Byggtråd: Localbikechop och en jävla massa jävla jobb.

Det här inlägget skall börja med....

Och varför är jag nöjd?
Jo, jag har sagt upp mig från Cannondale.
Varför!?!?

Jag ska förklara.

Men först och främst, de som följt den här tråden vet att jag är en Cannondalenörd, så att ha fått jobbat på Cannondale har ju varit en dröm som blev sann. Dessa två år har varit en otroligt kul tid med fantastiska kollegor och bra stämmning. Hela Cannondale var i en stor förändring när jag började och jag fick chansen att vara med och påverka Cannondale inför framtiden. Jag har på dessa två år hunnit med att designa en MTB, två landsvägshojar, två ebikes, conceptcyklar och en hel del kringutrustning, man är aldrig ensam i produktutveckling, men jag har stått för det visuella.

Åter igen, jag är nöjd. Cannondale och jag skiljs som väldigt goda vänner och vi kommer ha tajt kontakt.

Anledningen till att jag sa upp mig är två anledningar. Först och främst, och den stora orsaken är familjen, och kort förklarat, alla här som har sambo/partner/fru och kids på det vet att det måste "fungera", alla måste vara nöjda. I vårat fall har det helt enkelt inte "fungerat".

Orsak två är att det är svårt att kombinera jobb och hobby. I mitt fall är jag Cannondalenörd, och mitt jobb är som industridesigner, att då kombinera detta låter som en dröm, och det är det, och kanske samtidigt inte. På mitt proffessionella plan har det varit maxat, men på min hobbynivå har det varit uselt. Det är fränt att få jobba inuti cykelbranschen efter att tidigare ha sett den utifrån. Man får en insikt i trender och vad som kommer gälla på cykelmarknaden de närmaste 4-6 åren. Man får en insikt i tillverkning, material och funktion. Man får en insikt i kategorier, hur vissa följer trender snabbare eller långsammare, skillnader mellan köpare, cykelnörd vs a-till-b cyklist.

Man får ett proffessionelt förhållningssätt till cykelindustrin. Man tänker varumärke, positionering osv.

Det är det här som kanske dödar cykelbyggarnörden inom en. Det sista jag vill efter att ha jobbat är att bygga hoj. och för mig har cykelbyggandet varit en väldigt viktig ventil i mitt liv, oavsett om det varit en bilinteriör, motorsåg eller en cykel jag designat, så är det alltid för ett stort antal användare. Att få bygga hojar på fritiden har varit så skönt, för jag gör någonting bara för mig själv.

Och det är det jag vill hitta tillbaks till, att hojar är en kul grej där jag kan tramsa mig och skapa det jag absolut själv vill ha. Dem som följt tråden kan ju se att det var lite mer drag, trams o crazy stuff i början.

Jag ska tillbaks dit.

Så strax innan nyår styr skutan hem till Stockholm igen. Tanken är att köpa hus, dels för familjen men också för att jag vill bygga en verkstad där jag kan bygga mina hojar. Jag tycker det är skitkul att dela byggena och tänket bakom dem här på Happyride och på instagram, jag gör det inte för att få applåder, men hur många förstår ens intresse i ett vanligt svensson kvarter, jag behöver nå nördsen på andra sätt.

Målet är att gå över till videozzz också, drömmen att tramsa i rörlig bild är för stor för att skita i. Målet är inte att tjäna pengar på det eller att bli influencer.

Jag och Cannondale kommer fortsätta ihop, jag kommer bara inte vara fast anställd, det här blir mer crazy balla boom. De hojjar jag designat kommer ut mellan 2024-2026, så vill så klart göra byggen på dem, men framförallt är det att börja göra egna delar som tilltalar. Det finns en outforskad del i cykelbyggarvärlden mellan att montera dyra delar på en ram och att tillverka en cykel från grunden som jag vill utforska.

En annan otroligt positiv grej med de här två åren är att jag faktiskt har cyklat. Tidigare har varje år varit så klart att bygga hoj, men framförallt bygga en ball hoj till Cykelvasan, och då har träningen inför cykelvasan varit cyklingen. Här i Freiburg har jag cyklat varje dag, till och från jobbet, lämnat barn, handlat mat eller kånkat hem saker från ikea eller bygghandeln. Kort sagt, cykeln har ersatt bilen i staden och det funkar.

Har kånkat runt på min Tesoro Neo elcykel, fram och tillbaks till jobbet, lite skogsturer till och med, och när jag tränat har jag stängt av boschmotorn och slitit mig fram på en 24kg cykel som definitivt inte har mycket gemensamt med en Scalpel eller en Systemsix när det gäller fart och smidighet.

Så nu när cykeln är prio framför bil ville jag levla upp, jag ville ha det värsta. Något som jag kan pendla till jobbet med, året runt, och som gärna byter asfalt mot brötiga trailspår, och kan packas tungt.

Det vart en Moterra Neo EQ. Enkelt förklarat, en Cannondale habit, fast med Bosch elmotor, skärmar, lysen och en rejäl pakethållare. 150mm gaffel fram, 130mm stötdämpare bak, 4 kolvs ok, 200mm bromsskivor jada jada. En suv helt enkelt, mer av allt det du egentligen inte behöver, men när du väl testat det är du hooked. Perfekt att bomba i Hellas med(nej jag ska inte) medans man har dottern bakpå och trailar ett släp med en ikea garderob efter.

1667757376367.png

Kommer jag bygga på den, ja, vad är fånigare än en BMW X5, BMW X5m, för den som är intresserad, håll utkik, för den som inte gillar det, kisa.

Så, det vart ett långt inlägg, och lite bilder, och kanske inte så kul, men det är ju det det ska bli ändring på framöver.

Kram!

Interessant att läsa att jobba på ditt drömorråde inte resulterade i en dröm-verklighet.

Kan säga att min flytt från Tyskland till Stockholm var bra för både familjen och cyklingen (då bodde jag dock inte i Freiburg). Enda jag saknar i Stockholm är riktiga backar för landsvägscykling.

Interessant att läsa att jobba på ditt drömorråde inte resulterade i en dröm-verklighet.

Kan säga att min flytt från Tyskland till Stockholm var bra för både familjen och cyklingen (då bodde jag dock inte i Freiburg). Enda jag saknar i Stockholm är riktiga backar för landsvägscykling.
Nej jag diskuterade det här med en vän som gjort ett liknande steg, han gick från att ha musik som hobby till att jobba med det, och insåg att även om det är kul så är det inte längre en själv som styr.

Ja, blir intressant att cykel pendla i Stockholm, Freiburg är ju liksom sinnesbilden för hur man integrerat cykeln i staden, den är det snabbaste och smidigaste fordonet. Och här är det väldigt många som har elcykel med thule trailer i stället för bil, och att man har en annan cykel för träning. Å andra sidan är det ju typ sommar året runt här, i Sverige har man ju en del av året i slask och kyla också så förstår att alla inte väljer hojen som transportmedel. Men, Stockholm är vedervärdigt att cykelpendla i i jämförelse, känns som man får byta glada hälsningar mot knytnävsslagsmål igen haha. Man kanske får ge sig in i politiken och styra upp det.

Nej jag diskuterade det här med en vän som gjort ett liknande steg, han gick från att ha musik som hobby till att jobba med det, och insåg att även om det är kul så är det inte längre en själv som styr.

Ja, blir intressant att cykel pendla i Stockholm, Freiburg är ju liksom sinnesbilden för hur man integrerat cykeln i staden, den är det snabbaste och smidigaste fordonet. Och här är det väldigt många som har elcykel med thule trailer i stället för bil, och att man har en annan cykel för träning. Å andra sidan är det ju typ sommar året runt här, i Sverige har man ju en del av året i slask och kyla också så förstår att alla inte väljer hojen som transportmedel. Men, Stockholm är vedervärdigt att cykelpendla i i jämförelse, känns som man får byta glada hälsningar mot knytnävsslagsmål igen haha. Man kanske får ge sig in i politiken och styra upp det.

Jag pendlar i Stockholm året runt och överlever. Vet dock inte om jag skulle överleva att pendla genom Gamla Stan. Jag är nederländare så jag vet hur otroligt mycket bättre det kan vara. Min son cyklar till allt som är längre än 1 km bort sedan han var sju, så det går också.

Senast ändrad:
Läser allt men skriver sällan.
Väldigt bra tråd! Det bästa är ju såklart om kärleken inte är märkesoberoende men är man franko eller jag menar cannondaleofil så är man ???

Jag hade en lärare i Kanada som sa typ "hitta vad du brinner mest för - det ska du aldrig jobba med". Stämmer nog bra för dom flesta.

Tack för att vi fått följa med på resan!

