag gör det själv, klart att allt kan handlas online idag, men ändå söker man anledning till att komma iväg. Då söker man sig till ett område som kan erbjuda allt, detta är anledningen till att köpcentrum har ökat avsevärt. Även i mindre orter så söker sig handeln utanför stadskärnan.

Argumentet att man har allt på en plats är ju också applicerbart på centrumbebyggelse, i synnerhet i mellan och småstäder, så fördelarna som enligt Hotellings lag, gynnar köpcentra gynnar ju rimligtvis även stadskärnor.

Angående ideologi har jag föga att säga förutom att det inte är en ideologi att tycka att stadsplanering som utgår från bilism inte direkt sätter människans behov i fokus. Denna insikt har till och med städer i kulturer där bilismen har ett starkt kulturellt inflytande, såsom USA, insett. Med anledning av detta försöker man nu utforma en stadsplanering som tar mer hänsyn till andra transportsätt än bilen, som New York, Lyon, etc.

Sista frågan du lyfter som jag tycker är väldigt intressant! Det verkar det vara så – i alla fall om man ska lita på forskning – att bilism i stadskärnor snarare urholkar köpkraften i de samma. Bilfria gator har i alla fall i Madrid, städer i USA och även vissa i Sverige främjat detaljhandeln.

Som någon var inne på (tror det var @Kashmirsocialist ) så måste ju rimligtvis biltransport kunna finnas när och var den behövs och infrastruktur för detta måste utformats av samhället. Frågan för mig är varför samhället ska anpassa infrastrukturen efter de som tar bilen 250 meter för de inte orkar gå, eller alla som ska envisas med att ta bilen till jobb trots att det finns fullgoda alternativ till detta, så som att bilåkandet vore en mänsklig rättighet.

• Gilla
Du talar som att ”föreningen” är nåt slags väsen, det är den inte. Föreningen är du och dina grannar. Lägg en motion till stämman om att inrätta en bilpool. Finns det intresse och stöd så blir det en, finns det inte intresse och stöd så blir det ingen. Svårare än så är det inte. Det kallas demokrati. Men de som vill ha en bilpool får nog vara beredda att engagera sig lite, inte bara förvänta sig att ”föreningen” ska ordna allt åt dem.
Så funkar människor och styrelser. Det är ingen garanti för att rätt (jag vet att det finns olika aspekter) beslut tas.

När det kommer till anekdotsbevis så finns det gott om dem från läraryrket också. Pratade med en vän om problemet att så många föräldrar som endast bor några hundra meter från skolan väljer att köra sina barn ända fram till skolgården.
Detta är ett så vanlig vana att skolan till slut valde att fråga föräldrarna varför de väljer att göra på det sättet (troligen då de självklart vill få ner bilkörandet inom och runt om skolgården). Svaret var för det mesta att de vill köra sina barn eftersom de inte känner sig säkra med all trafik runt skolan. ?

Till historien hör att skolan ligger i en återvändsgränd så de andra trafikanterna var ofta grannar från villorna bredvid.
Jag har erfarenhet av en exakt likadan situation. I stort sett all trafik (som föräldrarna var oroliga för) var oroliga föräldrar (mer än 9 av 10 bilar).

Så funkar människor och styrelser. Det är ingen garanti för att rätt (jag vet att det finns olika aspekter) beslut tas.
Nä, självklart finns ingen garanti att ”rätt” (enligt dig) beslut fattas. Däremot fattas ett demokratiskt rätt beslut för just den föreningen. Men du kanske föredrar nåt slags auktoritärt styrelseskick där en ”upplyst” despot bestämmer vad som är ”rätt”?

Jag är inte bara cyklist, utan även hundägare.-Det var bara att säga upp tidningen!
Blir begripligare, när man ser tillbaka på andelen nedsupna journalister genom åren.. De har det nog jobbigt inombords? Nu när alla kan göra deras jobb på nätet.

Jag är inte bara cyklist, utan även hundägare.-Det var bara att säga upp tidningen!
Blir begripligare, när man ser tillbaka på andelen nedsupna journalister genom åren.. De har det nog jobbigt inombords? Nu när alla kan göra deras jobb på nätet.
Har träffat ett antal journalister genom åren. Minns ett krismöte mellan några som fått direktiv från ledningen hur och vad dom skulle skrivas. Ett problem var att några inte höll med vad som skrevs men, dom var frilansare. Så att skriva något annat skulle därmed göra dom arbetslösa. Journalistik är inte svårt. Det svåra är att hitta trovärdiga källor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp