Kan man köra cushcore plus i non plus däck?

Det skall nog gå ändå, kan vara så att det kommer vara ännu krångligare att få på däcket på rätt plats, men med 35 fälgar tror jag nog det går

Du tror inte att däcket får en konstig form för att cushcoren trycker ut för mycket?
Det ska ju funka för 2.6", och den verkliga dimensionen på däck kan variera såpass mycket så det finns 2.6 däck som i verkligheten är närmre 2.5 och likaså tvärtom. Det jag skulle vara oroad för är om det blir för tight i sidoväggarna så det blir för tätt för att släppa ut luften, men 35mm fälgar borde hjälpa med det också

Det ska ju funka för 2.6", och den verkliga dimensionen på däck kan variera såpass mycket så det finns 2.6 däck som i verkligheten är närmre 2.5 och likaså tvärtom. Det jag skulle vara oroad för är om det blir för tight i sidoväggarna så det blir för tätt för att släppa ut luften, men 35mm fälgar borde hjälpa med det också
Att få på cushcoren borde nog inte nog inte va så svårt. Jag har satt på cushcore pro tidigare utan verktyg

vad ser du som nyttan med cush core när du har tillräckligt breda fälgar och tillräcklig breda däck för att kunna köra under 1 bar i tryck redan?

är det för att hindra det det där genomslaget som kommer vart tredje år.? eller kör du så hårt att det inträffar varje kvartal;) ??

Kais01, jag tror du måste komma till insikt att du är en statistisk outlier (antingen så väger du väldigt lite, eller kör extremt försiktig, eller är extremt duktig på att undvika stenar osv .. eller en kombination av ovanstående). Att köra med <1 bar med någorlunda fart och någon typ av enduro/ål mountain kommer leda till genomslag och högst troligt skadade fälgar för de allra flesta.

vad ser du som nyttan med cush core när du har tillräckligt breda fälgar och tillräcklig breda däck för att kunna köra under 1 bar i tryck redan?

är det för att hindra det det där genomslaget som kommer vart tredje år.? eller kör du så hårt att det inträffar varje kvartal;) ??
Jag kör så att det kommer ett genomslag varje månad med 2.2 bar. Jag cyklar bara park. Det är en hardtail också. Fast det var med ett 30 hjul som jag ska byta till 35 eftersom fälgen är krossad.

Kais01, jag tror du måste komma till insikt att du är en statistisk outlier (antingen så väger du väldigt lite, eller kör extremt försiktig, eller är extremt duktig på att undvika stenar osv .. eller en kombination av ovanstående). Att köra med <1 bar med någorlunda fart och någon typ av enduro/ål mountain kommer leda till genomslag och högst troligt skadade fälgar för de allra flesta.
Jag får genomslag lika mycket som jag träffar träd. Dvs var fjärde gång jag cyklar.

Word.
Provade själv när jag hade 35 mm fälgar att dra ner till ca 1 bar. "Pang" sade det direkt mer eller mindre, sen åkte trycket upp igen. Och jag är inte direkt nåt ews proffs utan en helt vanlig weekend warrior. Men cyklat sedan 2003-4 ish, så inte direkt nybörjare heller..

Word.
Provade själv när jag hade 35 mm fälgar att dra ner till ca 1 bar. "Pang" sade det direkt mer eller mindre, sen åkte trycket upp igen. Och jag är inte direkt nåt ews proffs utan en helt vanlig weekend warrior. Men cyklat sedan 2003-4 ish, så inte direkt nybörjare heller..
Jag kör som ett ews proffs fast med en 50% risk att jag träffar ett träd.

inserts är både bra när man slår igenom (minst en gång per tur) och när man punkat och inte har slang/pump/korv med sig

Jag testade min ht på isaberg igår. Kör runt 2bar och vittoria insert, det var ett enda jävla pingande från bakhjulet ner för de brötigare lederna?

Nu var det visserligen en ht. Men hur fan folk kan köra sub 1 bar är för mig obegripligt.

Senast ändrad:
Jag testade min ht på isaberg igår. Kör runt 2bar och vittoria insert, det var ett ända jävla pingande från bakhjulet ner för de brötigare lederna?

Nu var det visserligen en ht. Men hur fan folk kan köra sub 1 bar är för mig obegripligt.

Enkelt eller med låg fart.
Vissa cyklar tekniskt svåra leder i låg fart och det har sin charm det med.

Rätt meningslöst att tala om tryck när man inte nämnt cyklistens vikt, däckstorlek, om däcken väger 700 gram eller 1200 gram, var man cyklar, och så vidare.

Angående Cush Core så är den vanliga varianten en aning för smal för fälgar med 35 mm innerbredd, är min åsikt (har provat). Däremot väger ju plusvarianten bly, så det kanske inte är ett självklart val även om det säkert funkar.

Rätt meningslöst att tala om tryck när man inte nämnt cyklistens vikt, däckstorlek, om däcken väger 700 gram eller 1200 gram, var man cyklar, och så vidare.

Angående Cush Core så är den vanliga varianten en aning för smal för fälgar med 35 mm innerbredd, är min åsikt (har provat). Däremot väger ju plusvarianten bly, så det kanske inte är ett självklart val även om det säkert funkar.
Jag väger 75 kg och kör Maxxis assegai 2.5" exo+. Jag kör bara park, mest i Flottsbro. Jag kör på hardtail också.

Jag testade min ht på isaberg igår. Kör runt 2bar och vittoria insert, det var ett enda jävla pingande från bakhjulet ner för de brötigare lederna?

har kört typ 0.9 minst en dag dh i järvsö. (magic mary 2.35 på 25mm fälg) utan att punktera eller buckla fälg. då för att slippa brakebump skakandet. men då kavlar det rätt gott i kurvor och hoppen ?

de ovanliga sett till mtb-utövare generellt långsamma snabba uppför nedför är väl de som ständigt orsakar sig själva genomslag och fälgskador. elit på det liksom.

en annan faktor är att tryckmätare mer än sällan visar för högt värde. närmast regel skulle jag säga.

ping från hjulen är i förstone ett tecken på löst spända ekrar:)

har kört typ 0.9 minst en dag dh i järvsö. (magic mary 2.35 på 25mm fälg) utan att punktera eller buckla fälg. då för att slippa brakebump skakandet. men då kavlar det rätt gott i kurvor och hoppen ?
hade du haft 35-40i hade du haft en stabil situation. men kanske då vågat mer, och längtat efter cushcore?

hade du haft 35-40i hade du haft en stabil situation. men kanske då vågat mer, och längtat efter cushcore?

Fälgbredden har ju verkligen 0 med hur ofta man slår igenom. Kör TS park uteslutande med HT så är det bara löjligt att rekommendera att köra under 1 bar, av många anledningar. Kör man sakta går det säkert bra, men det gör man ju sällan i park. Men du kanske är "elit" på att hoja, vad vet jag.

Tycker Rimpact funkar prima, har fattat att det är lättare att få på än cushcore (aldrig provat cc själv). Annars är Nukeproof ARD bra bang for buck också om du vill hitta något bra. Om nu CC tog slut hos Bikester :)

Senast ändrad:
de ovanliga sett till mtb-utövare generellt långsamma snabba uppför nedför är väl de som ständigt orsakar sig själva genomslag och fälgskador. elit på det liksom.

en annan faktor är att tryckmätare mer än sällan visar för högt värde. närmast regel skulle jag säga.

ping från hjulen är i förstone ett tecken på löst spända ekrar:)
Eh, jag nöjer mig med att konstatera att du är helt fel ute med dina rekommendationer av sub-1bars tryck ffa för den typen av cykling som tråden handlar om, men även mtb-cykling mer generellt (oavsett fälgbredd, men givetvis ska det, ekipagets vikt, däckstomme, terräng, felmätning av tryck osv vägas in i det hela) och tror de flesta som cyklat lite lätt kan konstatera detsamma, så jag lägger inte nån energi på att bemöta det mer än så. Däremot kanske man ska varna andra för dina rekommendationer även framledes.

Fälgbredden har ju verkligen 0 med hur ofta man slår igenom.
Mja, inte noll, men för lite för att göra nån större skillnad i det här fallet skulle jag tro.
Med en bredare fälg blir däcksidorna mer parallella och däcket därmed styvare även när man trycker "rakt in" mot fälgen så att säga. Dock inte direkt nåt recept på att slippa genomslag vid ett givet tryck.
Sen brukar bredare fälgar antingen vara tyngre eller mjukare, så det kan skapa andra problem istället.

Mja, inte noll, men för lite för att göra nån större skillnad i det här fallet skulle jag tro.
Med en bredare fälg blir däcksidorna mer parallella och däcket därmed styvare även när man trycker "rakt in" mot fälgen så att säga. Dock inte direkt nåt recept på att slippa genomslag vid ett givet tryck.
Sen brukar bredare fälgar antingen vara tyngre eller mjukare, så det kan skapa andra problem istället.

Håller inte med i praktiken men det är inget jag har någon vetenskaplig fakta på förutom min egna erfarenheter så i teorin är jag nog beredd att hålla med, även om jag inte själv upplevt det så.

I detta scenario tror jag kais01 lever i någon slags egen värld oavsett :)

Förra vintern körde jag samma 2,25 dubbdäck först på 23i fälgar, sedan på 35i fälgar. Skillnaden i stabilitet var klart mindre än jag väntat mig. Kan inte minnas att jag kände någon skillnad alls faktiskt.

Om det blir styvare så blir det det precis i början, men så fort däcksidan viker sig för något man kör på så blir den i så fall vek igen. Typ direkt när det börjar röra sig eftersom den då inte längre är rak. Så det borde bli lite mer stötigt i "början av slaget" men med marginell, om någon alls, skillnad i genomslagsskydd. Typ lite så jag tycker det har känts "irl". Genomslagsskyddet i alla fall..
Annars bör ju en fördel med smal fälg kontra genomslag vara att fälgkanterna bör skyddas lite bättre när de är längre in mot mitten.

Valhalla skrev:
Förra vintern körde jag samma 2,25 dubbdäck först på 23i fälgar, sedan på 35i fälgar. Skillnaden i stabilitet var klart mindre än jag väntat mig. Kan inte minnas att jag kände någon skillnad alls faktiskt.

kör man lite högre tryck typ 1.2 blir det mindre skillnad i stabilitet. eller ingen alls. 2,25or är liksom för smala för att man ska kunna gå ner i tryck utan genomslag.

men rullet och greppet blir bättre med den bredare fälgen.

Tillbaka
Topp