Ser verkligen fram emot att följa dig även i fortsättningen. Video låter också som spännande om du kommer att testa det.
Det kommer absolut att bli video!:)
Läser allt men skriver sällan.
Väldigt bra tråd! Det bästa är ju såklart om kärleken inte är märkesoberoende men är man franko eller jag menar cannondaleofil så är man ???
haha, så märkes nördig är jag inte, finns massa andra märken jag kan tänka!
AlfaAlfa, om du tvingas till bilkörning är det väl Citroën som föredras?
När det kommer till bilar så gillar jag mer vissa bilmodeller än bilföretag, är inte märkes nörd på så sätt. Jag köper den bil som får mig att bli glad, skulle aldrig köpa en bil för att den är funktionell, eller mest nöjda ägare eller liknande, livet är för kort för att ha tråkigt. Jag har ägde en Volvo en gång och märkte direkt hur livslustan rann ur mig, var tvungen att äga två Citroener för att ta mig ur depressionen.

Jag äger faktiskt en bil i Sverige, en Mini Clubman. Men vill väldigt gärna ha en Hyundai Ionic 5 eller 6, ska först bedöma hur beroende jag är av bil.

Justja. Glöm inte att ta med en gammal cannondale ram med matchande stel gaffel i XL som du sen inser är alldeles för stor för dig!

Halloj allihop, sorry, det är så stressigt å stökigt nu när flytten närmar sig, dels flytten, dels allt som skall göras klart på jobbet.

Och gällande alla som vill ha-köpa prylar. oroa er inte, jag har gjort en lista på vad ni vill ha, har pratat med några utav er på pm, andra kommer jag kontakta. Det ör den tiden på året då vi får tillbaks testramar, gafflar, prototyper och testcyklar. Så inom närmsta veckan kommer jag veta vad vi kan avvara.

@jolov - Gammal mtb
@NickPick - Caad12 helst...men i vilken storlek?
@jonte987 - va vill du ha?
@HåkanC - Nå, vad vill du ha?

Sen har jag som sagt några i Pm.

Så här är mina dagar:

Inse att jag har andra dyra intressen än cyklar.....det här är inte allt, vart totalt fem flyttkartonger med sneakers....
1669142149156.png

....detta eviga transporterande av kids till skola...och nu börjar det bli mörkt... Riese/Mullern får slita hund..
1669142291340.png

...faktiskt ha lite ångest över att man ska flytta från den här asballa staden....
1669142374934.png

...blivit en hejjare på att spackla och måla träådror, våran hyresvärd är brutal petig att det pissiga skräpgolvet skall vara i nyskick. Räcker md att hosta så flisar sig golvet.

1669142537352.png

...fascineras över hur goda och galet stora vindruvorna är här i Freiburg...props till frugan som fått en enorm uppsving i sitt klädinnehav med all Cannondale gear.,,
1669142864842.png

...tvingats lära mig göra tortillas från grunden då tacofredag inte finns här...
1669142959444.png

...och till sist en sneakpeak på mitt kommande bygge....trots att jag inte gillar polerat så tenderar allt på hojen att bli polerat.....nån som ser vad det är?
1669143060377.png

Det va allt, kommer en större uppdatering i helgen!

Kram

Du är så välkommen hem till Svedala!

Förstår känslan som kan komma när hobbyn blir till jobb. Har aldrig spelat så lite som när jag sålde tv-spel på Game, man blir liksom lite mätt.

Ser fram emot vad du tar dig för härnäst!

Om man skriver i tråden, har man beställt en cykel då?

För extra tydlighet så är jag intresserad av en terrängram eller en singlespeedram. Storlek L till XL.

Välkommen hem, som Peter LeMarc sjöng.

Halloj allihop, sorry, det är så stressigt å stökigt nu när flytten närmar sig, dels flytten, dels allt som skall göras klart på jobbet.

Och gällande alla som vill ha-köpa prylar. oroa er inte, jag har gjort en lista på vad ni vill ha, har pratat med några utav er på pm, andra kommer jag kontakta. Det ör den tiden på året då vi får tillbaks testramar, gafflar, prototyper och testcyklar. Så inom närmsta veckan kommer jag veta vad vi kan avvara.

@jolov - Gammal mtb
@NickPick - Caad12 helst...men i vilken storlek?
@jonte987 - va vill du ha?
@HåkanC - Nå, vad vill du ha?

Sen har jag som sagt några i Pm.

Så här är mina dagar:

Inse att jag har andra dyra intressen än cyklar.....det här är inte allt, vart totalt fem flyttkartonger med sneakers....
Visa bilaga 594940

....detta eviga transporterande av kids till skola...och nu börjar det bli mörkt... Riese/Mullern får slita hund..
Visa bilaga 594941

...faktiskt ha lite ångest över att man ska flytta från den här asballa staden....
Visa bilaga 594942

...blivit en hejjare på att spackla och måla träådror, våran hyresvärd är brutal petig att det pissiga skräpgolvet skall vara i nyskick. Räcker md att hosta så flisar sig golvet.

Visa bilaga 594943
...fascineras över hur goda och galet stora vindruvorna är här i Freiburg...props till frugan som fått en enorm uppsving i sitt klädinnehav med all Cannondale gear.,,
..tvingats lära mig göra tortillas från grunden då tacofredag inte finns här...

...och till sist en sneakpeak på mitt kommande bygge....trots att jag inte gillar polerat så tenderar allt på hojen att bli polerat.....nån som ser vad det är

Det va allt, kommer en större uppdatering i helgen!

Kram

Precis! En stor gammal F/M-nånting modell med stel gaffel, aka drömcykel-grunden ??

Du är så välkommen hem till Svedala!

Förstår känslan som kan komma när hobbyn blir till jobb. Har aldrig spelat så lite som när jag sålde tv-spel på Game, man blir liksom lite mätt.

Ser fram emot vad du tar dig för härnäst!

Tackar, blir bra att komma hem!

Det blir större fokus på cykelhobbyn igen!!!!

Tut p[ karusellen!

Oki, till er som frågat om cyklar och delar, håll ut, på torsdag kommer det bli sample sale på jobbet i samband med min avslutningsfest. Jag vet inte allt som kommer itta ut men vet i alla fall att en "svart 2022 Synapse ram+gaffel i storlek 56" kommer finnas till salu, den kommer jag norpa oavsett. Resterande ;nskem[l som kommit in måste jag titta upp lite mer först.

Det är överlag otroligt mycket kaos och stress just nu...men nu till lite bilder.

Jag håller på och klipper och klistrat i lite Leftys för att skapa mig en gaffel till mitt nya bygge....
1669739293864.png

...POLISHED!Jag bryter regler, jag skapar broar, jag gillar egentligen inte bling, men nu så....
1669739447214.png

Sen så har mitt nya allt i allo fordon varit på vift...till slut så ramlade ett paket in....
1669739523487.png

Och en sån här trillade ut...
1669739601576.png

En Moterra Neo eq, som att svära i kyrkan här på happyride, men i tyskland får man tummen upp, en trailhoj med skärmar och pakethållare och elassistans, en Land Rover Defender på två hjul
1669739831744.png

Nått man snabbt vänjer sig vid är att ha pelarlyft till cykeln...
1669739894562.png

Och så har den hittat ända hem till hemmet...Jag hade egentligen velat haft den gröna färgen på ramen, men jag var inte den enda som ville ha den så fick nöja mig med en svart. Det kommer bli ett bygge på den här, men inte jättextremt, det ska vara en brukshäst, men det jag nämnde tidigare om en Land Rover ger inspiration till temat, kanske till och med lite Paris Dakar vibbar. Aja, ny Framgaffel är beställd och mer planer smids....
1669739977282.png

...Ni förstår, 2023 kommer innebära mer cykelbyggen och min samhörighet med Cannondale kommer fortsätta, jag kommer helt enkelt få betalt för att bygga galna byggen på kommande Cannondale cyklar. Jag får väldigt fria händer, förutom ram så kommer jag inte behöva använda mig av Cannondales grejjer eller behöva promota dem, tanken är att cykeln är en skådespelare i det scenario jag skapar. Och det här passar mig perfekt, cykeln måste inte bli den lättaste, eller dyraste, den kan bli vad fan jag vill.

Som med den här Mavaron jag postade på mitt instagram. Ideen kom till mig när vi var ute och testade Mavaron på skogsstigar, alltså den är inte alls så snabb som en trail eller xc hoj, men ergonomin på cykeln gör att man sitter jävligt avslappnat, och elassistansen gör att hojen faktiskt inte behöver va så trampeffektiv, den klättrar fram ändå. Det ÄR en jävla wierd men väldigt skön känsla att liksom bekvämt skumpa fram på stigar som man är van att bröta eller pulsa sig fram på en konventionell cykel. De här cyklarna är väldigt långt ifrån de mormorshojjar från förr, de är styva, kan ha feta däck och har fjädring.

Min tanke är alltså, hur är en mountainbike för en släkting som är äldre, kanske har ett par höftoperationer under bältet, styrkan i kroppen finns inte riktigt där, men drömmen om att kunna få utforska grusvägar, stigar och skog på cykel finns fortfarande....och så vrider vi det 4-5 snäpp för extremt och...

Tada!
1669741868873.png

Nåja, mer info kommer.

Senast ändrad:
Tut p[ karusellen!

Oki, till er som frågat om cyklar och delar, håll ut, på torsdag kommer det bli sample sale på jobbet i samband med min avslutningsfest. Jag vet inte allt som kommer itta ut men vet i alla fall att en "svart 2022 Synapse ram+gaffel i storlek 56" kommer finnas till salu, den kommer jag norpa oavsett. Resterande ;nskem[l som kommit in måste jag titta upp lite mer först.

Det är överlag otroligt mycket kaos och stress just nu...men nu till lite bilder.

Jag håller på och klipper och klistrat i lite Leftys för att skapa mig en gaffel till mitt nya bygge....Visa bilaga 596015

...POLISHED!Jag bryter regler, jag skapar broar, jag gillar egentligen inte bling, men nu så....
Visa bilaga 596017

Sen så har mitt nya allt i allo fordon varit på vift...till slut så ramlade ett paket in....
Visa bilaga 596018

Och en sån här trillade ut...
Visa bilaga 596020

En Moterra Neo eq, som att svära i kyrkan här på happyride, men i tyskland får man tummen upp, en trailhoj med skärmar och pakethållare och elassistans, en Land Rover Defender på två hjul
Visa bilaga 596021

Nått man snabbt vänjer sig vid är att ha pelarlyft till cykeln...
Visa bilaga 596022

Och så har den hittat ända hem till hemmet...Jag hade egentligen velat haft den gröna färgen på ramen, men jag var inte den enda som ville ha den så fick nöja mig med en svart. Det kommer bli ett bygge på den här, men inte jättextremt, det ska vara en brukshäst, men det jag nämnde tidigare om en Land Rover ger inspiration till temat, kanske till och med lite Paris Dakar vibbar. Aja, ny Framgaffel är beställd och mer planer smids....
Visa bilaga 596023

...Ni förstår, 2023 kommer innebära mer cykelbyggen och min samhörighet med Cannondale kommer fortsätta, jag kommer helt enkelt få betalt för att bygga galna byggen på kommande Cannondale cyklar. Jag får väldigt fria händer, förutom ram så kommer jag inte behöva använda mig av Cannondales grejjer eller behöva promota dem, tanken är att cykeln är en skådespelare i det scenario jag skapar. Och det här passar mig perfekt, cykeln måste inte bli den lättaste, eller dyraste, den kan bli vad fan jag vill.

Som med den här Mavaron jag postade på mitt instagram. Ideen kom till mig när vi var ute och testade Mavaron på skogsstigar, alltså den är inte alls så snabb som en trail eller xc hoj, men ergonomin på cykeln gör att man sitter jävligt avslappnat, och elassistansen gör att hojen faktiskt inte behöver va så trampeffektiv, den klättrar fram ändå. Det ÄR en jävla wierd men väldigt skön känsla att liksom bekvämt skumpa fram på stigar som man är van att bröta eller pulsa sig fram på en konventionell cykel. De här cyklarna är väldigt långt ifrån de mormorshojjar från förr, de är styva, kan ha feta däck och har fjädring.

Min tanke är alltså, hur är en mountainbike för en släkting som är äldre, kanske har ett par höftoperationer under bältet, styrkan i kroppen finns inte riktigt där, men drömmen om att kunna få utforska grusvägar, stigar och skog på cykel finns fortfarande....och så vrider vi det 4-5 snäpp för extremt och...

Tada!
Visa bilaga 596026

Nåja, mer info kommer.
Sjukt ballt koncept. Men har man höftproblem kanske en bakdämpare är att föredra (förstår att det bara är galna ideér)?

Blir spännande att fortsätta följa dig här!

Får du något mer till salu i strl. XL, gravel eller hardtail så är jag intresserad. ??

Mmm… allt med safari- eller Dakar-prefix får mig att dregla. Drömmen är att bygga safari på gammal italiensk stålram men har inte intresset, estetiska ögat eller viljan att lägga pengarna:p

Tillbaka
Topp